Kyrka på glid
Vanärans
katedral
Hedvig
Eleonora församling riskerar att bli en symbol för Svenska kyrkans
förestående värdegrundskollaps. Lokalt beslutsfattande och
decentralisering har varit positivt värdeladdade begrepp i Sverige
men nu kan dessa principer ifrågasättas.
Ulf
Svensson: | 2009–01–19
| Fallet Hedvig Eleonora är
tyvärr bara ett bland många där verksamhetsstyrningen i en församling
fallerar på ett oroväckande sätt och där ingen positiv lösning
verkar vara i sikte. Tvärtom finns tecken på att krisen djupnar
och att värdegrundens katedral förvandlas till vanärans katedral,
åtminstone i Hedvig Eleonora församling.
Själv
brukar jag passera Hedvig Eleonora kyrka på dagliga promenader och
har alltid blivit uppiggad av klockornas klang. Det finns något
rogivande och hoppfullt med dessa klanger. Tyvärr gläds jag inte längre
av dessa toner som klingar allt mera falskt tillföljd av vad som hänt
och händer i denna skandalförsamling.
Jag ska i denna artikel försöka
beskriva vilka innebörder som det som nu utspelar sig snart kan
komma att få för den framtida verksamheten inom Svenska kyrkan,
som mycket väl kan bli nästa krisbransch, och möjliga alternativ
vägar ur denna kris. Detta i en tid när våra rikspolitiker talar
om behovet av värdegrundskommissioner och vikten av personliga,
etiska kompasser parallellt med många människors ökade intresse för
andliga frågor. Denna artikel är också en uppsummering av fallet
Hedvig Eleonora.
1.
Utgångspunkten. Vad händer i ett samhälle när den institution
som kanske varit den mest betrodda av alla att värna humaniteten, värderingarna
a la 10 guds bud och att ord och handling alltid ska följas åt,
upphör att vara ett värn?
Vad politikerna gjort och gör i Hedvig
Eleonora församling är att man inte bara lyckats vanära församlingen
utan också Svenska kyrkan och dess grundläggande idéer, med den
katastrofala avsättning som man gjort av sin kvinnliga kyrkoherde.
Politikerna i Hedvig Eleonoras församling har i sammanhanget;
ljugit, skyllt ifrån sig samt försökt begränsa en prästs
yttrandefrihet.
En av de värre lögnerna var exempelvis när man påstod
att hela presidiet, tillsammans med kyrkofullmäktiges ordförande i
Hedvig Eleonora församling, hade haft upprepade möten med sin
kyrkoherde under hösten 2007 där man diskuterat hennes sätt att
leda arbetslaget.
Problemet med detta påstående är att
kyrkoherden aldrig var med på några sådana möten. Det vore därför
på sin plats att gruppledaren för FiSK (Folkpartister i Svenska
Kyrkan) presenterade datum för dessa samtal då man i en
beskrivning till sina förtroendevalda i sin nomineringsgrupp angett
detta som skälet för att kyrkoherden inte kunde vara kvar. Detta
vore också på sin plats eftersom dessa samtal, som det står i ett
mail till andra FiSKare, inte gav några resultat.
Att
skylla ifrån sig brukar i de flesta fall vara ett svaghetstecken. I
Hedvig Eleonora församling har man inte ens dragit sig för att
involvera andra i sina egna lögner, till och med biskopen i
Stockholms stift. Man påstår att det var biskopen som var så
missnöjd med det arbete som kyrkoherden utförde, att biskopen
uppmanade kyrkoherden att säga upp sig själv. Biskopen
protesterade naturligtvis högljutt och uttalade sig i en artikel i
Östermalmsnytt om att det rakt motsatta förhållandet var det
sanna.
När det gäller yttrandefriheten brukar man tala om att en
anställd har en lojalitetsförpliktelse gentemot sin arbetsgivare.
Men när arbetsgivaren varken vill gå in på detaljer eller orsaker
till sitt handlande gentemot sin arbetstagare har den anställde rätt
att vända sig till sin arbetsgivare och framlägga uppgifter om de
missförhållanden som råder enligt den anställde. När
arbetsgivaren då inte säger någonting, utan hänvisar till att en
överenskommelse slutits och att man enligt denna inte har rätt att
yppa sig på grund av sekretesskäl då tar man ett steg där man i
princip försöker begränsa en arbetstagares yttrandefrihet (OBS:
Sverige är fortfarande en demokrati där yttrandefriheten är
grundlagsskyddad).
Man kan inte själv hitta på en sekretessöverenskommelse
som aldrig är diskuterad och sedan gömma sig bakom en sådan överenskommelse
på det sätt som kyrkorådet gjort i Hedvig Eleonora församling.
Präster med munkavel sänder dessutom signaler om tider som är
lika skrämmande och motbjudande som under 30- och 40-talens Europa.
I slutändan har alla dessa händelser drabbat församlingsborna som
undrat vad som egentligen hände, men dessa får inga svar (se länk
i slutet av denna artikel om den skrivelse som förra kyrkoherden
skrev i samband med sin ”frivilliga” uppsägning).
Ovanstående
handlingar och beteenden är naturligtvis ovärdiga i alla
organisationer men borde vara helt uteslutna i en kyrklig församling.
Eller annorlunda; det är helt oacceptabelt och alla som är
inblandade i denna händelse borde stanna upp, rannsaka sin egen
roll och därefter ta konsekvenserna av sitt handlande. För
medlemmarna i kyrkorådet och presidiet i Hedvig Eleonora församling
finns bara ett alternativ och det är att avgå med omedelbar
verkan!
2.
Kvinnliga chefer. I en uppmärksammad artikel i DN skriver den
nytillträdde ordföranden i fackförbundet Unionen, Cecilia
Fahlberg, om att var femte kvinnlig chef trakasseras för sitt kön
mot 3 procent av de manliga cheferna.
Att det finns en könsstyrd
mobbning inom Svenska kyrkan är ingen hemlighet. Tvärtom har det
funnits ett starkt motstånd mot kvinnliga präster både från män
och från kvinnor inom kyrkan. Hedvig Eleonora har varit ökänt som
det sista kvinnoprästmotståndarlägret inom Stockholms stift.
Eller rättare, när man ser i backspegeln, som sades vara det sista
motståndarlägret. Nu är som bekant ordningen återställd och en
man är åter chef.
Det som Unionens nya ordförande bland annat
pekar på är att den manliga dominansen på chefsnivå också
vidmakthåller en manlig norm. Det är just detta som
genusperspektivet handlar om i den forskning som går under epitetet
feministisk forskning. Det handlar både om det vi ser och kan ta på
och det vi inte ser och inte kan ta på.
Många av de feministiska
forskningsprojekt som nu pågår har tagit sin utgångspunkt i
mansdominerade organisationer och försök där syftet är att få
igång olika förändringsprocesser för att nå ökad jämställdhet.
Enligt Cecilia Fahlström är chefens roll inte ”bara” att få
en fungerande arbetsplats där alla anställda mår bra utan hon
understryker att frågan är mycket större än så. Hon skriver följande
apropå detta perspektiv: ”Chefen har en nyckelroll för att
medarbetarna ska få utrymme att utvecklas, känna tillit till sin förmåga
och våga pröva nytt. Så stärks den kunskap och innovationsförmåga
som är Sveriges främsta möjlighet i en hård konkurrens med företag
i vår omvärld.”
Av
ovanstående anledning duger inte de arbetsgivare
som inte förstår dessa sammanhang och enligt min mening så är
forskarens och DN medarbetaren Maciej Zarembas beskrivning av
kyrkopolitikerna som en grupp med stora maktbefogenheter, men där
ofta kompetens är obefintlig, som en fullständigt förödande
kombination.
En
forskare som också varit ärkebiskop är KG Hammar. Han har i boken
”Jag har inte sanningen – jag söker den”, som han gemensamt författat
med Ami Lönnroth, beskrivit hur han arbetade med frågan om motståndet
mot kvinnliga präster inom Svenska kyrkan. Av denna redogörelse
framgår att han fick ett uppdrag av Kyrkomötet att hålla
”deliberativa samtal” med kvinnoprästmotståndarna inom Svenska
kyrkan.
Dessa samtal uppfattades av främst kvinnliga präster,
enligt KG Hammar, som om ämbetsfrågan återigen var på tapeten
och kvinnliga prästers existensberättigande ännu en gång skulle
tas upp på nytt. Bränsle i debatten var också ett brev från
kvinnoprästmotståndarna och att ett antal samtalsgrupper startades
inom landet för att föra dessa dialoger. Kritikerna menade att
detta att öppna en ny dialog i sig rev upp frågan och inte kunna
leda till något positivt.
KG Hammar för sin del menar att om
Svenska kyrkan skulle splittras på denna fråga så är det ingen
katastrof. Han menar vidare, att även om hans sidas uppfattning var
dominerande, så måste allt prövas eftersom hans teologi är
dialogisk till sin natur.
Jag tycker att KG Hammars hållning i sin
förlängning blir problematisk med tanke på att organisationer är
mänskliga skapelser som formar tanke- och handlingsmönster, ständigt
återskapas och håller oss fångna i svårforcerade paradigm. Mänskligheten
behöver alla goda krafter och en organisation som kyrkan kan inte,
om den överhuvudtaget ska lämna något positivt bidrag till mänsklighetens
framsteg, ständigt ha en diskussion om kvinnans ställning i denna
gemenskap. Eller, alternativt, så är splittring något positivt
som vi bör pröva och bejaka men med nya utgångspunkter och då
handlar det inte bara om dessa två grupperingar (se nedan
”Alternativ styrning möjlig”).
3.
Innehållet. Under hösten har man kunnat läsa reklam för en av våra
högskolor att ”content is king”. Och ja, inom en
kunskapsorganisation är det innehållet som räknas.
Universitet
utan innehåll, kunskapsgenerering, dialoger och kritiskt tänkande
är naturligtvis inget riktigt universitet. Visst, lokalerna är
viktiga för att kunna bedriva undervisning och forskning, genomföra
laborationer och försök, hålla öppna föreläsningar mot en
intresserad allmänhet som några exempel. Men lokalfrågan är inte
kärnan även om skylten Akademiska Hus oftast hänger överst på våra
universitetsbyggnader.
I en annons i Östermalmsnytt kan man läsa följande:
”Till dig som medlem – Tack vare dig kan vi behålla och bevara
våra svenska kyrkor. Dessa byggnader är en viktig del av vår
gemensamma historia och vårt kulturarv.” Annonsen är
undertecknad av Svenska kyrkan i Östermalm och Lidingö.
Frågan är
om inte denna typ av vädjande kommer att bli allt vanligare i takt
med fallande medlemstal i Svenska kyrkan. Även den finanskris som
vi nu är mitt inne i med fallande börskurser och ett
betalningssystem i oordning kan enligt domprosten i Stockholms
stift, Åke Bonnier, göra att domkyrkoförsamlingen måste stänga
en av sina tre kyrkor.
Men frågan är vad medlemmarna tycker om det
fysiska utanpåverket när det innehållsmässiga budskapet och det
faktiska handlandet är på väg åt åtskilda håll som i fallet
Hedvig Eleonora. I denna församling ”firade” man till exempel
att det i år är 50 år sedan kvinnor fick rätt att vigas till präster
genom att sparka den kvinnliga kyrkoherden och anställa en manlig
dito. Hur skulle denna församling kunna fira denna avgörande händelse
för Svenska kyrkan och kvinnors erövring av en central mänsklig
aktivitet på ett trovärdigt sätt, med tanke på det som hänt?
En
organisation som dragit konstruktiva slutsatser av omfattande kritik
och kraftiga proteststormar är SJ. I sin reklam har man talat om
”den inre resan”, men i takt med att det alltmera sällan har pågått
en yttre resa har man nu äntligen dragit i nödbromsen, slutat
skylla på andra (läs Banverket, som i sin tur skyller på
regeringen för att man inte får tillräckliga medel för att
underhålla järnvägssystemet) och tagit ett rejält grepp för att
komma till rätta med problemen via nyinrättade SJ Service Academy.
Skulle Svenska kyrkan kunna göra något liknande? Mitt svar är nej
eftersom man är en decentraliserad organisation, politikerstyrd och
med valda, självständiga församlingar. Till skillnad från SJ,
som precis som Svenska kyrkan har statliga rötter och varit i en
slags monopolställning, finns inget centralt beslutsfattande som
kan fatta beslut av mer genomgripande karaktär.
Man kan som i
fallet med de knäckta kistlocken göra klart för alla vad som gäller.
Med det lokala arbetsgivaransvaret är det annorlunda. Gör församlingar
bort sig tär detta på hela organisationens anseende, ekonomi och
trovärdighet som i slutändan drabbar Svenska kyrkan som helhet.
Detta i en tid när efterfrågan på andlighet ökar och man skulle
kunna vända detta intresse till ökad medlemstillströmning. Frågan
är om Svenska kyrkan egentligen finns.
4.
Deprofessionalisering. För en tid sedan var jag på en konferens
med högt kvalificerade forskare inom ämnet företagsekonomi. Ett
bestående minne av denna konferens var en av professorernas
beskrivning av rekryteringsprocessen inom ett större
forskningsprojekt.
Plötsligt en dag träffade professorn en fransk
forskare under en lunch. Han konstaterade snabbt att detta var en
mycket kunnig person, trevlig och, som sagt, fransman. Det tog cirka
en kvart från det att lunchen inleddes tills han erbjöd
fransmannen att var med i projektet.
Slutresultatet av rekryteringen
var som väntat, han fick oväntade perspektiv på hela gruppens
arbete och synpunkter som han inte hade kunnat få på annat sätt.
Han försvarade sitt handlande med att han under en livstid förvärvat
insikter och kunskaper om både sitt ämne och vikten av att följa
sin magkänsla i projekt av denna karaktär.
Han menade att en
professor måste kunna styra sina projekt utifrån vad som denne
anser krävs för att det ska bli så bra som möjligt utan att behöva
gå till någon överinstans. Annars skulle projekten riskera köra
fast i ovidkommande hänsynstaganden, som skulle göra att han som
forskningsansvarig bara blev en koordinatör och en utförare av
andras viljor. Det skulle till slut leda till att en
professorsfunktion blir överflödig och helt kunna ersättas
av en administratör (jämför gärna resonemanget hos dem som vill
att Svenska kyrkans överhuvud borde vara en civil tjänsteman och
inte ärkebiskopen).
Har
man befattningar i ett samhälle så är det viktigt att dessa upprätthålls
om det finns ett behov av dessa. Tänker på detta när jag läser
om alla kyrkoherdeavsättningar, men mycket sällan om någon kyrkorådsordförande
som ”stigit åt sidan”. Man sparkar aldrig ledande
kyrkopolitiker även om dom hamnat på helt fel plats av den
anledning att dom är "demokratiskt"
(parlamentariskt) valda (om än av cirka 10 procent
av potentiella väljare).
Kyrkopolitiker har en slags immunitet som
sätter den så kallade episkopala ordningen, som bland annat avser
samspelet mellan kyrkoherden och kyrkoråden, in i en ny oordning
efter den senaste kyrkoreformen. Politikerna kan strunta fullständigt
i vad en kyrkoherde säger. Jag tror dessutom att politiker vill
kunna visa upp så mycket som möjligt av aktiviteter för sina väljare
och ofta inte tänker på att man också måste leverera med uthållig
kvalitet. Kortsiktighet är politikens luft. I en dylik situation
innebär detta att man från politiskt håll vill ha lättstyrda och
okritiska ledare inom Svenska kyrkan som utför det som politikerna
bestämt oberoende om det är klokt eller inte.
5.
Varböldsmetaforen. Olof Palme brukade ibland säga ”vilket
helvete ska vi ta itu med nu”. En del av dessa helveten var de som
prioriterade sig själv och som bara var att hantera på direkten.
Andra var mer eller mindre skapade för egen maskin som ett led i
den politiska och ideologiska kampen. Vem minns inte Kjell Olof
Feldts berömda rader om löntagarfonderna och hur dessa hanterades
som en slags varböld.
Metaforen verkar även vara levande i Hedvig
Eleonora där det finns ambitioner även om dessa är dolda.
Problemet med varbölder, för att låna ett utryck från församlingens
politiska ledning, biologiska eller politiska, är att om de inte
hanteras professionellt har de en benägenhet att återkomma och ställa
tillbesvär under lång tid. Och för det andra har dom en tendens
att sprida sig om de inte kommer under professionell behandling.
Finns
det en misstro mot ledningen av en organisation påverkar detta
medarbetarna som drar sig undan, krymper och blir lydiga. Ett sådant
arbetsklimat gynnar i slutändan ingen och allra minst församlingsborna,
som dels är föremålet för aktiviteterna, och dels står för
kalaset. Dessa förhållanden är inget som stärker en
organisations kunskapande och innovativa förmåga, vilket
understrukits av Unionens nya ordförande som ytterst viktigt för
en kunskapsnation av Sveriges snitt. Det kan i Svenska kyrkans fall straffa sig i ett allt mindre intresse för verksamheten och i
slutändan att medlemmarna blir ännu färre. Men det gynnar inte
heller landet i sin helhet att etikfrågorna hanteras av ljugande
kyrkopolitiker. Det är fullständigt horribelt.
6.
Den som inte är med oss är emot oss. (USA:s skamfilade president
George Bush missbrukade detta bibeluttryck för egna syften). Dock är denna tankefigur inte exklusivt för stora nationer utan
kan även gälla små församlingar. Det som hänt är i Hedvig
Eleonora församling är mycket illa, men det som händer i dag är
lika illavarslande. Människor hoppar av eller avgår, och petas
eller hoppar inte på, samt tar ”time out”.
Frågan är varför
och vad detta kommer att leda till. Erfarenhetsmässigt ökar långtidssjukfrånvaron
samtidigt som produktiviteten och trivseln i
Svenska kyrkan sjunker.
Denna
typ av maktmönster och konsekvenser ser vi också inom den
nationella politiken där en bok om Mona Sahlin, av journalisten och
filosofie doktorn Lotta Gröning, accentuerar en maktelits attacker
mot oliktänkande. I Lotta Grönings fall är jag helt övertygad om
att hon vill Socialdemokraterna väl. Hon brinner för rättvisa och
solidaritet och hukar inte för att ställa raka och kritiska frågor
till partiets ledning. Nu går ett drev i bloggvärlden där sossar
av olika schatteringar vill nagla fast henne som ”löss i fanan”,
som är ett uttryck för alla dem som inte lämnar sitt okritiska bifall
till allt vad makteliten företar sig, oberoende vad dom gör. Själv
skriver hon bland annat följande om sin utgångspunkt:
”Jag
bryr mig egentligen bara om idéernas överlevnad och den ideologi
som en gång samlade en folkrörelse.”
Och
vidare:
”Vi
ska helt enkelt vara lojala. Det oavsett vad partiledningen säger
och gör. Vi ska vara goda supportrar och skrika hurra över allt
som görs och lägga vår tillit i ledningens händer. Detta trots
att det socialdemokratiska partiet håller på att minimeras, trots
att det snart bara är maktetablissemanget kvar som medlemmar. Då,
endast då, är vi goda sossar. Vi som bryter mönstret och inte
jublar är fiender, onda människor som förstör för partiet,
skadar partiet.”
Kanske
vi beskådar något större i vårt samhälle än bara ett allmänt
missnöje. Vi kanske skådar en helt ny ordning där gamla
institutioner, oberoende om det är politiska partier eller kyrkliga
gemenskaper, måste reorganiseras och byggas upp på nytt för att
överhuvudtaget ha någon legitimitet i framtiden.
7.
Värdegrundskollaps. Man kan fråga sig om etik och moral är
viktiga i ett samhälle.
Att förtroende är a och o inom affärsvärlden
har inte minst alla som tagit del av rapportering om Carnegie blivit
varse. På kort tid har verksamheten imploderat. Några som
diskuterat etikfrågorna intensivt på sistone är kd ministrarna Göran
Hägglund och Mats Odell apropå den befintliga finanskrisen. I en
intressant artikel i SvD diskuterar man vikten av stabilitet och förtroende
för samhällsutvecklingen utifrån betydelsen av väl definierad
etik. Samt att denna etik måste finnas med; ” I lagstiftningen. I
bolagens styrelserum. I varje anställds yrkesutövning.”
Frågan
är vad som händer när risken för ökad kris också når etikens
område och de som är satta att förvalta denna etik blir alltmer
ifrågasatta. Jag ser flera paralleller mellan finanskrisen och
krisen inom Svenska kyrkan.
Det råder stor turbulens inom kyrkan
angående arbetsmiljön med en överrepresentation av mobbningsfall
och där särskilt kvinnor är utsatta. Tilltron till att Svenska
kyrkan kan avvärja missförhållandena inom skilda församlingar är
mycket låg, vilket gör att problemen bara fördjupas.
Att förvaltningen
av församlingsbornas förtroende, genom lokala församlingars misskötsel,
börjar vackla alltmer i takt med alltfler ”affärer” når
massmedias ljus är ställt utom allt tvivel.
Kort
sagt: min tes är
att Svenska kyrkan går mot en värdegrundskollaps vilket kommer att
försvåra för ledande företrädare att spela en viktig roll i
samhällets fortsatta utveckling, i en tid när dessa företrädare
skulle kunna spela en allt viktigare roll. Jag har stort förtroende
för våra biskopar som jag ser som ett värn och en motvikt mot
maktfullkomliga politiker. Frågan är om dom har några vapen?
8.
Vad göra?
Jag har svårt att tro på mer omfattande protester utöver dem som
redan genomförts av missnöjda församlingsbor i Hedvig Eleonora
och bland valda företrädare, som exempelvis den före detta förtroendevalda
revisorn från kd som hoppat av i protest. Eller den församlingsbo
som anmälde kyrkorådet till domkapitlet för delikatessjäv.
Även
om kyrkan betyder mycket för många av oss i speciella situationer
så är det knappast på det viset att kyrkopolitiken gör det. När
det gäller kyrkovalet kan det möjligtvis vara en öppning där väljarna
i kyrkovalen skulle kunna rösta på dem som både visat sig
demokratiska och kristna.
Vad beträffar bojkotter och protester i
form av kampanjer för att få medlemmarna att lämna Svenska kyrkan,
i protest för en tid, är effektivt men kanske lite väl drastiskt.
Även förre
statsministern Göran Persson menar att innebörden av skilsmässan
mellan Svenska kyrkan och staten innebär en väg ”bort från det
gemensamma över mot det privata”. På sikt menar dock även Göran
Persson att den så kallade folkkyrkan är på väg att upplösas
och privatiseras. Men att denna process nu kommer att gå snabbare
samt i slutändan kommer skattebetalarna att få bekosta
upprustningen av våra kyrkor.
9.
Alternativ styrning möjlig. I Stockholm stad har det genomförts en
omfattande så kallad valfrihetsreform, vårdval, inom sjuk- och hälsovårdsområdet.
Kanske är det dags för att ge kyrkovalet en ny innebörd.
Infrastrukturen finns redan i form av kyrkobyggnader, lokala
administrationer, insamling av kyrkoavgiften via skattemyndigheten
och fungerande rutiner för verksamheten utmejslade under drygt 2000
år.
Kyrkovalet skulle helt enkelt kunna handla om vilken församling
man vill ska företräda ens intressen som församlingsmedlem. Förslaget
är inte så revolutionerande som det låter, utan frågan har
diskuterats tidigare om än med annan vinkling.
Förslag finns om
att en församlingsmedlem boende i till exempel Hedvig Eleonora församling
skulle kunna välja att bli församlingsmedlem i grannförsamlingen
Oskars församling i stället. Kyrkoavgiften skulle därmed styras
om från en församling till en annan. Dessutom är församlingsbegreppet
i sig dynamiskt. Till församlingsbor hör ju inte bara boende inom
ett visst område utan även dem som vistas på en viss plats
dagtid.
Men, man kan ju också tänka sig virtuella församlingar
som exempelvis alla som vill knyta sig till ett visst arbetslag, som
genomför aktiviteter som man känner sig hemma i. Då skulle en församling
kunna bestå av församlingsbor inom gruppen ”alla i Sverige som
är medlemmar inom Svenska Kyrkan”, vilket 2007 skulle innebära en
potential på 6,8 miljoner medlemmar. Då skulle vi inte heller behöva
tala om splittring utan om tillhörighet. Det vill säga tillhörighet
till något som vi tycker är det viktigaste för oss i vår tro och
i vårt trosliv. Men självfallet ska vi följa svensk lag.
10.
Förundran eller en slags slutord. Som naturintresserad läser jag gärna
böcker och texter om naturens under. Forskningen inom naturområdet,
som är omfattande och diversifierat, förmanar oss människor att tänka
efter före innan vi genomför alltför stora ingrepp i naturen. Vi
kan dessutom också få tips från insekter, växter och andra små
krumelurer i vår fantastiska natur. Faktum är att det numera finns
ett nytt forskningsfält som översätter dessa under till olika företagsinnovationer
och konstruktioner och som implementeras i skarpa projekt och blir
big business.
En som beskriver naturen på ett kärleksfullts sätt
är biologen Stefan Edman. Han har i en rad böcker beskrivit förhållanden
som gör oss helt mållösa. I en av hans böcker, ”Förundran –
tankar om vår stund på jorden”, beskriver han i en av essäerna
om svalornas kärleksliv. Hur man parar sig i luften, hur både hona
och hane ruvar, hur ungarna ibland får vänta i timmar på föräldrarnas
färd efter mat och hur ungarna drar ner på ämnesomsättningen för
att ge energi till hjärtat och andra centrala organ medan växten
av dun och fjädrar får vänta. Ja, ordet religion betyder bland
annat vörda, ta hand om och syftar väl på den skapelseprocess vi
är mitt uppe i. Men förundran borde handla om livet på jorden, våra
relationer med andra människor, Gudsrelationen och inte på
kyrkopolitiken som man visserligen kan bli förundrad av men mest
|