Slumpen som Gud
Slumpen:
okänd faktor
Slumpen är något man kan skylla
på då den komplicerade förklaringsgrunden är allt för
svår eller för avancerad, när inte underlaget till en
förklaring räcker till. Men alla processer har i stort
sätt en orsak och verkan.
Paul
Lindberg: |2007-08-27|
En
lottvinst är egentligen ingen slump innerst inne:
lottvinsten fanns ju redan och var orsaken, och köparen
verkade genom att köpa lotten. Men för mig som vann
var det en slump – eller tur. Det var en obegriplig
händelse i ett lokalt sammanhang, jag kunde ju inte veta.
Slumpen
är också en oförnuftig förklaring till livets
ursprung.
Vad är slumpen egentligen?
Många tänker på
matematisk sannolikhet, en slumpgenerator, eller när
man singlar slant. Det är inte i den betydelsen som många
vetenskapliga forskare vänder sig mot ordet ”slump”
när de talar om orsaken till exempelvis livets
uppkomst, eller till andra komplexa och svårförklarade
fenomen.
Det
ofullständiga begreppet ”slump” används egentligen som
substitut i bristen för ett
mera exakt begrepp för en ”okänd orsak”.
När
ordet slump förväxlas
Som om vi talade om en orsak,
är det som att göra en ologisk övergång från ett
vetenskapligt till ett kvasireligiöst mytologiskt begrepp. När den okända orsaken har kallats
slump så
länge, börjar människor glömma att ordet är ett
substitut. Antagandet
att slumpen är lika med en okänd orsak har för många
kommit att betyda att slumpen är lika med orsaken.
Nobelpristagaren Jacques Monod menade att ”den rena slumpen,
ingenting annat än slumpen, den absoluta men blinda
friheten var själva grunden för evolutionens underbara
byggnad ... och är den enda tänkbara orsaken”.
Och så fortsätter han: ”Människan vet äntligen
att hon är ensam i universums likgiltiga oändlighet,
varur hon framstigit genom en slump.” Jacques
Monod säger det själv: ”genom en Slump”.
Och han beskriver det som andra gjort och som många
fortfarande gör – han upphöjde Slumpen (med stort S,
som Gud) till en skapande princip. Det var ”Slumpen
själv” som presenterades som det medel varigenom
livet uppkommit på jorden.
Den som säger att livet kom
till genom en slump säger således att livet kom till
genom en orsakande kraft som är okänd. Alltså: Skaparen är den okända orsaken!
Ordet
slump
Ordet
slump betyder att det obestämbara är slumpen
och
gäller bara vid upprepade processer som ger olika
resultat, men gäller bara för observation under mänskliga
betraktelsesätt. Detta beror i sin tur på att tillgänglig
information är otillräcklig för en fullständig förståelse
– som vid tärningsspel. Men även vid tärningsspel
finns ju handrörelser som påverkar resultatet –
orsak och verkan.
Med
en dator och robothand kan emellertid sådana rörelser
programmeras, så att en ständig sexa kommer upp. Det
handlar om sex, mycket noggranna, specificeringar av rörelserna
för ett fullständigt förutbestämt utfall. Dessutom,
Gud spelar inte tärning om universum och människans tillvaro även
om Gud är klurig, enligt Einstein.
Vädret
bestäms också
Vädrets
orsak och verkan eller holistiska
processer sker i strikt mening inte slumpmässigt
– även om det verkar kaotiskt. Det är istället våra
mänskliga och reduktionistiska förklaringsmodeller och
beskrivningar som blir ofullkomliga, eller
"slumpmässiga", och är därför
inte alltid objektiva och allmängiltiga.
Den
reduktionistiska uppfattningen har oftast utgått ifrån
att förklaringsgrunden bara kan härledas från de
materiella processernas olika delar. Detta är ju
delvis sant, men enbart med detta betraktelsesätt får
vi inte klarhet av hela sanningen.
Reduktionism
Den tidigare och enda förklaringsgrunden innan
kvantfysiken gjorde sitt genombrott, var den
reduktionistiska förklaringen. Det grundades delvis på
ett biologistiskt synsätt och med uteslutningen av ett
helhetsperspektiv – holism. Reduktionism kunde inte se
en
övernatur som kunde begripas eller accepteras.
Tunnelsyntheten har många gånger varit utslagsgivande
i våra förklaringar av det svårgripbara och
komplicerade. Orsaksverkan
(kausalitet) finns
emellertid alltid i kvantprocessernas växelverkningar
och sker i holistiska beroendeförhållanden och
sammanhang. (Kvantmekanik
är vetenskapen om partiklarnas uppträdande i mikrokosmos.)
Och
när vi försöker mäta enstaka partiklars läge och
hastighet, så har inte våra beskrivningar gett en fullständig information av händelserna. Även om denna
bild nu i det stora hela håller på att förändras. En
reducerad partikels bravader var tidigare för oss människor
en slumpartad eller obegriplig historia, för vi visste
ju inte de exakta sammanhangen.
Slumpverkan
sker, som vi ser det, i enskilda eller lokala processer
men är aldrig utslagsgivande för helheten. Detta synsätt
kan ju för vissa verka underligt med tanke på de
kaotiska oväder som resulterar i oerhörda katastrofer.
Eller med de förödande effekterna av den spektakulära
världsekonomin. Men dessa vädersystem eller ekonomiprocesser är inte på något sätt fria från
inblandning av olika orsaker.
Det
finns nog ingen riktig autonom materieprocess överhuvudtaget.
Hela rubbet ingår i holistiska beroendeförhållanden.
(Holism
är filosofin om att helheten, ej dess olika delar, är
förklaringsgrunden.)
Skyll
inte på slumpen
När det blir svårt att förklara
helhetens tillblivelser med en materialistisk
världsbild, vill vissa förklara svårigheten med
slumpen.
Slump blir då synonymt med det oförklarliga.
Skapelsen är alltså inte fråga om slump, eller ännu värre:
miljarder av slumpar. Skapelsens processer sker snarare
genom viljekraft och stor medvetenhen precission in i minsta
detalj.
Slump
eller mekanisk determinism (förutbestämt utan mänsklig
fri vilja) ger inte människan någon valfrihet. Men
människan har bevisligen en stor valfrihet och en fri
vilja. Vi lär oss, forskar och vi utvecklas och växer. Men vi
eftersträvar ordning och harmoni (kosmos – ordning)
och vi vill förstå ordningen genom medvetandet.
Det
är knappast en slump att materien kan förklaras och
transformeras i matematiska ekvationer. Slumpens vägval
av opåverkbara orsaker är helt underordnade högre
orsakande helhetsprocesser och har därför ingen egen
storhet i sig, och skulle därför knappast vara orsaken
till exempelvis universums skapelseprocesser. Det faller
helt på sin egen orimlighet.
Den
naturvetenskapliga världsbilden har heller ingen
ensidig eller homogen föreställning om att tron på
Darwins evolutionsuppfattning kan ses som en slumpmässig
händelse på en slumpmässig plats i tid och rum. Men
forskningen är ense om att det handlar om en ständig
utveckling, och med den enigheten finns tesen om
"den ändamålsenliga utvecklingen". Enligt Einstein är rum, tid och materia en av varandra
beroende holistisk realitet.
Enligt
min mening används ordet Slump i betydelsen med att summan
av de samlade omständigheterna har en verkande kraft
för att uppnå ett resultat, vilket sker av sig själv.
Och det kallar många för holism istället för slump, vilket innebär ett
ömsesidigt beroende av alla dess inblandade omständigheter. Denna process sker genom en medveten
avsikt, och som kan beskrivas som processteologi.
Slumpteorin
om skapelseN
Skapelse
ur ingenting är ingen förklaring alls. Slumpen som förklaring
tillhör mera av människornas ideologier, en förklaring
som skall passa in i exempelvis en politisk ideologi. Tron på
slumpen är att inte ha någon uppfattning alls om
skapelsen. Och i det sammanhanget är det passande att säga
att tron på slumpen är en matematisk omöjlighet –
en singularitet.
Det är på sin höjd ett banalt försök att reducera
bort en skapare bara för att slippa blanda in Gud i det
hela.
|