Illustration:
RLC
Krönika:
Våra
liv som levande konstverk
"Ingen
annan kan göra det du gör. Ingen annan det jag gör.
Vi är alla skapare, som skapar det omöjliga. Vi genomför
alla otroliga trollerinummer med hur vi lever våra liv. Vi är
alla magiker."
Leif
Erlingsson
|2010-06-25, 22:00| När
jag var liten "visste jag" att "livet är en
skola". Att vi är här för att lära. Det var en
pusselbit jag hade med mig. En annan pusselbit som jag inte
behövde lära i detta livet var att meningen med livet inte är att
ha materiell makt – jag tänkte redan som liten att det var meningslöst
i sig att vara chef för ett stort företag – att man då bara
skulle upptäcka hur meningslöst det i sig var. Så materiell
position var aldrig ett mål i mitt liv. Säkert hade jag lärt
detta i något annat sammanhang, utanför den aktuella tidslinjen.
När
jag tittar tillbaka över mitt liv hittills ser jag hur det är, som
att en dirigent har skapat en tidssymfoni. Om man lägger ut
hela tidslinjen och ser på den utanför tiden så bildar den en
till synes ytterst medveten komposition.
Jag tänker nu att våra
hjärtan, våra drömmar, vår intuition, vår känsla, redan har
all intelligens och kunskap – utanför tiden. Det är
allvetande kärlek.
Att vi håller på att
försöka väcka vårt
så kallade medvetande – vårt rationella, logiska så kallade
medvetna jag. Att vi håller på att så att säga väcka oss
själva ur drömmen.
Men
vad är då meningen med livet? – Meningen med livet måste
vara att vara närvarande, deltagande, att vara här och nu, i nuet.
Jag fick för några år sedan en MYCKET stark impuls att läsa en
viss bok jag fann online. Den innehöll ett tema jag aldrig förr
mött, trots hundratals böcker lästa i genren: Att det finns
vissa händelser som måste tas om hand NU. För de är händelser
som påverkar själva rumtiden.
I boken "Memoirs of a
Timelord", som jag laddade hem 2006-08-10 och läste ut på två
dagar direkt efter, var det fråga om revor i rumstiden, som
tidsherren inte kunde resa tillbaka i tiden och fixa, när det
passade honom, eftersom det i så fall inte skulle finnas någon rumstid att resa tillbaka i.
Jag
känner starkt att vi har ett ansvar att förhålla oss till det vi
ser, att ge adekvat återkoppling till den tid våra så kallade
medvetanden, våra rationella jag, just nu så att säga avkodar.
Som David Icke skrev i ett mail nyligen, "Vad är klockan?
– Vadhelst du avkodar den som". Om vi nu avkodar att
vi befinner oss på aktuell tid och plats, då har vi också ansvar
för att förhålla oss till den "teater" som spelas upp här
och nu. Det är dock helt OK att se mångdimensionellt på det
som sker, att välja att inte bara se smalspårigt enligt något
visst tankesystem på verkligheten. I själva verket tror jag
det är denna tids utmaning, att lämna ideologierna, för att ta in
extremt bredbandigt multispektra-symboliskt och på många plan.
När
vi ger återkoppling så agerar vi som fungerande neuroner och
synapser i den kosmiska hjärnan. Om vi inte agerar jordat
utan enbart navelskådar så fanns det ju ingen anledning för oss
att vara här och nu. Att leva nu.
Jag
funderar mycket på hur vi människors verklighet avgörs av så att
säga smalbandigheten eller bredbandigheten samt
frekvensspektruminställningen – som kan vara en, få- eller mångfrekvens
av olika bandbredd – av hur vi filtrerar vad vi tar in i "vår"
verklighet. Om man tänker så här: Universum har oändligt
många frekvenser och moduleringar, ja rentav finns det ju roterande
polariserade radiosignaler nuförtiden, som en professor Bo Thidé i
Växjö laborerar med.
Om man tänker sig att vi människor är
någon slags mottagare för vissa "band", så kan ju olika
människor vara olika "bredbandiga" – vissa människor är
ju extremt smalspåriga – så kanske det är rätt och riktigt att tänka
att olika människor faktiskt iallafall i praktiken lever i olika
verkligheter.
När
jag ser en film som avsiktligt går "djupt in i fältet" så
tar jag in extremt bredbandig multispektra-symboliskt och på många
plan, information från den. Varje mottagare av en sådan film
har en unik upplevelse. Inte bara "Svensson" har
blockeringar i "frekvensspektruminställningen". Jag
tror fortfarande att den skiss jag ritade för ett par år sedan
(2008-08-29) är mycket intuitiv och insiktsfull angående detta –
ja,
den medföljande texten från samma tidpunkt vittnar ju ännu om
detta, för den med tillräckligt "bredbandigt
multispektra-symboliskt inställd mottagare".
Jag
omvandlar mig själv och alla jag berör. Och jag påverkas av
alla jag låter mig beröras av. Genom att interagera – ju mer
mångdimensionellt ju bättre – med mig själv och andra, så
omvandlar jag verkligheten. Omskapar verkligheten. En av
mina egna viktigaste uppgifter, har det känts som, är att ge mig
själv och andra mod att just våga uttrycka våra innerligaste
tankar.
Jag har mer och mer medvetet – först för att jag
fick en stark men oförklarlig känsla att jag skulle göra det, men
numera helt medvetet – låtit allt jag någonsin lagt ut på
Internet finnas kvar där, just för att det ska vara tydligt hur långt
in i systemet och hur lurad jag har låtit mig själv vara.
Men också för att – inom rimliga gränser – vara helt avklädd och
naken vad gäller hur jag har utvecklats.
Hur var det, bara
den som kommer som ett litet barn, kan komma in i himmelriket. :)
Det
finns ett tal jag höll som mormon för snart 20 år sedan, där jag
i dag kan se mig själv göra samma misstag jag i dag ser andra i
helt andra sammanhang göra.
Jag ska bespara er referensen, för
man behöver nog min livserfarenhet för att rätt tolka och denna
artikel är för kort för en sådan utläggning. Men jag förstår
i dag varför människor är blinda. För att jag själv har
varit det. Och jag förstår frustrationen hos oss som ser och
inte förmår kommunicera – för att jag själv har varit en som
seende misslyckats kommunicera med.
För sex år sedan var det
min egen tur att vara den seende som misslyckades kommunicera, och
jag fann en bra förklaring i begreppet "Sociala
fantasisystem". Som jag skrev 2004-07-19:
"Det
jag inte förstod, och det jag envist vägrade att acceptera, var
det faktum att [N.N.] och hennes vänner var fångade inuti ett
socialt fantasisystem som gjorde det kliniskt omöjligt för henne
och dem att kritiskt överväga någonting som helst utanför
hennes/deras särskilda ramverk. Motsvarande, från mitt
utsidesperspektiv, så framstod deras attityder som förryckta, och
jag kände att jag inte kunde be om ursäkt för att "försöka
väcka upp dem".
I en artikel i Asia Times den 8 juli
2004 förklarar den kanadensiske psykologen Dr Daniel Burston, att
det sociala fantasisystemet blir en källa till lindring och
trygghet för en person som är en del av det genom att det formar
ett känslomässigt städ-nätverk, som ger sina medlemmar en
felaktig känsla av legitimitet.
Trots att systemet mänskligt
att döma är [min översättning] "i grundläggande konflikt
med våra grundläggande existentiella och mänskliga behov"
[eng.: "fundamentally at odds with our basic existential and
human needs"]. Trots att systemet mänskligt att döma
BORDE skapa inre konflikt. Men det gör inte det. Istället
delar medlemmarna av systemet samma rationalisering och får den på
så sätt att framstå som 'realistisk' för medlemmar av en sådan
grupp. Vilket skapar det känslomässiga stödnätverket som
redan nämnts.
Källa: "U.S.: Patriotic Pride and Fear",
Ritt Goldstein, Asia Times, Tue July 8, 2004.
Läs mer av Leif
Erlingsson:
lege.net/vara-liv-aer-som-levande-konstverk.html
blog.lege.net
FrittForum
Hela lege.net/ (samt
tidigare bloggar) är uttryck för mitt livsprojekt, det texten
handlar om.
|