Kyrkans
förändringar leder inte alltid till gott. Foto RLC
Kyrkovalet
Till
kyrkans försvar
Svenska
kyrkan utsätts för något som liknar en huggsexa. Det flagranta är utnyttjandet och
sökandet efter fördelar, för andra ändamål än kyrkans väl. Det är
egentligen inget nytt i kyrkohistorien. Runt om i Sverige vill även
Sverigedemokraterna och Nationaldemokraterna ta plats i den
parlamentariska himlen. Och detta möjliggörs av en parlamentarisk,
diffus och oklar välvilja, med spekulationer kring begreppen om yttrandefrihet för alla.
Här saknas ett politiskt ansvar!
Paul
Lindberg: |2009–08–15|
Vad ska Svenska kyrkan vara till för?
De
politiska partiernas kyrkoval
propsar på inflytande i kyrkan. Runt om i Sverige vill även Sverigedemokraterna
(SD) och Nationaldemokraterna (ND) ta för sig och breda ut sig. Tvivelaktigt framtvingat av krafter
som driver något slags konspiratoriskt och dunkla strategier för framtida
samhällsförändringar. Är denna tvivelaktighet typiskt för
politiken? Av statskyrkan
blev det knappast någon folkkyrka. Det blev istället en partiägd egendom och
en angelägenhet för Sveriges alla partier – i och utanför
Riksdagen. En tummelplats för politiska påläggskalvar, eller för
avlagda politiker, kan det tyckas. Men också för politiska
lycksökare, har det tydligt visat sig. KRITIK
ÖVER SVENSK PARLAMENTARISM Ett
viktigt påpekande är att den
demokratiska politiska rörelsen också gjort Svenska kyrkan mycket stora förtjänster. Efter det demokratiska
genombrottet i Sverige i början på 1900-talet, har en enväldig statskyrka
för kung
och fosterland, bytits ut till en ändamålsenlig och demokratisk
nyordning. De liberala och socialdemokratiska
drivkrafterna hade under mycket hårt motstånd framtvingat
demokrati i vårt land. Utan
de politiska förändringarna hade säkert inte Svenska kyrkan
lyckats godkänna kvinnliga präster, eller som idag, lyckats
godkänna samkönade äktenskap. Dessa samhällsförändringar har
ännu inte på långt nått världens alla folk.
Svenska
kyrkans arv och traditioner hör mycket ihop med sin historia, och
därför märkts av ett tidigare ägarskap. När vissa uttalar sig om
kyrkans traditioner, så finns det egentligen inte mycket mer av traditionernas
innehåll än
vad som lagts in i kyrkan. Och det som lagts in är många gånger den gamla
överhetens traditioner och värderingar som fortfarande ibland gör sig gällande.
Men
kyrkan har också fantastiska kulturskatter – pärlor av stor mångfald och
glädje för hela landets medlemmar. Det
finns bland en del människor en rädsla av förändringar, rädsla
för att cirklar
bryts. Sådant kan handla om otrygghet för dem som är
uppväxta med kyrkan. Och vi som inte är
uppväxta under kristna förhållanden, men blivit kristna som
vuxna, kan se något annat än
otrygghet, eller någon rädsla av cirklar som bryts. Vi kan känna något
utomordentligt viktigt
inför det som handlar om behov. Behoven av förändringar
kan vara närmandet av Jesus, av hans ord, och göranden.
Svenska
kyrkan behövs! Den kristna rörelsen är redan från början en
behovsrörelse – för behövande i ett givande och tagande.
För
ovanstående vill jag värna. Vi behöver Gud, och vi behövs för
våra medmänniskor. Vi behövs för varandra, i gemenskap –
communio. Men vi har inga behov av det som inte behövs.
Vi behöver kyrkans ledning, men inte en ledning som inte tillhör
kyrkan. Det är delarna och lemmarna som utgör kyrkan i Guds
gemenskap.
Jesus är ensam ledaren, för våra
behov av varandra. Utöver Jesus är Gud, och inför Gud ställer vi oss i gemenskap för allas
behov, för kärlek och rättvisa.
Om
människan och hennes världsordning vore i fullkomlighet, fanns det
säkert färre av mera svårartade behov, som orsakats av mänsklig
ofullkomlighet! LEDARSKAPSKRIS
Ulf
Svenssons ledarartikel i detta nummer handlar mycket om behov. Vi har
försökt förstå dagens ledarskap inom kyrkan, så gott vi har
kunnat. Men det gäller
naturligtvis även ledarskapet i princip, också inom andra rörelser.
Vi tror oss ha förstått att det finns en ledarskapskris i
människornas göranden, i det stora hela.
Ett exempel är Röda korsets kris med
ekonomiskt fifflande ledare. Det finns tyvärr alltför många
exempel av sådant ledarskap. Vi vill gärna påminna om dessa
ofullkomligheter. Vi själva är inte heller fullkomliga, det är vi
medvetna om. Överhuvudtaget
har det inom ideella organisationer blivit comme il faut att ta ut
alltför stora direktörslöner för ledarskapet. Och med detta har
ofullkomligheten ökat markant. Kyrkorna borde räknas som ideella
rörelser, men fungerar numera som något slags ekonomiska företag.
Insamlingar och kollekt pumpas in i kyrkoföretagen, vilket kan
förändra den allmänna trovärdigheten av kristen tro. Därför
borde allt
öronmärkas, offentliggöras och ställas i ljuset. Ingenting får hemlighållas.
Ekonomiseringen,
eller marknadsanpassningen av troendet leder säkert till ett bortträngande av Jesu lära.
Jesus lärde oss mycket om pundets förvaltande, vilket aldrig
gällde pengaförvaltning, utan istället den rika kunskapsskatt
som skulle investeras för medmänniskornas andliga behov.
FÖRHOPPNINGEN
Vi
står inför ett kyrkoval som av tradition handlar om vilka som ska
ha makten över kyrkan. Makten över själarna, om ni så vill.
Visserligen är många av kyrkopartiernas kandidater hur
föredömliga som helst, och vill kyrkan hur väl som helst.
Parlamentarismen
hävdar sin legitimitet med att
kyrkovalet grundar sig på en demokratisk grund. Eftersom församlingens
medlemmar är de boendetillhöriga, och som kan rösta på partiernas kyrkokandidater. Alla församlingens medlemmar
tillhör en ärvd kyrkokultur av traditioner, i vilken de döps,
konfirmeras, deltar i, och senare begravs inom. Detta är väl en
ganska godtagbar demokrati?! Visst! Läs
Ulf Svenssons "samlade artiklar – Vanärans katedral", som finns med i detta
nummer av Rikare Liv! Det han tar upp är mera av medaljens baksida.
Han upptäckte att församlingarnas valda kyrkopolitiker tagit över ledningen över
församlingens ekonomi och verksamhet. Ja, även över teologi och
andlighet. De anställa teologerna med kyrkoherden i spetsen har i
många församlingar avpolletterats
från inflytande. Det är kring detta vi vill komma till klarhet
över. Det är därför vi kritiserar och som för en del kan låta
gnälligt. Alla
människor är mer eller mindre politiska till sin sociala natur. En
del är riktiga partigängare, och låter sina respektive partier
komma i första hand, och kyrkan i andra hand. Det låter sig inte
göras, enligt min mening. Det blir inte bra. Kyrkan
behöver förnyas i grunden, enligt min mening. Kyrkan behöver alltid en permanent
förnyelse. Men det håller inte alla med om. Detta tycks för vissa
vara något irriterande, något som kan stå i motsättning till kyrkans
traditioner. Men det behöver det inte alls vara. Förnyelse kan
gagna kyrkan om förändringen sker med Jesus ögon. Fariséerna höll inte med Jesus när han ville
reformera bort ruttenhet och förlegade egenintressen. Och många
går i fariséernas fotspår än i dag, hellre än i Jesu fotspår. Men det som syns i kyrkan idag
liknar mera en arena för partikampen – slaget om Svenska kyrkan. Makten i kyrkan har
under massor av sekler varit i konservatismens händer, och
egentligen aldrig varit i paritet med
Jesus radikalism. Jag vill hoppas på något
annat, något som mera positivt gagnar kyrkan. Bryt förlegade traditioner! Min
förhoppning är: att kyrkan kan få slippa utsättas
av de nuvarande förhållandena; att politikerna
istället har en skyddande
hand och större respekt för kyrkans troende
människor; att
inte låta politiker bestämma över församlingarnas verksamhet,
eller att kunna avlönas ur församlingarnas
ekonomi; att
kyrkoherden
är församlingens legitimt ansvarige inför stiftet. Några tankar för en kristen kyrka, grundad
på Jesus och Gud, vilket alltid kan diskuteras. Jag
har inte sanningen, jag söker den, som KG Hammar säger!
|