En
krönika – är Gud död?
Något
slags kyrkovalsanalys
Mitt
medlemskap i Svenska kyrkan har överlevt skoltidens kyrkobesök i
schartauanismens kyrka, ungdomens år i revoltens tecken, eviga
diskussioner om kvinnliga prästers vara eller inte vara, för och
emot enkönade äktenskap, för att nämna några.
Ulf Svensson: |2009–09–30|
Som medlem i Svenska kyrkan
kan man tycka att det sker mycket gott inom kyrkan, till gagn för många
människor som har det svårt i vårt samhälle och som behöver stöd.
Inte minst nu när utslagningen och utanförskapet ökar dramatiskt.
Men även dop, bröllop och begravningar har varit tillfällen där
jag känt att kyrkan varit meningsskapande och trösterik.
Medlemskapet
har därför tuffat på från år till år. Den största prövningen
möter jag emellertid nu, i vår tid, i form av politiker som verkat
tappat all sans och besinning, och där händelserna i Hedvig
Eleonora församling intar en särställning.
När
man läser alla kommentarer innan och efter kyrkovalet kan man
snabbt konstatera att kyrkovalet är en mycket marginell företeelse
i det svenska samhället. Trots att många politiker och engagerade
talar sig varma för att alla medlemmar ska gå och rösta är det väldigt
få som faktiskt gör detta.
Mona
Sahlins uttalande i saken, ” lika viktigt som de andra
valen”, är naturligtvis mycket talande i sammanhanget. Hon är
inte ens med bland Svenska kyrkans medlemsskara. Men faktum kvarstår
att kyrkovalet inte är något viktigt val för medlemmarna i
Svenska kyrkan, trots alla försök att popularisera formerna och göra
jippon i samband med själva valet.
FiSK
blev FuSK
Folkpartiet
har haft det lite kärvt med sin identitet inför detta val. I min församling,
Oskars församling i Stockholm, framgår klart av valbroschyren att
liberalerna i Svenska kyrkan tar avstånd från partipolitiken med
orden; ”INGEN PARTIPOLITIK I SVENSKA KYRKAN”, tryckt i rött över
hela framsidan. Detta har tydligen gjort intryck på många väljare
vilket resulterat i ett nytt mandat i församlingen.
I
grannförsamlingen Hedvig Eleonora verkar liberalerna inte vara lika
trygga i sina folkpartistiska värderingar. Här gick man ifrån
FiSK, slog sig ihop med POSK och bildade HEFF – Hedvig Eleonora församlings
framtid. Eller med andra ord: Folkpartister ur Svenska kyrkan, FuSK.
Med tanke på den roll man spelat i avsättningen av den kvinnliga
kyrkoherden, tillsammans med POSK, är Fusk en mer adekvat
benämning på den nya gemenskapen. Man har fortfarande inte redogjort för, när och var
alla de möten man säger sig ha haft med den tidigare kyrkoherden
om det framtida styret för församlingen. Möten som alla kände
till utan just kyrkoherden. Kul framtid kan det tyckas.
Otron
mot kyrkovalen
Inte
ens avgående biskop Caroline Krook, som i alla fall varit
Folkpartist, tycks längre tro på att rösta i kyrkovalen. Det kan
betecknas som lite anmärkningsvärt eftersom hon var en av förespråkarna
till den nya ordningen med skilsmässa mellan stat och kyrka.
Caroline
Krook tycker att det viktiga är medlemskapet i Svenska
kyrkan, inte att man går och röstar. Detta skulle kunna uppfattas
som en legitimering av rådande förhållanden, men kan också
tolkas som uppgivenhet. För hon tillägger; ”Jag tycker inte att
det är bra med politiska partier i kyrkovalet, men jag är tacksam
för att vi har fått en långsam övergång och tid att bygga upp
ett annat system, säger biskopen.”
Moderaterna
snubblande nära rakt på sak
Moderaternas
partiledare, Fredrik Reinfeldt, tror inte alls på iden att
det politiska systemet överhuvudtaget ska ha något med Svenska
kyrkan att göra. Han är inte medlem och har i konsekvens med detta
heller inte uppmanat moderater att gå och rösta i kyrkovalet.
Hans
partibroder, Carl Bildt däremot, finns numera på en
valsedel för Moderaterna i Hedvig Eleonora församling vilket är
intressant. Kanske bidrog hans namn till att Moderaterna fick behålla
sina mandat i församlingen. Men någon Bildt-effekt går inte att
skönja – med reservation från att många kanske kryssat Bildt,
vilket det ännu inte finns några uppgifter om.
Bibelstudier
kostar skjortan
Nåväl,
I Hedvig Eleonora har det tidigare kyrkorådet dragit på en högre
växel vad beträffar aktiviteter, så nu kan man för 250 kronor gå
en kurs i ”Lär känna din mobil!”. Hur det andliga hänger ihop
får man nog hänvisa till att Guds vägar äro outgrundliga.
Men
en tanke är att även bibelstudierna – som nu kallas teologiska
seminarier – i församlingen numera kostar 250 kronor vilket gör
att man kanske kan tänka enligt följande: genom att bli en fena på
mobiler, kan man få ned sina mobiltelefonräkningar och eventuellt
även öka sina intäkter via ökad effektivitet.
Sålunda
får man förhoppningsvis pengar över och kan gå på de
bibelstudier som församlingen erbjuder, som en del menar är
okristligt dyrt.
Överspillningseffekter
En
del kommentarer, före och efter kyrkovalet, har handlat om detta
kyrkoval kan
få några effekter på det ”riktiga” valet, det vill säga val
till kommun, landsting och riksdag.
En del menar att Alliansen bör
se upp, eftersom alla partier utom KD i Svenska kyrkan
backade. Men med tanke på att valresultaten i stort sett är en
upprepning av tidigare års val, samma låga valdeltagande som
tidigare, och att de frågor som möjligtvis skulle kunna locka väljare
avgörs av sittande kyrkomöte kan man tveka.
Dock talar många om
att värdefrågorna, värdegrunden, fasta värden och kristen etik
fortfarande spelar roll i Sverige, och när dessa frågor
diskuteras och debatteras gynnas alltid partier på högerskalan. Här
tror jag det kan ligga en hund begraven, eller snarare en hel
kennel.
Jag är inte alls säker på att
kyrkans värdefrågor alltid gynnar
”höger”, utan att också ”vänster” inklusive miljöpartister,
har mycket att vinna på att apostrofera dessa grundläggande frågor
för det demokratiska samhällsbygget.
Av tradition är man inte
vana att tala i dessa termer på vänsterkanten, men ett jämlikt
samhälle liknar i mycket visionerna och talen av snickaresonen från
Betlehem, hans funderingar och gärningar.
Money,
money, money...
Det
finns ett antal frågor kopplade till Svenska kyrkans ekonomiska
framtid som kommer att göra sig gällande i sinom tid. En handlar
om utträden respektive inträden i medlemsmatrikeln, kyrkoavgiften
och storleken på denna, underhållet av kyrkobyggnader och andra
faciliteter, som är en saftig kostnadspost, vilket successivt gör sig
gällande. Och där undermåligt underhåll kommer att sluka enorma
resurser, som ett exempel.
För att det ska hända något spännande
här tror jag att man kanske borde fokusera medlemskapet mera än
vad som görs i dag. Vad får man för pengarna? Till vem vänder
man sig när man är missnöjd? Vilken form av styrning är tänkbar
visavi dagens ordning? Är Gud död?
Vad
blir kvar?
Ärkebiskopen
skrev i en av sina artiklar, att när andra lämnar vår landsbygd,
som exempelvis Posten, Apoteket, Försäkringskassan och så vidare,
så finns i alla fall kyrkan och församlingens medlemmar kvar. Frågan är hur
länge till.
Det finns privatiseringstendenser och ämnet blir
antagligen mer och mer aktuellt ju mer tiden går, i takt med att
kyrkans finanser urholkas. För när till och med de gamla
bibelstudierna kostar skjortan kan man fundera på vad som kommer
att bli nästa intäktskälla.
Förhoppningen
ligger säkert hos församlingsmedlemmarna själva – och alla dem
som behöver kyrkan, de som inte söker favörer och vinster ur
kyrkan. Amen!
|