Foto:
RLC
Vanärans
katedral del 2
Jämställdheten
och kyrkan
Regeringen
går just nu hårt ut i frågan om jämställdhet. I fokus står våra
börsbolag. För att ta fram fakta går man därför ut till alla börsbolag
och begär in uppgifter om varför könsfördelningen ser ut som den
gör i bolagens styrelser. På VD posterna finns bara 5 kvinnor av
256 börsbolagsdirektörer på bolag noterade på Stockholmsbörsen.
Man ställer också frågan till alla ordförande i de börsnoterade
bolagens valberedningar vilka åtgärder man gjort för att eftersträva
jämn könsfördelning i sina styrelser.
Ulf Svensson: |2009–03–22|
Regeringen har för avsikt att publicera dessa uppgifter till
allmänheten så att hela bilden blir klar hur det faktiskt ser ut
eftersom man tycker att utvecklingen på detta område gå alldeles
för långsamt.
Inom Svenska kyrkan har man haft ett
oproportionerligt stort antal avhopp av framförallt kvinnliga
kyrkoherdar som avslutat sina tjänster i förtid på grund av ”bråk”,
i alla fall i Stockholms stift. Frågan är varför det ser ut på
detta sätt och vilken förklaring som finns hos stiftsledningar och
bland våra biskopar. Frågan är också vad detta betyder för
bilden av Svenska kyrkan att man hanterar kvinnor illa. Dock finns många
kvinnliga kyrkopolitiker på ledande positioner men det är en annan
artikel.
Man
kan fråga sig varför jämställdhetsfrågan är så viktig just
nu. För regeringen är den viktig eftersom man kopplar ihop jämställdhet
och tillväxt, demokrati och lönsamhet. Traditioner och manliga nätverk
utmanas därför och i potten ligger också den ekonomiska makten i
samhället. Att ta vara på kvinnors kunskaper och erfarenheter är
helt enkelt centralt för samhällets utveckling, verkar var vår
regerings bestämda uppfattning.
Frågan är hur utvecklingen ser ut
i Svenska kyrkan på jämställdhetens frontavsnitt.
1.
Den stora reformen. Det är snart 10 år sedan staten och kyrkan
skiljdes åt, och Svenska kyrkan blev ett trossamfund bland flera. Många
såg fram mot denna reform eftersom man inte såg staten som den
kraft som var lämplig att styra över det religiösa livet i vårt
sekulariserade samhälle. Det som många trodde skedde var att man
nu skulle byta ut politikerna mot att aktiva församlingsbor övertog
styret av sina lokala församlingar.
I praktiken skildes inte kyrkan
från politikerna, som de flesta såg framför sig när reformen
presenterades. Tvärtom, politikerna fick ännu mera makt över
församlingarna, men även över Svenska kyrkans centrala styre.
Numera är till exempel inte prästerna anställda av ett stift utan
direkt av församlingarna. Och biskoparna har inte rösträtt på
Kyrkomötet (saknar rösträtt i trosfrågor, enligt M. Zaremba,
Kyrkan & friheten). Detta innebär att två helt skilda
organisationskulturer krockar – och Svenska kyrkan övertas av
politikerna! Vi
kan nu se konsekvenserna av att mindre erfarna personer har stor
makt över tillsättningarna av församlingarnas chefer, det vill säga
kyrkoherdarna.
Makten över våra församlingar och över Svenska
kyrkan är därför en förstarangsfråga, och frågan är vilken väg
Svenska kyrkan ska gå för att bli trovärdiga i vårt demokratiska
samhälle. En slutsats är att politikermakten är progressiv i
vissa situationer men fullständigt förödande i andra.
2.
För vad står Svenska kyrkan? I en DN intervju med den nye
Dramatenchefen Mari-Louise Ekman kan man läsa följande apropå
jämställdhet:
”Jämställdhetsarbete är något som måste synas, med tanke på
att Dramaten som institution står som modell för så väldigt
mycket annat. Det är ett slags signalsystem. Om man bara spelar pjäser
av manliga författare, använder manliga regissörer eller bara
kvinnliga barnskådespelare så säger man ju någonting med det även
om det ligger under ytan.”
Man kan byta ut Dramaten mot Svenska
kyrkan och fundera på vilket slags signalsystem som framträder. I
dag är det till exempel mer prestigefyllt att vara kyrkoherde i en
innerstadsförsamling i Stockholm stift och därför är alla
kyrkoherdar i innestaden män. Gör man en rundvandring i dessa
kyrkor är det män som är avporträtterade.
Så
också i skandalförsamlingen
Hedvig Eleonora där det fortfarande inte finns någon förklaring
till kyrkorådets beslut att låta sin kvinnliga kyrkoherde ”stiga
åt sidan”.
Frågan är vilken förklaring som gäller i dagsläget
efter det att man fick ett rejält mothugg från biskop Caroline
Krook, som man ju beskyllde för det inträffade. Det är också värt
att notera att Dramaten ligger i Hedvig Eleonora församling, och att
Dramatenskådespelare kontinuerligt medverkar i församlingens olika
verksamheter. Frågan är om detta har någon bäring på
”signalsystemet” att Dramaten samarbetar med Hedvig Eleonora församling?
Business as usual?
3.
Maktanspråk snarare än bråk. Ibland kan man läsa om olika företrädare
inom Svenska kyrkan som talar om ”bråket” inom organisationen.
Skärskådar man dessa så kallade bråk inser man snabbt att det
snarare handlar om maktstrider.
I Stockholms stift handlade den
senaste maktstriden om kyrkoherdetillsättningen i Katarina församling.
Här stod dock en man i fokus, Olle Karlsson, som bland annat visat
på stor förmåga att engagera mänskor, inte minst människor som
lever i samhällets utkant.
Hans egen förklaring till varför hans
utnämning till kyrkoherde mött sånt motstånd är intressant. Han
säger följande i en intervju i Svenska Dagbladet:
”Jag tror
egentligen inte att motståndet har handlat så mycket om mig eller
om religion, mer om vilken kyrka vi ska ha.”
När
man granskar de kvinnor inom Stockholms stift som fått ”stiga åt
sidan” framkommer snabbt att det är kvinnor med olika åldrar,
med olika erfarenheter, olika inriktningar, olika politiska
styrelser för att nämna några parametrar. Det finns vid en snabb
granskning väldigt lite som förenar dessa fall utom det faktum att
dom är kvinnor och att dom fått tjänsterna i skarp konkurrens med
manliga medtävlanden.
4.
Församlingar som ratar kvinnor. På samma sätt som regeringen går
ut till våra börsbolag och undersöker jämställdheten borde
Svenska kyrkans ledning göra detsamma i våra 13 stift. Kyrkan
borde granska både tillsättningsärenden och avpolletteringar i våra
församlingar. När man gör en snabb granskning ser man nämligen följande
mönster:
a)
att det finns en överrepresentation av kvinnliga kyrkoherdar som
avslutar sina tjänster i förtid,
b)
att striderna inte handlar om religion,
c)
att så kallade prestigetjänster nästan alltid går till män
inklusive biskopstjänster,
d)
att kyrkoråd som domineras av kvinnor verkar följa manliga normer.
e)
att det alltid är kyrkoherdar som tvingas sluta men aldrig
kyrkorådsordföranden.
5.
Maktdelningen som inte fungerade. Från tid till annan diskuteras
hur Svenska kyrkan ska styras. I debatten om kyrkans vigselrätt
kommer styrningen åter på tapeten där inte minst våra biskopar gått
ut och sagt sin mening. Några biskopar skriver så här i en
artikel i Svenska Dagbladet om den så kallade dubbla ansvarslinjen:
”Svenska
kyrkan hyllar sedan länge principen om den dubbla ansvarslinjen,
det vill säga att kyrkligt engagerade lekmän, som är valda av församlingsborna,
tillsammans med präster och biskopar ska ansvara för kyrkans
ledning och styrning. Det är en god ordning.”
Det ligger enligt
min mening mycket i denna ståndpunkt. Ett problem i sammanhanget är
dock, att när ”kyrkligt engagerade lekmän” byts ut mot
kyrkopolitiker som varken är aktiva i kyrkan, troende eller har en
vilja att dela ansvaret med präster och biskopar ska bestämma,
faller denna princip om den dubbla ansvarslinjen ihop fullständigt.
Hedvig Eleonora må vara ett skräckexempel i sammanhanget, men församlingen
är tyvärr inte ensam om att strunta i denna princip. Om man
dessutom betänker att endast cirka 10 procent av alla röstberättigade
i kyrkovalet också röstar, vilket i andra demokratiska val i
Sverige skulle ses som en fullständig katastrof, kan man konstatera
att det demokratiska inslaget i svensk kyrkopolitik vilar på en
ytterst tunn tråd.
6.
Lösningar. Det enda som kan lösa frågan om bättre jämställdhet
inom Svenska kyrkan är en fördjupad demokratisk process. Svenska
kyrkan måste som andra organisationer analysera hur kvinnlighet och
manlighet konstruerats och definierats i förhållande till den
reellt existerande praxisen, som verksamheten genomlevt under drygt
2000 år. Att kvinnor satts på undantag är väl ett understatement
i sammanhanget.
Personligen tror jag att Svenska kyrkan kan spela
olika roller till gagn för vårt moderna samhälle, men behandlingen
av främst kvinnliga kyrkoherdar börjar bli en allt större skamfläck.
Frågan är vem som ska agera?
|