Paul
Lindberg:
Svenska
kyrkans föredömlighet
Ja,
det finns verkligen anledning att vara glad och stolt över Svenska
kyrkans föredömlighet. Men kyrkan är inte bara upplysningen eller
ett självlysande sken. Kyrkan är
kroppen av dess lemmar,
säger kyrkan. Och då lemmarna fungerar allra bäst utgör kyrkan en motkraft mot mörkrets krafter.
Men då lemmarna fungerar som sämst utgör kyrkan ett fördomsfullt
och intolerant mörker mot ljusets lågor. Här menar jag även
den världsvida kyrkan, även om vi här diskuterar den svenska
kyrkan.
Med detta mörker syftar jag på de
krafter som står för döda traditioner och håller intolerans, orättvisa
och egoism som sanningar. Alla är inte alltid lika barn som leka bäst, och kan inte vara det.
Det
är lätt att hålla med biskop Eva Brunne på de
värderingar hon nämner i sin artikel om kyrkan och demokratin, och
som publicerades inför senaste kyrkovalet 2009. Det
Eva Brunne skriver i sin artikel uppfattar jag som principiella värderingar om hur
kyrkan borde kunna se ut – en vision. Artikeln handlar mindre om
hur kyrkan verkligen ser ut. Hon beskriver istället sin egen
idealbild.
Jag
delar Eva Brunnes värderingar om hur kyrkan borde kunna se ut, i
mångt och mycket, och vill
själv verka för detsamma, som ordets görare. Även
om kyrkans kropp är dess lemmar, så är inte lemmarna alltid ett i
Jesus. Det har traditionernas realiteter visat. Det betyder inte att jag dömer människor för att inte vara tillräckliga som medlemmar i kyrkan. Absolut inte! Det
är mera ett försök att se verkligheten som den är. Alla
människor måste naturligtvis välkomnas av kyrkan – syndare och
ofullkomliga som vi är. Vad synd är har heller inte människan alltid
haft så lätt att kunna bedöma, och domsrätten har människan
själv tilltvingat sig. Det som mäts som synd är sällan med Jesus ögon, har
det visat sig. Troende
som icketroende, av dem som brinner för solidaritet och medkänsla,
för det goda samhället, de förenas i tanke och i handling, som
ordets görare. Föreningstanken leder till Förbund med Jesus. Min
ambivalens, och svävande hållning till politikermakten över
kyrkan, grundar sig på maktens historia, och på svajigheten mellan det som gjorts gott för kyrkan, och på det
som inte varit gott. Egentligen vill jag att kyrkan ska stå på egna ben, i en
självständig relation med Gud och i Jesu efterföljelse. Jag
är kanske naiv. Jag vet också
att sanningen har att berätta om något annat än den vision
jag själv brinner för. Men det är ändå den brinnande visionen som
får väga tyngst, och
sanningen får då bli orsak till förändring. Tudelningen
av ljus och mörker talar sitt tydliga språk, och med ogrumlade
ögon bör makten ordentligt synas i sömmarna av mera kritiska sanningssökare. Sanningen
kan vara att politiker i kyrkan varit föredömliga i sina handlingar
för kyrkan. Men mot detta står politiker som avskedar kyrkoherdar och
präster runt om i landet, på ett orättfärdigt sätt, och emot
Jesu andemening. Kyrkan tappar andlighet. Schismer överbryggas genom att kyrkans
lemmar skärs bort av den sekulära maktens representanter. Detta
var lite av sanningarna. Jag
vet också att reaktionära mörkermän i kyrkan, med uttalat
politikerförakt eftersträvar en
politikerfri kyrka, men med diametralt andra värderingar än de jag
är bärare av. Det är mörkermän som själva är politiska, vilka anklagar andra politiker för att inte gå kyrkans väg. Det är
ytterligare en sanning. Det
finns främlingsfientliga partier som tar strupgrepp över församlingar
och utsätter kyrkan för ett mörker, som i framtiden kan visa sig borde
ha stoppats i tid. Någonting vi kan komma att få ångra. De utgör
ett politiskt hot, och är inte alls lemmar i Jesus Kristus – de
är asgamar och letar efter bytet. När
vi ser det goda med politikermakten över kyrkan, får vi inte
blunda för långsiktiga konsekvenser, vilka alltid tränger sig på,
med tiden. Alla
lemmar är inte lika, och leker därför inte bäst med varandra. Den aningslöse
bör öppna ögonen, och se om sitt hus. Låt Jesus gå först, och
låt världsliga makthavare komma efter! I alla fall om det är Gud
som sökes! Att
kyrkoråden väljs parlamentariskt är inte synonymt med
demokrati. Demokrati har en innerligare värdegrund än bara ett
parlamentariskt politiskt val. Parlamentarism kan i sämsta fall
vara hur rutten som helst. Demokrati är inte odemokratiskt, vilket
parlamentarism kan vara. Därför
borde kyrkan vara ännu mera demokratisk, som ett föredömligt förbund, i en
verklig förening med Jesus. Och med goda stadgar kunna frammana möjligheten
för alla att ta sig fram, för en ännu större delaktighet än
det vi ser i dag. Det är både rimligt och möjligt!
Det
tycks ändå vara så att det i realiteten är den politiska "innegruppen" som
i själva verket har makten över kyrkan i dag. Grundat på
parlamentarism, och inte demokrati. Det är inte så svårt
att se. Det är heller inte offentlighetsprincipen som
gör sig gällande. Det har vi också förstått.
Det är sant att demokrati innebär samtal och dialog, vilket bör leda till
förändring – en fria viljans värdegrund, men med
ett betydligt större kvalitativt innehåll än så. För det
massiva behovet av kärlek och rättvisa – för det goda samhället.
Demokrati innebär
fria lemmars makt i förening – bland föreningar för samma förbund. Detta är demokratisk
realism, enligt min mening. "Vanliga människor" är bara
"vanliga" så länge människas makt vill styra deras fria vilja.
Jag ser nämligen en kvalitativ skillnad på att styras, och att
frivilligt låta sig ledas. Unika lemmar bör vara
motmakten till hierarkisk toppstyrning – som princip.
Eva
Brunne skriver: "Ingen av oss som
har makt genom vigningstjänst eller genom anställning kan påverka
vilka vi har som beslutsfattare. Det är en fördel och en förmån.
"
Ena
gången kan makt anses gott, och andra gången anses ont. Och det
kan ibland bero på tolkningen av betydelsen av dem som avväger
bevekelsegrundens strategier.
Det är naturligtvis kyrkopolitikerna som har makten i kyrkan. Och
med detta känner jag mig ambivalent. Borde inte biskoparna kunna
väljas av kyrkans lemmar, om nu lemmarna verkligen utgör kyrkans kropp?
Om
kyrkans kropp är samhällets alla lemmar, så grundar sig
denna historicitet på att samhällslemmarna tidigare styrdes av
tvång, utan någon fri vilja. Det resulterade till intolerans för
mångfald och religionsfrihet. Kyrkan har alltid underställts
övermakten.
Varför kan
inte kyrkolemmarnas föreningar utgöra ett kvalitativt och demokratiskt
Förbund?
Det
tycks inte finnas några uppriktiga svar på ovanstående frågor. Kan
förhållandena vara så politiskt historiebelastat, och med en så stor
traditionell avsaknad av
andlighet, att frågan bara blir rörig och besvärlig för makthavarna?
Jag
kan se kvardröjande odemokratiska traditioner stå i vägen för en
radikalare och innerligare medlemskyrka i Jesu sanna efterföljd!
Ur
kaos kan ordning skapas – om bara viljan finns!
|