Konsumtionsparadoxen
Ju mer desto mera
Enligt
professor Mats Alvesson har människor i den rika världen aldrig varit rikare. Många har blivit köpslavar och i slutänden
bara fattiga och skuldsatta. Rikedom kan föda välfärd men också
fattigdom! Det finns en rikedom och en fattigdom i anden, och människan
gör själva sina val. Men över detta styr Mamon!
glädjesuget efter mera är
osläckligt, och ökar i kapp med den globala uppvärmningen. Det
ena ger det andra.
Drömmen
om det goda samhället i början av 1900-talet såg framtiden som
ett överflödssamhälle. Det är fattigdomens drömvärld som vi nu
upplever, även om det bara är en liten del av världens folk det gäller.
Hellre rikedom hos oss än fattigdomen som i u-länderna, tycker nog
många människor.
Kopplingen
mellan konsumtion och miljö är alldeles uppenbart, men något som
många inte vill höra. Först och främst ökad ekonomisk
utveckling, och sedan miljön, det är den typiska slutsatsen världens
nationer kommit fram till.
enligt mats
alvesson, professor vid Lunds universitet, så ökar konsumtionen ständigt i den rika världen,
men ingenting tyder på att människorna blir lyckligare eller mer
tillfredsställda. Han skriver att ”Förr trodde man ökad
konsumtion och materiell standard skulle skapa förnöjsamhet och mättnad.”
Han menar att det snarare är tvärtom, och kallar detta fenomen
”konsumtionsparadoxen”.
Vid
varje generationsbyte har konsumtionen fördubblats i den rika världen,
i modern tid.
Genom
vetenskapliga undersökningar har det framkommit att just i de
allra rikaste länderna har begreppet lycka inte längre någon
större relevans vad det gäller konsumtionsprylar. Och varför vill
inte lyckan infinna sig, kan man fråga. Det kan bero på vår tids
extrema individualisering och självbespegling eller narcissism.
Människor är inte riktigt nöjda med sig själva!
Mats
Alvesson skriver i boken Tomhetens Triumf (Atlas, 2006) att
”Människor
som lever i nöd och fattigdom får ökat välbefinnande när den
materiella standarden höjs, men i rika samhällen finns det bara
ett svagt samband mellan konsumtionsförmåga och mänskligt välbefinnande.”
Ett
sådant konstaterande ska inte kunna bli en orsak för cynisk
politik att göra folk fattiga. Fattigdom är ett gissel, men
jagandet efter tomhet är också ett gissel, enligt min mening.
Det eftersträvansvärda borde vara rikedom (välfärd) i balans och
harmoni med människor och natur. Frosseri eller överdrifter är
alltid fördärvligt och destruktivt.
miserabel
och andefattig subkultur.
Jagandet efter status och prestige har funnits i alla tider, och
alltid fått konsekvenser för dem som ska betala. Priset som
betalades förr i tiden var de fattiga som betalade, genom total
utsugning av bland
annat en prestigefylld och kostsam feodalklass.
I de moderna västliga
demokratierna är det den fattiga världens människor som ofta får
betala, men också den hårt arbetande befolkningen i den rika världen.
Priset får också betalas i form av den numera kända globala
uppvärmningen, men också genom rovdriften av naturresurserna som
allt tydligare sätter sina spår i hela världen.
Köpsugets
skapelse är en medveten illusionsprodukt av marknaden, med framkallande av konstgjorda
behov av fåfänga, status och prestige av alla de slag. Denna
bedövande köplycka
är som narkotika, när lyckan sinar krävs nya injektioner.
Ett
exempel är fenomenet med nya lyxbilar, som drabbar en hel del unga
män. Det har visat sig att dessa män bokstavligt talat blir
sjuka om de inte har råd att köpa senaste modell. De kan ställa
hela familjen på bar backe för att tillfredsställa sin lust.
Uppgifter om detta fenomen finns inom psykiatrin, där dessa män
kommit under behandling.
Köpfenomen leder till att hela befolkningar eftersträvar
exklusivitet i jagandet efter den unika individualiteten, och alla
blir på det sättet helt utslätade och uniformt lika, utan personlighet eller
skillnad. Men även säljorganisationerna lider av
liknande åkomma och gör säljdriven likformig i en hysterisk tävlan
i en tomhet som bara ska generera mera pengar.
mats
alvesson menar att en av
orsakerna till att vi konsumerar så mycket beror på att vi lever i
en tid präglad av ”grandiositet”. Vi lägger massor av pengar,
tid och energi på att försöka framställa oss som lite tjusigare
och mer lyckade än vi egentligen är. Ytan blir intressantare än
innehållet. Viktigast är att det ”ser bra ut”.
Det antiintellektuella går på högvarv, tycks det.
Det
sorgliga i hela detta spel är att människor hamnat i ett slags
psykologiskt roulettspel, med människor som upplever en inre tomhet
och med dålig självkänsla – med hälsan som insats. Ett sätt
att kompensera sig kan bli att göra sin egen självbild större i
ett tjusigt förhärligande – wannabee.
Fenomenet
är ingenting nytt, det kan vi se på museernas porträttsamlingar
av furstehusens medlemmar i deras grandiosa uniformer. Skillnaden i
den demokratiska västvärlden av idag är att detta har blivit en
skadlig och rubbad massrörelse.
Paul Lindberg
Uppdaterad
2008-04-10
|