Krönika:
tankar
kring människans funderingar
Kunskapen
om vetenskapen
Vilka
funderingar människan ändå har gett sig i kast med. Livets mening, sökandet efter svaren på livets alla gåtor,
och på människans ständigt pockande och frågande – om sig
själva,
och över sin egen undran. Varför funderar vi så
mycket? Kan det bero på att människan är en sådan fantastisk
varelse?
Paul
Lindberg: | 2008–11–20
| Att älska människan är också förståelsen av Gud. Och
det man gör för de minsta och för varandra gör man för Gud. Det
är de goda gärningarna som gäller. Med sitt handlande kommer den
empatiska människan att växa, och låta utvecklas med kunskapen om
alltet. Ett ändamålsenligt glädjesprång för den
kunskapande människan.
Den
ständiga frågan som berör alla: vad är meningen egentligen? Svaret har alltid
funnits, men vi ställer frågan om och om igen – i samtalen, i böcker, i
medierna. Vi ställer frågorna som de barn
vi är. Till Livets Moder frågar vi varför, om allting. Men vi får
inte alltid de svar vi hoppas på, eller kan förstå.
När
vi växer i tillblivelsen så ökar förståelsen. Vi växer med kunskapen
genom våra frågor – även när vi inte tycks få svaren.
Vad är meningen med livet? Vad är
lilla människans mening i stora universum? Vad är meningen med lidandet i världen?
Vad är meningen med ett endaste rymdprojekt med kostnaden av
tusentals miljarder kronor? Vad menas med meningen egentligen?
De enkla existentiella svaren finns nog, men
vi finner inte orden att formulera det enkla. Många har försökt
och kommit en bit på väg.
Människans
hela existens är splittrad, i skvalande sekvenser och svaren
blir därför oftast splittrade, därför blir det enkla svaret att
livet är själva meningen. För i själva
verket är ju både frågorna och svaren länkade till samma komplexitet,
genom orsak och verkan. Svaret finns
ju alltid i frågans verkande orsak. Även om svaren inte alltid
blir som vi vill.
Omkring
500 år före Kristus börjar mänskliga funderingar övergå i ett kvalitativt språng som förändrar den
filosofiska utvecklingen. Ett nytt tänkande uppstår och formuleras
på flera platser runt om i världen, och som skiljer sig från
tidigare funderingar hos människan.
Sökandet
efter korrektare förklaringar ville ge svaren på livets frågor.
Profeter och filosofer har funnits sedan urminnes tider, men nu
systematiseras både myter och kunskap för en trovärdigare
förklaringsgrund.
De
tidiga filosoferna blev ofta orsaken till vår tids
vetenskapsutveckling. De sökte förstå
och förklara den verklighet som vi tycker oss se. Subjektiv
verklighet övergår till objektivare förklaringar. En del
filosofer var nöjda med att bara förklara verkligheten, medan
andra systematiserade tänkandet, de forskade och specialiserades inom
ämnesområden.
De
ville förändra synen på verkligheten och människans villkor, ja,
de vill till och med förändra verkligheten, genom filosofiskt
tänkande. Systematiserandet blir förstlingar till vår tids
vetenskaper. Ämnesområdena övergår i sökandet efter realistiska
förklaringar,
och världens uppkomst börjar förklaras mera rationellt. De sökte
förklara naturen uteslutande med de orsaker som de kunde finna om naturen.
Följden blev att universella och förutsebara lagar
ersatte oförutsedda inbillningar eller nycker. Mytologier övergår
i förklarande vetenskaplighet (M. Eliade, fenomenologi) som än i dag är förvånande. Men
tidens förklaringar har tid efter annan fått omprövas, på grund
av bristande sanning, och nya sanningar har kommit istället.
Sanningarna kan vara förändringsbara och många gånger
svårtolkade i de mänskliga perspektiven.
Denna
språngartade utveckling, som genomfördes på fenomenal kort
tid, lade alltså grunden för vår tids vetenskap. Sensationellt
nog ligger denna utveckling inte bara hos några få enskilda
personer, eller hos något speciellt folk.
I
Indien, Grekland och Kina skedde samma språngartade utveckling,
ungefär samtidigt. Och likvärdiga kunskaper utvecklas även inom
exempelvis de
hebreiska och persiska religionerna, med flera, och som formulerades i heliga
skrifter.
Detta
uppvaknande sker faktiskt under en förhållandevis kort tid, en utveckling som sedan
dess fortsätter fram till modern tid. Men vad var det som orsakade denna
utveckling, och varför uppstod den?
Det
allra enklaste kan ibland vara den verkande orsaken. Exempelvis
så som med koordinatpunkten i ett hävstångslyft: ”ge mig den rätta
punkten så skall jag lyfta hela världen”. Det kan finnas koordinatpunkter som möjliggör ett högre medvetande,
som i rätt tidpunkt med olika orsaker inblandade kan påverka tankeställningarna
för avgörande eller kvalitativa språng.
Ett
märkligt verktyg upptäcks emellertid – ett tankeverktyg, som kom
att kallas dialektik. Detta verktyg kom att vara
utslagsgivande för den praktiska, intellektuella och vetenskapliga
utvecklingen för människan.
Tankeverktyget var ändamålsenligt för människan och hennes
utveckling.
Filosoferna
på den tiden började alltså se naturen med helt nya ögon, utan förutfattade
eller fördomsfulla värderingar – ja, någorlunda i alla fall. De kunde
nu alltmer förklara naturen, så pass bra
att de flesta av dessa upptäckter och förklaringar står sig än
idag – i varje fall i modifierade former.
Sökarna
blev kunniga i hur skapelsen fungerade, genom kunskap, och
som resulterade i ett vetande om skapelsen – vetenskap.
Eller annorlunda uttryckt: man tillskapade sig kunnighet om
skapelsen, och medvetandegjorde sig skapelsen genom dialektiska och
inspirativa tankeprestationer.
Människan
har emellertid alltid, mer eller mindre, tänk i dialektiska banor,
men det var nu man formulerade sin egen tankeförmåga och kunde förstå
hur det hela hängde ihop.
Dialektik,
är filosofin om att alla tankeprocesser som leder till förståelse
utgår från en uttalad tes, mot denna tes ställs en motsägande
tes, en antites. Processen av teser och antiteser utvecklar
tankeobjektet till en syntes. Vi människor kan förstås ta
miste på vad som verkligen är syntesen. I så fall är det vår
egen oförmåga som gör sig gällande.
I
vår moderna syn anses alla processer, inom humaniora och
naturvetenskap, vara inblandade i dialektiska
utvecklingsprocesser. Det är så självklart i dag att ingen ens
behöver tänka på det. Det är helt enkelt en inplanterad eller
inprogrammerad anordning i vårt tankmedvetande – förutsättningen
för skapandeförmågan överhuvudtaget.
I
alla industriprocesser ingår också den dialektiska processen. En
produkt som skall tillverkas planeras, konstrueras, omarbetas fram
och tillbaka, och så slutligen tillverkas den. Om produkten blir
bra är en sak, men dialektiken som princip fungerade i varje fall.
Filosoferna
på 500-talet före Kristus, tyckte att det här med dialektik var
bra. De var helt på det klara med betydelsen av tankeverktyget
dialektik.
Platon
ansåg dialektiken som den allra högsta vetenskapen, som han menade
öppnade vägen till all kunskaps yttersta grund. Och sanningarna
framgick i omedelbar visshet. I alla Platons böcker utövas de
dialektiska resonemangen.
Aristoteles
såg dialektiken som ett användbart verktyg, men var mer måttlig i
sin entusiasm; han nöjde sig med att det var bra!
Senare
visade det sig att entusiasmen för bara dialektiken inte räckte
som enda förklaringskälla beträffande det nya filosofiska tänkandet.
Med bara dialektik blev det för lite att syssla med. Precis som om
de små barnen i sandlådan skulle behöva få någonting mera kul
att syssla med än bara sandlådan. Därför lades ytterligare förklaringar
fram för orsakerna till deras förträffliga
tankepresterande. De var också helt medvetna om dialektikens
betydelse i tidens händelseutveckling.
Med
tiden upptäckte man möjligheten att kunna brodera ut hur mycket
som helst. Man sökte visserligen enkelheten i förklaringarna om
naturen. Men i likhet med Einsteins enkla ekvation E=mc2 så
kvarstår dock att den till synes enkla förklaringen döljer en
mycket avancerad förklaringsgrund.
Einsteins hela ekvation tar ju
faktiskt upp hela sidor, och behöver dessutom åtskilliga böcker för
pedagogiskt förklaringsutrymme, och en viss erfarenhet i matematik.
Långt
senare, och in i senantiken och i början på medeltiden, blev
dialektiken det viktigaste ämnet för det vetenskapliga kunnandet.
Inom all undervisning tillämpades dialektik, men nu i samklang med
de båda andra disciplinerna, grammatik och retorik.
Ur
dessa discipliner föddes ett vägskäl eller en allmän plats för
en allt friare kunskapsutveckling. Den gemensamma platsen för dessa
tre kunskaper kallades trivium, och tillsammans bildades
kunskapandet om logiken, vilket var lärandet om följdriktiga
slutledningar inom olika speciella områden.
Dialektiken
lade grunden för ovanstående tankeutveckling. Trivialskola kan förövrigt
härledas ur trivium från denna utvecklingsperiod. Denna triviala
kunskap kom att bli den alldagliga för hela den västerländska
kunskapsutvecklingen.
Detta
händer alltså under den ”mörka medeltiden”, då den klassiska
grekiska kunskapen hade förnekats och ersatts med exempelvis den
romerska kyrkans definition om att jorden var platt i stället för
den rätta kunskapen att jorden var rund och snurrade runt solen,
och så vidare.
Men
trots kunskapsbekämpandet efter aposteln Paulus och hans hemska
efterföljare Augustinus, snurrade ändå sökarna runt nya
”ljusbanor” att spana efter. Precis som Gud inte ville ge upp
med sin skapelse.
Gud
lät istället den funderande människan fortsätta att fråga
Livets Moder om de existentiella sanningarna. Och svaren ligger bara
och väntar, det gäller bara att formulera de rätta frågorna.
|