|
|
Buddhism
i Sverige är en självklar religion bland många andra.
|
|
RELIGIONSDIALOG
Uppvaknandets
vägar
Från
historia till utövning
Under
det senaste decenniet har det blivit alltmer tydligt att
buddhismen är accepterad
som en del av den offentliga religiösa arenan i Sverige. En av
anledningarna är att regeringen år 2005 tog beslutet att Sveriges
Buddhistiska Samarbetsråd är berättigat till statligt stöd. Sedan
dess har buddhisterna kunnat utöka sitt samhällsengagemang bland
annat inom ramarna för Nämnden för statligt stöd till
trossamfund (SST) och andra samhälleliga och interreligiösa forum.
Trudy Fredriksson: |2013-08-28| De
har beretts möjlighet att presentera sig och sin syn på olika
angelägna frågor såsom religionens och andlighetens roll för
individen och samhället. Det gäller bland annat SST:s och andra
myndigheters ökade insatser för de mänskliga rättigheterna och
att värna demokratin mot våldsbejakande extremism.
Med
tanke på den stora mängd riktningar, kulturella traditioner och
synsätt som ingår i buddhismen är det inte lätt att förmedla en
samlad bild. SST har dock på olika sätt blivit uppmärksammad på
ett sådant behov, till exempel i återkommandefrågor om buddhismen
är en religion eller livsfilosofi. Regeringens utvidgade uppdrag
till SST att fungera som kunskaps förmedlare har möjliggjort en
kartläggning av buddhismen i Sverige idag.
Uppdraget
gick till Samfundet för tibetansk buddhism – Karme Tenpe Gyaltsen
som gav mig denna utmanande uppgift.
Religionshistorikern
Stefan Larsson bidrog med sitt kunnande
genom att handleda
projektet.
en
samlad presentation av buddhismen
Skriften
ska ge en samlad presentation av buddhismen
gällande historia,
innehåll och centrala grundtankar. För att möta de
missuppfattningar om buddhismen som vi ofta möter har jag velat
synliggöra och beskriva buddhismens omfattande andliga arv med en
genomgripande beskrivning av Buddhas liv,
lära och praktiska
tillämpning. Det berör utövningen allmänt, men också närmare
utifrån olika inriktningar och utbredningsområden.
Vidare
ska de olika riktningar och grupper som finns i Sverige
presenteras, varifrån och
när de kommit och hur samverkan sker inom Sveriges Buddhistiska
Samarbetsråd. Det har inte varit möjligt att behandla varje grupp
för sig, urvalet behövde begränsas till några av de många
thailändska grupperna och ett urval andra riktningar med mer
omfattande verksamhet.
På
grund av det dominerande antalet theravada-buddhistiska grupper har
de beskrivits mer ingående. Slutligen ingår ett avsnitt om antalet
buddhister i Sverige, en sammanfattning, en
referenslista och
en förteckning över de 70 sammanslutningarna som deltagit i denna
kartläggning.
underlag
och enkätundersökning
För
att få underlag till arbetet har jag genom befintliga buddhistiska
kanaler och Internet samlat uppgifter om buddhistiska
sammanslutningar
och mindre, informella grupper. En
enkätundersökning
genomfördes hos de grupper som huvudsakligen var inriktade på
buddhistisk verksamhet. Den genomfördes till större delen
skriftligen, men också genom personliga besök och intervjuer per
telefon.
En
handfull små grupper valde att inte medverka trots flera förnyade
kontaktförsök. Endast en organisation lämnade besked om
anledningen; man angav att man inte önskade ha med myndigheter att
göra. Kategorin kulturella föreningar med anslutning till
asiatiska länder har uteslutits, fastän dessa i många fall också
anordnar buddhistisktpräglade aktiviteter. Det var inom ramarna
för detta projekt inte realistiskt att göra en heltäckande
sammanfattning av den enorma kvantitet data och forskning som finns
på området.
buddhistisk
och akademisk litteratur
Närmare
kunskap kan i första hand inhämtas i källförteckningen som
innehåller buddhistisk och akademisk litteratur samt hemsidor som
har
använts som
underlag för kartläggningen. I skriften refererar Buddha med stort
B till den historiske
Buddha (”den
uppvaknade”), medan buddha med litet
b refererar till
titeln, samt begreppet buddha, ”uppvaknande”,
därav härleds
skriftens titel. Ord på sanskrit- och palispråket är återgivna
utan diakritiska tecken. Allmänt har termer angetts på sanskrit,
men i de fall där palitermen är allmänt förekommande eller
särskilt relevant så används den istället. Vissa centrala ord
har angetts på båda språken, ofta som fotnot. Om inte annat anges
är citat från Buddha hämtade ur paliskrifterna som majoriteten av
buddhisterna kan enas om.
ökad
förståelse för buddhism
Jag
vill tacka SST och dess generalsekreterare Åke Göransson
för att ha tagit initiativet till det uppdrag som förhoppningsvis
kan bidra till ökad förståelse för buddhism och buddhistiskt
gemenskapsliv. Dessutom ett varmt tack
till Stefan Larsson
för värdefull handledning och Bhante K.Dhammaratana Nayaka
Thera samt Roshi Sante Poromaa som
har granskat och
godkänt manuskriptet utifrån theravada respektive
mahayanabuddhismens traditioner.
Alla
grupper som
har tagit sig tid
att lämna de uppgifter som efterfrågats och andra som gett
synpunkter och/eller språkgranskat under olika stadier av
sammanställningen tackar jag också. Det är min förhoppning att
våra gemensamma ansträngningar kan vara ett bidrag till alla de
goda insatser som görs för fredlig samlevnad i vårt samhälle.
|