FOTO: RLC
Valet
2010:
Personer,
intressen eller idéer?
Vad
har valrörelsen att erbjuda väljare som betraktar riksdagsvalet
som ett idéval? Kan våra partier beskrivas som idépartier som står
för olika framtidsmodeller? Eller är det snarare så att samtliga
partier endast står för olika schatteringar av samma samhällsmodell?
Per
Gahrton: |2010–08–17|
Cogito inleder en serie
med analyser inför valet. Under de kommande veckorna skriver Per
Gahrton, Lars Ingelstam, Drude Dahlerup, Birger Schlaug med
flera på Cogitos webbplats, se nedan.
Med
bara fem veckor kvar till riksdagsvalet får man lätt intrycket att
det för politiska journalister i första hand handlar om ett
personval mellan Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin, med Maria
Wetterstrand som dark horse.
Partierna själva tycks leva kvar i föreställningen
att alla val i grund och botten är intresseval, som vinns av den
som mest gynnar väljarnas plånböcker. Ändå tyder mycket på att
alltfler väljare varken röstar känslomässigt på personer som
har fördelaktig TV-utstrålning eller egoistiskt på partier, vars
förslag de tror sig tjäna på materiellt, utan på den politik de
upplever som bäst för vår gemensamma framtid. Vad har då valrörelsen
att erbjuda väljare som betraktar riksdagsvalet som ett idéval?
I
princip finns alla de gamla klassiska ideologierna att välja på,
konservatismen, liberalismen, socialismen. Betyder det att de gamla
partierna är idépartier som står för olika framtidsmodeller?
Eller är det snarare så att samtliga fem 1800-talspartier står för
olika schatteringar av samma sorts kapitalistiska, tillväxtmaximerande,
materialistiska samhällsmodell?
Det
är ett faktum att nya partier har växt fram med anspråk på att
fylla ett ideologiskt tomrum med alternativa helhetsmodeller.
Ett
första försök till reaktion mot materialismen var Kristen
Demokratisk Samling. Men eftersom önskan att basera samhällsbygget
på moraliska och icke-materiella värderingar var baserat på en
kristen sekt hade KDS ingen chans att fånga upp den växande
postmaterialismen under 1970- och 80-talen. Istället för att vidga
sig till ett allmänt anti-materialistiskt livsstilsparti valde man
att ”modernisera” sig för att platsa i en borgerlig
regeringskoalition.
Ett
annat försök till ideologisk nydaning är av det otäcka slaget.
Icke desto mindre är nationalismen en helhetsideologi som man efter
Hitler hoppades var för evigt utrotad, men som kunnat göra
come-back genom politiskt missbruk av nutidens öppna gränser,
migration och globalisering, som ett sätt att dölja verkliga
brister, som klassklyftor och utanförskap.
Också
Feministiskt Initiativ måste klassas som ett ideologiskt
alternativ. Den feministiska samhällssynen är naturligtvis något
helt annat än en ”kvinnlig gruppegoism”, vilket en del
vedersakare hävdar. Den handlar om en grundläggande förändring
av samlevnaden mellan alla människor så att könet upphör att utgöra
den sorts diskrimineringsgrund som det utgjort i tusentals år.
KD,
SD och FI står i princip för radikalt annorlunda samhällsmodeller
än de klassiska högervänsterpartierna. De har dock förpassats
till politisk betydelselöshet av den politiska järnlag som ofta
krossar radikala alternativ.
Antingen definieras de in i systemet
och blir därmed ointressanta även om de får inflytande. Detta har
drabbat Kristdemokraterna. Eller så definieras de ut ur systemet
och förblir maktlösa, vilket än så länge gäller
Sverigedemokraterna och Feministiskt Initiativ.
Återstår
det gröna alternativet. Numera tycks de flesta observatörer ha
insett att gröna partier inte är tillfälliga ”enfrågepartier”
utan partier som står för ett radikalt ideologiskt alternativ till
det materialistiska tillväxttänkandet. Att gröna partier har
global spridning visar att det handlar om mycket mer än en politisk
dagslända.
Frågan
är: Lyckas gröna partier bättre än andra partier hålla det
ideologiska perspektivet vid liv också när kampen om den
kortsiktiga makten är som tuffast?
Finns det något som visar att
riksdagsvalet i år inte bara handlar om person- och plånboksfrågor,
utan utgör ett vägval inför problem som knappast löses inom en
mandatperiod?
I
en serie ledare kommer Cogito att försöka belysa den här sortens
frågeställningar, med bidrag av såväl Cogitos styrelsemedlemmar
som av gästskribenter.
Per
Gahrton är ordförande för Cogito.
Läs
fler artiklar i Cogitos valspecial:
www.cogito.nu
|