|
Samhället
som teater:
En bok som skrevs av Arne Ruth, tidigare chefredaktör på DN, om ett
samhälle som teater. Den boken gjorde stort intryck på en hel
generation funderande människor. Idag är boken minst lika aktuell,
därför att illusionerna och verkligheten utgör samma tankekontinuum. |
|
NATURENS
SOM TEATER:
Blommor kan vara manipulativa då de utnyttjar sina egenskaper för
att charma människan, som istället älskar och adopterar dem
och sedan föder och göder dem. Har ni tänkt på hur tjocka
blommorna är i hemmen. |
|
SPOTLIGHT
GÖR SIG GÄLLANDE:
På museet Arken utanför Köpenhamn, fanns en spotlight som lyste
upp ett konstföremål. Spotlightens öga fotograferades och blev
själv ett lysande konstverk. Spotlighten, kameran och digital
teknik fick fram en spektakulär bild, som är manipulerad. |
|
AKTA
ER FÖR GROPEN!:
Gropen är avsedd för andra, så håll er undan. Inga stängsel
eller varningsanordningar – rena rama illusionen och inget annat. |
|
Varför
är musikinstrument så vackra?:
Instrument av den klassiska typen, tillhör kanske de allra
vackraste konstföremålen. Funktionaliteten är orsaken till
instrumentets form, men med vissa konstfulla tillägg, som en
funktionell fägring för sinnet. |
|
ALLTINGS
FÖRÄNDRING:
I vissa digitala bildprogram kan dessa illusioner framställas. Det
märkliga är att de liknar verklighetens kvantenergier.
|
|
ENDIMENSIONELLA
MINNEN:
Vid kanten av ett svart hål kan vår värld lagras som minen, som
skulle kunna se ut som denna bild, med god fantasi, alltså.
|
|
KLIMATFÖRÄNDRING:
Solen skulle inte längre ge sitt ljus, och himlen blir röd...
|
|
HOPKNYCKLAD
BIT AV VERKLIGHETEN:
Hur skulle utomjordingar se på vår värld, om de inte var som oss.
Skulle de se ned på oss? Eller upp?
|
|
NÄR
OLYCKAN ÄR FRAMME:
Oljebränder förekommer runt om i världen. Kärnkraftsincidenter
förekommer dagligen runt om i världen. Världen lever farligt.
Industrialismen har sina för och nackdelar. Kärnkraften tillhör
den allra farligaste av alla farofyllda konstruktioner, som människan framställt.
Behovet av kärnkraft är energibolagens profitillusioner, som inte
har med de verkliga behoven att göra. Vind, sol och vatten räcker
mer än väl.
|
|
IDYLL:
Modernism är funktionellt. Ett sommartorp mitt i naturen är
funktionellare
för själen.
|
|
UNDERJORDENS
FANTASIER:
Stockholms tunnelbana anses vara stadens längsta konstgalleri, och
mycket spännande. Där finns sagorna.
|
|
EN
FÖRUNDERLIG VÄRLD:
Att greppa över kunskapen, för att vilja förstå världen,
universum och livets väg, tillhör människan. Att finna den är en
annan sak. Men märkvärdigt och meningsfullt är det.
|
|
KOMIHÅG:
Minnets värld har alltid fått sin förlängning utöver hjärnan, och här
konstnärens bild av en människas minne på en anslagstavla.
|
|
FAR
OCH FLYG:
Katapult är numera leksaker på våra nöjesfällt. Bergodalbanans
katapultkrafter är för många rena rama tortyren, och älskas bara
av dem som vill nå äventyrets yttersta gränser.
|
|
ELVA
DIMENSIONER:
Universum lär bestå av 11 dimensioner för att kunna upprättas.
Snart kan Standardmodellen förklaras på ett begripligare sätt.
Och sen då? Blir det bättre då? Eller är den kunskapen bara
dyrbar fåfänglighet
|
|
EUREKA:
Behöver en bild alltid förklaras, eller betyda något? I så fall
är denna bilds förklaring – om den får säga det själv: jag
bara finns.
|
|
FORMENS
FASON:
Människan tar form i livet – i bästa fall. Naturens formgivning,
sker på minsta nivå i energiprocesserna på kvantmekanisk nivå, och
kring dessa morfologiska processer, studerar människor på fullt
allvar hur livet och materien får sina former. Intressant för den
vetgirige.
|
|
FÄRDEN
MOT KOORDINATPUNKTEN:
Färden leder till upplösning, då det visar sig att världsordningens leder oss
mot civilisationens fall, eller tipping point. Planeten blev totalt överexploaterad och länsad, under ledarskap av vulgära maktmarodörer. Världsordningens ledarskap representerades av parlamentariskt erövrade maktpositioner, eller
av katastrofala diktaturer. Summan av maktens gemensamma ledarskap blir en grundlig
förstörelse av livsbetingelserna för världens nästkommande generationer
|
|
I
MITTEN AV SÅNG OCH SKÅDESPEL:
Mellan slott och opera landade denna uppseendeväckande farkost, bara för
att göra betraktaren förundrad.
|
|
SKÖNHETEN
OCH ODJURET:
Skönheten klädd i sin fjäderskrud, medan odjuret är klädd i
en käck och klädsam mössa, som säger att han frigetts från
romerskt slaveri. Den mössan övertogs senare som symbol under den
franska revolutionen. Ingen ska vara slav eller en utnyttjad
arbetskraft.
|
|
MELLAN TVÅ LJUSPUNKTER:
På ena sidan om ljuspunkten, går människan åt andra hållet, och på
den andra sidan, går hon åt ena hållet. I mötet dem emellan
uppstår ett dubbelt ljushav.
|
|
JESUS
I STRÄNGNÄS:
Korssymbolen, lidandet i världen och upplösningen. |
|
TÄVLA
FÖR SEGER, ELLER SEGRA FÖR INSIKT: Fighten
gäller den krokiga vägen till insikt. |
|
DOPET
GENOM ÅNGER:
Hoppet genom ett glädjebudskap. |
|
RESERVDELSMÄNNISKAN:
Mänskliga robotar tar över omvårdnaden, och mänskliga
människor blir arbetslösa
utan omsorg. |
|
SITT
VACKERT:
Konsten har speciella uttryck för komfort och behaglighet. Att
sitta vackert har betydelse i relation med att stå givakt. |
|
SE
UPP!: Vad
döljer sig i taket egentligen. Museibyggnaden kan ibland vara minst
lika intressant som utställningsföremålet – men bara ibland. |
|
INFÖR
DÖDEN ÄR VI LIKA:
Lik gör oss lika, och lika inför Gud. Skördemästaren ser
här själv närmast ut som ett lik. Att vara, eller inte vara ... |
|
BYSTER
DÅ – IDAG FOTOPORTRÄTT:
Romarna lär ha varit mästare på porträttlika byster. En
socialrealistisk kärlek till verklighetssynen av gestalten. |
|
Nybrutalism: Brutalism
är ett begrepp från 1950-talets England, som beskrivning
av bland annat Le Corbusiers arkitektur. Arkitekten Hans
Asplund myntade uttrycket i Sverige, som senare kom att beteckna
arkitekten Peter Celsings byggnader för svenska byråkratibyggnader
i Stockholms regeringskvarter. PS! Skär er inte på de rakbladsvassa
kanterna! Fortsättningen på nybrutalism är denna form av Spektakulärism,
med ett visst förakt för idyll och det mänskliga. Men spännande
är det... det omänskliga.
|
|
ÄKTA
IDYLL: Danmarks
förkärlek för idyll fick en kraftfull reaktion, då istället nya förorter
till Köpenhamn fick designen nybrutalism, som visserligen kan vara
spännande, men knappast rart och gulligt. Spektakulärt men
knappast vackert. |
|
SÅSOM
I EN SPEGEL:
För att bearbeta pormaskar eller andra slag av ansiktsmask, håller
vissa hotell med maskspeglar som förstorar härligheten i ansiktet.
Vrider man på spegeln så förvrids perspektivet på grund av den
förvridna uppförstorningen, så att man nästan trillar omkull. |
|
FESTDUNKLET: Intimitet,
sorl och glädje. Doften av orientens delikatesser; och dimmiga
ölglas, som gör bilden dimmigare på grund av ölglaset.
|
|
TÖRNEN:
Elefanten som far fram i nattmörkret. Törnen lägger sig i vägen
och hindrar framkomligheten. Dessa taggar kan skapa problem.
|
|
KULTUR
OCH ODLING:
Sådd, växt, skörd och välstånd. Torka, blöta, missväxt och
miljöförstöring.
|
|
FILMENS
MYSTIK:
Underhållningens mystiska värld och äventyr.
Lustkänslor, romantik, äventyr och eftertanken om det som pirrar.
|
|
TOMT
OCH INNEHÅLLSLÖST:
Från död till liv, som blomman viken fröat av sig, och sätter
nytt liv till världen.
|
|
AXIS
MUNDI:
Uppe på höjderna kändes det storslagna. Och människorna
vibrerade i riktning mot himlen.
|
|
PARADISET:
En doft av paradiset, med evigt liv genom blommor och bin, och
fortplantning.
|
|
SOMMAR
MITT I VINTERN:
Varmt och skönt, vackra växter, och en kopp kaffe med en macka.
Att njuta sommar om vintern.
|
|
KRIGETS
SYMBOLER:
I stridens hetta med segrarnas illusoriska attribut.
|
|
TA
DET PIANO:
I tunnelbanans trängsel på väg
mellan hem och arbete. När
du äter din arbetslunch under arbetspausen. På semestern i
väntan på hägrande upplevelser. I livets sökande efter
meningsfullheten. Ta
det piano!
|
|
DEN
STORA DRÖMMEN:
Slå en knut på det onda i tillvaron. Slå en knut på vapenhandeln.
Passa på att även slå en knut på orättvisorna.
|
|
RUM
FÖR TANKEN:
Ofullkomliga funderingar är bättre än inga tankar alls. Fullkomliga tankar är eftersträvansvärda,
och möjliga att nå.
|
|
UTVECKLING
GENOM INSIKT:
Lärandets betydelse, steg för steg. Med en ängel som lärare
kan det väl inte gå fel?
|
|
SARKOFAGENS
INNEHÅLL:
Född naken, död i tomhet. Förborgad rikedom, och döden
finns inte mer.
|
|
KÄRLEKEN
FÖDER LIV:
Kvinnan i historien har ofta ställts under Herrarnas ledning. Steg
för steg tar kärleken över och världen förändras.
|
|
NÄR
TVÅ BLIR EN:
Vad vill du då göra?
|
|
ARTERNAS
KAMP:
Insekten som åt pollen.
|
|
SANDKONST:
Ständig förändring skapar mångfald! För vem då? För dem som
hänger med i förändringen naturligtvis!
|
|
SANDKONST:
Ständig förändring skapar mångfald! För både troende och icke
troende. En föränderlig förbättring i en gemenskap för alla.
|
|
DET
STORMAR KRING KLIMATET: Alltid
finns det något att prata om, väder och vind
exempelvis.
|
|
KÖP
MERA BOMBER:
Men var
rädda om barnen.
|
|
SYMBOLISM:
Människas makt över människa, leder bara till elände.
|
|
ETT
FATTIGDOMSBEVIS:
Status och prestige.
|
|
UPP
STIGER RIDÅN:
Och med den öppnas garderoben.
|
|
EN
PLUMP NEDSTIGER TILL MÄNNISKORNA:
Plumpar ska rädda världen! Varför då? Så att inga andra kommer
och räddar världen!
|
|
FESTEN
KAN BÖRJA:
Först, en liten drink. Sedan, en middag. Och därefter, en liten
truddelutt på dansgolvet. Och? Sedan är det läggdags.
|
|
Charm,
charm, CHARM:
Mat, misstänksam blick, charmiga blickar och någon som stör mitt
i middagen. Det är inte fotografen. Målaren kanske.
|
|
DET
ÄR VAD LAGEN SÄGER:
När pengarna tog slut, och eländet tog över.
|
|
ENERGIPROCESSER:
Kvantfysiker är som besatta av energi. Det är inte så konstigt att energipriserna ideligen ökar.
|
|
ANSIKTE
I STEN:
Platon menade att det som skapats ur sten fanns i
stenen redan innan konstnären gjort sitt. Det och
mycket annat kan diskuteras.
|
|
FATTIGVÅRDEN:
Innan fattigvården fanns ingenting, där tog svält och död över.
När socialpolitiken tog vid, protesterade en del.
|
|
ABSTRAKT
KONST:
Vem bestämmer att det är abstrakt? Det gör väl betraktaren. |
|
OPTIMAL
OPTIK:
Till vilken glädje är denna bild utlagd på Internet? Det är nog
ingen som kan svara på den provokativa frågan! Det får läggas
till handlingarna. Och återupptas vid uppståndelsen, vid sjutiden,
om det passar. |
|
ABSTRAKT
KONST:
Jag tycker att den är fin, i alla
fall. |
|
BLOMMOR
ÄR INTE ABSTRAKT:
Ja, därför att vi människor har förklarat att det är blommor.
Fråga utomjordingar som inte har blommor, vad de tycker. |
|
DETTA
ÄR INTE ABSTRAKT:
Därför att fotografen som pillat ihop bilden inte anser att
den är speciellt abstrakt. Bilden har något oabstrakt över sig. |
|
STRYKJÄRNSARKITEKTUR:
Mitt mellan bilstråket och järnvägen. Det gäller att vara smal,
hög och platt, då fungerar det. |
|
ROMANTIK:
Sjön suger i en stämningsfull ångpannerytm. Vågorna skvalpar och
tycke uppstår, vill du gifta dig med mig? Nej, hellre en god middag. |
|
KONUNGADÖMETS
TJÄNARE:
Vem tjänade vem, och vad betjänades? |
|
|
|
|
|
|