Svenska
Kyrkan
Politiker
parasiterar
När
Svenska Kyrkan år 2000 skiljdes från staten fanns förhoppningen
hos dem, som var troende och engagerade i församlingens verksamheten, att Kyrkan skulle få ett nytt och kraftfullare liv,
befriad från statens många gånger halvhjärtade intresse och
engagemang.
Bengt Cedergren: |
2009–01–10
|
Tillgången på personer, som är
villiga att engagera sig i och ställa upp inom kyrkopolitiken visar
sig idag vara mer begränsad än den varit någonsin tidigare. Detta
har då öppnat möjligheten för dem, som endast är intresserade
av att skaffa sig själva en politisk plattform och en
språngbräda inom ett politiskt parti eller har ett behov att få
status och makt, att ställa upp på valbar plats i kyrkofullmäktigevalen.
Exempel finns på att sådana personer, tillhöriga ett politiskt parti, som inom
en församling har absolut majoritet, genom bristen på kandidater
som anser sig kunna avsätta erforderlig tid, också blir valda till
kyrkorådet och t o m till dess ordförande. Då kan de styra eller
påverka det mesta, som händer och sker i den dagliga församlingsverksamheten,
utan att den andliga dimensionen i kyrkorådets uppgift enligt
Kyrkoordningen alls behöver bli uppfylld.
I Kyrkoordningens
»
2 kap 5 § står att "Kyrkorådet skall ha omsorg om församlingslivet
och ha ansvar för att församlingens grundläggande uppgift blir utförd."
Dessutom stadgas, att "Kyrkorådet leder och samordnar församlingens förvaltning
och har tillsyn över nämndernas verksamhet".
»
I 2 kap 1 § beskrivs vad som menas med församlingens
grundläggande
uppgift: "Församlingens grundläggande uppgift är att fira
gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission."
»
I 33 kap 1 § definieras vad som menas med förtroendevalda. Därmed
"avses i
denna kyrkoordning de personer som vid kyrkliga val har utsetts till
ledamöter, ersättare och ordförande i beslutande och verkställande
organ inom Svenska kyrkan". Således är ledamöter av både
kyrkofullmäktige och kyrkorådet förtroendevalda.
De personer, som av en eller annan anledning inte helt och
fullt vill leva
upp till de krav som Kyrkoordningen ställer på de förtroendevalda,
utan
utnyttjar svagheter och brister inom församlingsorganisationen för
att
uppnå det som finns på deras egen dolda agenda, är parasiter på församlingen
och på Svenska Kyrkan och är, liksom alla parasiter, detta endast
för att tillgodose egna behov och intressen.
Givetvis kan man då undra hur detta kan tillåtas ske utan att t ex
kyrkoherden eller kyrkofullmäktige reagerar. Kanske borde detta maktmissbruk även nå fram till
biskopen. Att inte kyrkofullmäktige
reagerar är ganska förklarligt. Kyrkofullmäktige utser ju kyrkorådet och
att anmärka på dem man själv utsett är att ge sig själv bakläxa och för
att göra det måste det sannolikt ha gått extremt långt.
Kyrkoherden utses väldigt ofta av kyrkorådet, och ett kyrkoråd som
vill ha mycket makt ser då i eget intresse – inte i församlingens
– till
att välja en svag och medgörlig kyrkoherde. Lyckas man inte med det finns
rikligt med möjligheter att på olika sätt desavouera eller manipulera
kyrkoherdens och/eller övriga svårhanterliga förtroendevaldas/anställdas
verksamheter och liv, så att de antingen blir medgörliga eller söker sig någon
annanstans.
I
riksdags- och kommunalvalen finns goda möjligheter för väljarna
att genom media och offentliga debatter få en insyn i de enskilda
kandidaternas
uppfattningar och deras starka och svaga sidor. Kyrkofullmäktigevalen
är i motsats till nämnda val mycket anonyma. Endast i undantagsfall tar
lokalpressen upp kyrkopolitiska frågor på församlingsnivå och
de förtroendevaldas eller kandidaternas inställning i dessa frågor.
De flesta väljare agerar alltså "blindbock" vid kyrkofullmäktigevalen.
Sannolikheten talar för att den övervägande majoriteten av väljarna då, för
att känna sig någorlunda säkra, röstar på det parti de röstat på i
riksdags-
eller
kommunalvalen och detta är inte nödvändigtvis det för församlingen
bästa.
Detta förhållande gör det då ännu enklare för dem som vill
parasitera på
kyrkofullmäktige och kyrkorådet att uppnå sina mål. Kanske vore
någon slags
VDN-märkning av kyrkopolitiker på sin plats inför 2009 års kyrkofullmäktigeval?
De politiska partierna kan också utnyttja kyrkofullmäktigevalen för
att i
kyrkofullmäktige och kyrkoråd få en plantskola för intresserade
medlemmar,
som i dessa anonyma organ ganska riskfritt kan prova på politisk verksamhet.
Detsamma gäller säkert även "föredettingar" inom ett
parti, som på detta sätt kan få en reträttplats, där de trots allt kan känna att de
har ett
visst inflytande och kanske även någon status och makt. Hur
engagerade och
intresserade de då är av "församlingens grundläggande
uppgift" är i dessa
sammanhang säkert av begränsad betydelse. Också detta
utnyttjande av
Svenska Kyrkan är en typ av parasiterande.
Ovanstående
innebär givetvis inte att alla kyrkofullmäktige- och kyrkorådsledamöter är "parasiter".
Självklart
inte, utan långt därifrån! Det finns en mycket stor mängd engagerade och
självuppoffrande förtroendevalda i de kyrkliga organen! Frågan är bara hur mycket
dessa har att sätta emot när "partipiskan" viner över mötena?
Många av de förtroendevalda, som verkligen är troende och vill se
församlingens grundläggande uppgifter realiserade helt och
fullt, verkar emellertid litet undfallande när det gäller
"parasitangrepp". De har en förlåtande attityd och vill inte ha bråk.
Men! Att man betraktar
alla medmänniskor som systrar och bröder, behöver inte betyda att man
skall acceptera allt vad dessa gör, speciellt inte om man anser att det
är till förfång för det man själv tror på!
Hur länge skall det dröja innan något görs för att få rätsida
på dessa
förödande företeelser? Den Svenska Kyrkan behöver ägna all tid
och kraft åt att bygga upp och befästa sin verksamhet för sitt eget, församlingarnas
och medlemmarnas bästa. Denna typ av stridigheter och parasiterande måste
snarast och kraftfullt undanröjas! Vi har inom varje församling möjlighet
att påbörja förändringsarbetet genom att i kyrkofullmäktigevalen
2009 inte välja av slentrian utan se till att vi får förtroendevalda, som
inte bara tänker på sitt eget bästa utan ser till vad som gagnar Kyrkan och
Församlingen.
|