|
Individuell
rikedom, behövs det? Är inte välstånd och välfärd bäst
om det fördelas bland alla? |
Foto:
RLC |
SOCIALHUMANISM:
Rikedom
– ett fattigdomsbevis
Kärlek
och rättvisa formar människan
Om
Jesus idag skulle ge sig till känna, och komma med anspråken på
att det som utlovats också ska verkställas. Vad skulle då hända?
Ja Mammon skulle säkert söka tillintetgöra honom. Och många troende människor
skulle inte ta det på allvar. Sannolikt
skulle han återigen korsfästas. Ty allt det Jesus predikade, tycks
ha en realpolitisk sprängkraft. Och den kraften gäller allt det som är
livsnödvändigt att förverkliga – de reella behoven för vår tid.
Världsordningen måste förändras för att gynna livet på jorden!
Paul Lindberg: |2012-10-24| Låter
det fanatiskt? Det borde det
inte behöva göra! Det handlar överhuvudtaget inte alls om att
vinna makt. Ståndpunkten att gynna livet på jorden gäller istället att kunna minska
makten för dem som har för mycket makt, och som missbrukar den.
Det som i övrigt är önskvärt gäller utvecklingen av ett
allmänt medvetet ställningstagande för alla människors grundläggande
behov, och för en strategi av att kunna förverkliga dessa behov
– socialhumanism.
VÄRLDEN
OMKRING OSS
Den
rika världens konsumtionssamhälle kännetecknas av suget efter
mera pengar, mera prylar, men som leder till mera problem – det är
ett tragiskt faktum. Tillväxtpolitikens motor grundas på den påtvingade
egoismens ideologi, vilket skapar den giriga rika världens
megaproblem. Det är också ett tydligt faktum.
Den
rika världens människor har ändå fått klart för sig att världen
står inför en global uppvärmning. Denna dystra kunskap har informerats
människorna, av en idag enig forskarkår inom klimatforskningen – det gäller även i samklang med
naturvetenskaplig forskning i stort.
Det
finns egentligen ingen forskning numera som hävdar att den globala uppvärmningen
är bra för planeten. Men det gör däremot en hel del politiker
runt om i världen – även i Sverige.
Vissa
svenska politiker yttrade, efter det att USA haft en värre sommartorka än
någonsin tidigare, att det positiva var då att Sverige kunde
exportera mera jordbruksprodukter. De menade att vi i Sverige skulle
tänka positivt. Men bland den sortens politiker, som lägger orden
”positivt tänkande” med syftning på profitnyttan, i relation
med miljöhoten mot vår planet, kan knappast vara mera cyniska och
hållningslösa.
Den
globala uppvärmningens acceleration handlar om relativt korta
perspektiv. Och betydligt kortare tid än vad forskningen tidigare
kom fram till.
Om den globala uppvärmningen har kommit till allmänt medvetande under kort tid, så har vi en hel mängd globala problem
i övrigt, som vi varit medvetna om under mycket längre tid. Men
kring all denna medvetna kunskap, har världens
politiska ledare under tidens lopp inte lyckats lösa de elementära
problemen för mänskligheten.
OVILJA
OCH OFÖRMÅGA
Politik
är det förhållande som förändrar världen – på gott och på ont.
Det mesta i människornas relationer med varandra har alltså sin förlängning
i politiken. Under människans resa i tiden, mellan antiken och
modern tid, har politiken handlat kring liknande frågor som vi än
idag söker förändring på.
Frågan
om rättvisa har alltid funnits, och ur rättviseperspektivet har en
rad formuleringar utvecklats. En rad av världens främsta tänkare
ställde sig till förfogande för mänsklighetens objektiva
intressen.
Kunskapen om rättvisa finns alltså. Men det finns en kraft som
lägger hinder i vägen, och det är den medvetet giriga och
oansvariga egoismens företrädare.
Trots
den rika världens förträffliga parlamentarism, demokrati,
utbildning och välstånd, så tycks det psykologiska självmedvetandet
och omvärldsmedvetandet ligga på en mycket låg nivå. Avsaknaden
av empati tycks ligga maktmänniskorna i fatet.
Den
rika världen lever gott på slavliknande arbetsförhållanden i den
fattiga världen. Bangladesh tillverkar billiga kläder, som i den
rika världen ibland marknadsförs som exklusiva och lyxiga märkeskläder,
vilket gör ägarna av säljkedjorna till miljardärer.
Den
rika världen exporterar vapen till den tredje världen, som krigar
allt vad de kan. Och det ger klirr i kassan för den rika världen.
Vi
lever i en värld som aldrig tidigare varit materiellt rikare än
idag. Trots det hungrar över miljarden människor
Vi
lever i en värld, som i realiteten fastslagit äganderättens
principer gällande för maktens etablissemang över allt och alla. Det är en
grundläggande tilltvingad lag som är uråldrig och vandrat genom
feodalism och kapitalism, men som nu väntar på en förhoppningsvis
högkvalitativ avlösning. Behovet
av någonting
bättre är uppenbart – det goda samhället står på tur, som
grundar sig på socialhumanism, jämlikhet och ekologism.
Makten
över rikedomen är jagandet efter luft, men med stora konsekvenser
för en stor del av livet på jorden. Erövrarna efter rikedomen
visar på en mycket stor mental fattigdom.
VAD
KAN VI GÖRA?
Den
frågan ställs ofta. Det får
väl dom göra som bestämmer, anser nog en hel del människor. Men
då blir det inga lösningar på denna existentiella världsordning. Troligtvis väljer
många att förneka den globala uppvärmningen, men även att sätta
skygglappar på vad som sker i omvärlden. Trots medienyheter om
allt det som händer i världen, så anser vissa att vi skyddar oss
mot detta mediebrus genom att låta det rinna av lagom till
nyhetsprogrammen är slut för kvällen. Men, så illa är det ändå
inte!
Aldrig
tidigare har samvetsrörelserna varit mera på alerten för att
bistå behövande medmänniskor. Människorättsorganisationer,
tillsammans med naturskyddsorganisationer; kvinno- och hbtq-rörelser, och freds- och hjälporganisationer av
många olika slag, bildar en humanitetsrörelse på många miljoner
aktivister runt hela världen. Kyrkor av olika slag har kanske aldrig
tidigare bistått behövande människor i sådan omfattning som görs idag.
Och framstegen har faktiskt flyttat fram humanitetens positioner.
Samvetsrörelserna
finns i de flesta länder idag, med ett omfattande medinflytande – många gånger i direkt samarbete,
genom remissförfarande, med
regeringar och olika myndigheter, där det är möjligt.
Behoven
av ett föredömligt och framgångsrikt Näringsliv, istället för
en spekulativ bankkapitalism, skulle betyda mycket för utvecklingen
av det goda samhället. Och sådana näringslivstendenser kan vi se
en hel del exempel av.
Det
går alltså att förändra världen. Ibland tar det evinnerlig lång tid. Men vissa problem överskuggar det mesta, på grund av dess
infernaliska omfattning, och kan bara lösas med massiva krafttag tillsammans med politiska
rörelser. Det gäller att frammana ett större ansvar för vår planet och
för dess livsbetingelser och överlevnad. Det som gäller är det levande
livet.
Om
vi lägger till rätta det orättvisa, och fördelar resurserna
rättvist, så räcker det åt alla, och det blir över!
|