Kommentar:
Om Eskil Jonssons inlägg i SvD
Jesus
fördömde Mammon
Flygbolag
och bilindustrier står inför annalkande konkurser. Den globala
miljön och världsekonomin står inför sammanbrott. Det finns ett
samband. Ett scenario: världsmakten efterlever inte överlevnadens behov. Och livet är inte
till för människorna, utan för Mammons skull.
Paul
Lindberg: |
2008-11-11 |
Mammon avslöjas inför öppen ridå. Det visar sig att världen fungerar inte utan en medveten
planering och förvaltning, och med ett allomfattande ansvarstagande för hela världen.
Det var och en gör gäller för hela världen – gott som ont. Det vi inte gör,
som bör göras, påverkar också hela världen. Därför borde det
finnas
ett stort hopp för världen – under förutsättning att det
allmänna medvetandet förändras. I vårt land visar
allmänheten en god vilja, genom att minska den vansinniga
konsumtionshysterin.
Om
Mammon kollapsar på grund av minskad konsumtion, så är den värd att
försvinna. Som om den enda vägen till lycka och samhällsekonomi
bara ska genereras genom konsumtion – detta är en global illusionsförgiftning.
Nya
globala lagar
Eskil
Jonsson, doktor i ekonomi, skriver i Svenska Dagbladet att "fler och fler ropar på nya globala lagar
sedan gigantiska räddningspaket har presenterats. Kyrka och
religion kan spela en mycket betydelsefull roll för utvecklingen av
ekonomiska principer som främjar ömsesidigt ansvar."
Eskil
Jonsson forskar i religion, ekonomi och hållbar
utveckling. Han kritiserar den rika världen som nu presenterar gigantiska räddningspaket, som ett
slags "offer" för att tillfredsställa ”Marknadsmammon”, som
verkar ha svårt att bli riktigt nöjd.
Han
skriver också: "De som förrättar offren är samtidigt noga med att
enbart peka ut
”bonuskalvarna” till syndabockar som bör bestraffas."
Nu
är det inte enbart bonuskalvarna som är syndabockar. Politikernas
ansvar har också försummats medan tiden
står till förfogande. Tiden går och fler och fler ropar därför på nya globala lagar för att rädda världen.
"För att upprätthålla de nya lagarna krävs globala maktstrukturer
som får ersätta dem som USA med Världsbanken och Internationella
valutafonden skapade efter andra världskriget för att behålla
världsherraväldet", enligt Eskil
Jonsson.
Efter
Mammons krigståg
Eskil
Jonsson: "Även nu utkämpas många krig i världen i kampen om viktiga
resurser. Här har inte minst de kristna, men även andra religiöst troende,
en mycket viktig roll att spela för att skapa fred. Här finns
miljarder troende som utifrån sin religiösa övertygelse skulle
kunna kämpa för en omfattande nedrustning." Och
det är att tjäna Gud och människorna menar Eskil
Jonsson. Det vore en fantastisk ”gudstjänst” till förmån för alla dem
som drabbas av Mammons krigståg i olika delar av världen.
Han
skriver också att med en omfattande nedrustning kan utsläppen av
koldioxid drastiskt minska, förutom minskningen av kostnaderna för vapen och ammunition,
rehabilitering, flyktingar och återuppbyggnad av bostäder.
Men om kyrkan och andra religioner ska kunna bli trovärdiga i
kampen för fred och försoning måste de vara förebilder för fred
och enhet. I spetsen för nedrustning behövs inte minst kristna,
judar och muslimer.
Fred,
försoning och rättvisa
De
tre religionerna har i sina urkunder försoning och rättvisa som främsta
"varumärke”, men är kanske mer än andra involverade i krig,
menar Eskil
Jonsson. Och Peace, Shalom och Salaam ingår i de hälsningsfraser som utbyts
varje dag i till exempel USA, Israel och Irak, men ändå befinner
sig dessa länder i krig.
Eskil
Jonsson påminner om ett föredömlig fredsinitiativ för 25 år sedan, under hoten om
kärnvapenkrig. Då inbjöd ärkebiskop
Olof Sundby till ett religiöst toppmöte för fred i Uppsala. Då
betonades, från de fattigas sida, mänskliga rättigheter och
ekonomisk rättvisa som villkor för varaktig fred.
I
samma föredömliga ekumeniska anda som Olof Sundby, och tidigare ärkebiskopen Nathan Söderblom, bjöd ärkebiskopen
Anders
Wejryd till ett interreligiöst toppmöte i Uppsala för
att diskutera frågor som gäller ”Jordens och själens överlevnad”,
som ett av seminarierna heter.
Eskil
Jonsson menar att det finns en samsyn bland världsreligionerna på många
av dessa frågor, "då man särskilt betonar ett ömsesidigt ansvar för
en rättvis förvaltning av alla resurser och inte minst gentemot våra
barn och barnbarn liksom mot den fattiga världen".
Västerländsk
hegemoni
Det är egentligen bara i den västerländska kapitalismens
ideologi, som nu breder ut sig över världen, som man betonar
individualism, kortsiktighet och privata intressen, enligt Eskil
Jonsson. Det är både orättfärdigt
och orealistiskt att tro på en rättvis globalisering som utgår från
enbart västvärldens ekonomiska principer, skriver han.
Här måste till exempel kyrkan i USA och Europa lyssna till vad
andra religioner och de starkt växande kyrkorna i Afrika och
Latinamerika har att säga.
Den kristna förvaltarskapstanken som handlar om rättvisa, försoning
och ömsesidigt ansvar går som en röd tråd genom nästan alla
religioners heliga skrifter. Det är också vad kyrkorna i den
fattiga delen av världen hoppas på.
Men tyvärr har även kyrkan i Väst ofta anammat den moderna
tidsandan ifråga om finansiering, företagstänkande och
hierarkiska maktstrukturer. Istället bör även affärsföretag ha
sociala syften. Den ekonomiska tillväxten är väl snarare
resultatet av och medlen för dessa övergripande mål i samhället,
enligt Eskil Jonsson.
Alternativa
ekonomiska principer
Han
menar också att kyrka och religion även kan spela en mycket betydelsefull roll när
det gäller att utveckla alternativa ekonomiska principer som främjar
ömsesidigt ansvar.
Religion, ekologi och ekonomi har gemensamma rötter i det grekiska
begreppet oikos (hus, hushåll, familj, gemenskap) som framhåller
ett ömsesidigt beroende av varandras resurser.
Samma helhetssyn och beroende går igen i såväl Linnés natursyn
som i dagens moderna ekologiska principer, enligt Eskil Jonsson.
Med
ovanstående fina tankar, om de realiseras, så finns det verkligen
hopp för en värld som inte hotas av Mammons ständigt krisartade
utövning av den tvångsförvaltning världen befinner sig i.
Eskil Jonsson är ekonomie dr och forskare i religion, ekonomi och hållbar
utveckling. Han har bland annat arbetat med ekonomi och planering i
internationellt kyrkligt arbete i Sudan, Kenya och Etiopien och
varit direktor för fredsforskningsinstitutet Liv och Fred i
Uppsala.
|