REDAKTION >>>

Tidigare artiklar

Till framsidan >>>

Brev till Rikare Liv >>>

Illusionen om en glänsande högtidlighet

Jul i vårt hus

Handlar julen om Jesus högtidsdag eller Mamons? Konsumtionen slår rekord efter rekord! Samtidigt slår miljöförändringarna det ena värmerekordet efter det andra, med turbulentare oväder och med växande rekord av miljöflyktingar. Börserna går upp i den rika världen, medan miljön går ned i hela världen. Dessa förhållanden är synkroniserat!


mamon erövrade kristenhetens jul och gjorde den till sin privata egendom – på sitt speciella sätt. Det glädjedödande är inte att detta skrivs; det glädjedödande är de faktiska förhållandena i stora delar av den rika världen!

Begreppet Mamon är i dessa sammanhang symbolik för den destruktiva världsordningen. Det var så Jesus använde detta arameiska ord (latinska Mammon är den vanligare ordformen).

Nu gäller det för kristenheten att återupprätta ”den föredömlige Jesus” och avslöja Mamons vansinne. Det handlar om den grundläggande orsaken: makt och egendom, som är det världsekonomiska fenomenet, vilket varit den historiska materialistiska drivkraften fram till i dag. I detta sammanhang har skillnaden inte alltid varit speciellt stor mellan höger- och vänsterpolitik i den nationalekonomiska praktiken. I båda fallen råder en tillväxtfundamentalism som krossar både människor och "vårt hus" – eller vår värld.

Detta blev alltså summan av människornas strävanden i världen, och detta på grund av frånvaron av att se världen med andra ögon! Jesus ord borde vara en realitet för vår tid och något att räkna med! Att se med Jesus ögon handlar aldrig om kristen fundamentalism eller om teokrati, det handlar om sunt förnuft utan beräknande baktankar eller egoism.

denna artikel är ett försök att mana till insikt om sans och reson! Världen ligger i människornas händer, och det vi gör mot varandra och mot skapelsen, gör vi också mot Gud! Det vi gör med överkonsumtion i form av lånat kapital från framtiden gör vi knappast i Guds anda – eller hur! 

I slutänden blir detta mänsklighetens avgörande koordinatpunkt: att vara eller inte vara, det är frågan!  Vad vill ni göra?

när Jesus föddes vet vi inte med exakthet, men julen blev med tiden en symbolisk högtidsdag, som ersatte den antika solens fest den 25 december i hela romarriket (Sol invictus), förändringen kom till först år 336. Egentligen var det vintersolståndet som firades i stora dela av Europa, och utnyttjades som kristen motvikt och ersättning för de hedniska festerna, och för att gynna den kristna etableringen.

Ordet jul i Norden kom till någon gång i början av 900-talet ur ordet ”jól”, som användes som en hyllning eller kanske som skål. Första gången som man vet att ordet användes var att ”dricka jól” till hyllning av Harald Hårfager.

”Midvinterblotet” anses ha handlat om fruktbarhetsfest till god årsväxt och fred – en önskan om välfärd. Säkert har varierande avarter i firandet funnits, precis som i vår tids exempellösa konsumism.

jul i vårt hus har ytterligare betydelse: Vems jul? Vad menas med ”vårt”? Och vems hus handlar det om egentligen? 

Att Mamon tagit över julen är ju inte så kontroversiellt. Det vet redan de flesta något så när, men vi är så vana att vi inte bryr oss så mycket.

Jul i vårt hus är i dag en illusion, drömmen eller behoven om en trevlig högtidlighet i våra hem. Men som utvecklats till en Mamons konformistiska och uniforma köp-och-var-glad-lycka, med adventstakar i alla fönster, julstjärnor, jultomtar och julgranar; frosseri i god mat och massor av presenter, och därefter, i tankens kranka blekhet, en för många skuldsatt och fördärvad familjeekonomi.

Med huset menades från början, Guds hus, det vill säga världens gemenskap – communio.

den kristna traditionen och liturgin är gemenskapen och den heliga högtidligheten i en existentiell mystik. Sådana traditionella yttringar kan ibland hos vissa religioner och rörelser bli så dominerande att handlingsförlamning och passivitet för världen utanför tar överhanden, då istället förändringar skulle behövas.

Prästen Lovisa Tiderström Underdal reflekterar i Hägerstens församlingstidning i sitt Öppet brev till Gud:

"Jag vet inte vad du känner Gud, kanske tycker du att vi gör alldeles galet och att vi glömt julens budskap om frid och fred? Känner du så när du ser hur vi lever, hur människorna i Jesus födelseland och många andra länder krigar och bygger murar? Känns det så när du ser jordens alla flyktingläger och katastrofdrabbade områden där människor kämpar minut för minut för sin överlevnad? Känns det så när du ser hur många barn som lever under otrygga förhållanden, hur många av oss människor som är märkta av sjukdom och ensamhet?"

"Det finns så många människor med god vilja. Många försöker bidra med det de har, med det de kan, för att göra det lite bättre för dem av oss som har det svårt." (Utdrag ur krönikan).

vår världsordning plundrar framtidens generationer. Runt om i den rika världen börjar kristenheten att röra på sig. Många kyrkor inser att Mamon är en realitet, så som Jesus beskrev verkligheten, och att de därför går till motattack mot hela Mamons etablissemang. Inte alls med våld eller hat. Tvärtom! Motattacken gäller mot den allomfattande blindheten, och mot Mamons makt över människornas tänkande.

I Tyskland gör protestanterna själ för namnet, och protesterar kraftfullt mot Mamons övertagande av den politiska makten. De tyska protestanternas ledande person Wolfgang Huber har vänt sig till domstol i Karlsruhe mot att handlarna har öppet dygnet runt under hela veckan. Han vill rädda söndagarna från arbete, vilket har laga grund i författningen.

Faktum är att tyskarna i allmänhet tycks hålla med Wolfgang Huber, och tidningarnas ledarsidor instämmer att detta är inte några ”tokiga idéer av präster”. Även domstolen har gett Huber rätt i frågan om fria söndagar för alla (med vissa oumbärliga undantag).

Kyrkan har i dessa frågor haft framgångar, medan handlarna blev surmulna.

Frågan gäller för vem samhället ska vara till för? Vems lycka är viktigast? Vi måste inse att livet måste få bli meningsfullt för alla människor i hela världen. Ingens lycka är viktigare än någon annans!

  Jag önskar er en fridfull jul i Jesus tecken!

Paul Lindberg

Uppdaterad 2007-12-03