Paul
Lindberg: |2020-02-28| Turner
hann i sitt liv skapa en mängd konstverk, både oljemålningar
och akvareller, vilka blivit mycket populära. Hans verk är
spridda över hela världens konstgallerier. Och den
spekulativa konsthandeln har fått värdet att rusa i höjden.
Turners tavlor är bland de allra högst värderade – och
spekulationer går på högvarv.
Gossen
William började redan som 14 åring att studera konst, och
antogs av Royal Academy of Arts – av ingen mindre än naturmästaren
sir Joshua Reynolds. Redan första året på akademin antogs
en av hans akvareller till en utställning, vilket omedelbart
satte fart på karriären.
Det
sägs att Turner var helt besatt av väderlekens molnbankar,
regn, skyfall och solljus i en total omfattning, vilket i
slutänden förvandlades till romantik. Det finns nog ingen
konstnär som varit så besatt av väderleken i sina
konstverk. Stormarna är magnifika och passar bättre som
tavlor än som i verkligheten.
Turners
testamente
Konstnärsstilen
har en allomfattande bredd, men med en sammanhållande romantisk
impressionism – det grundas helt på ljusets betydelse –
som tavlornas egentliga innehåll. Turner blev under samtiden
mycket rik. Han blev aldrig gift, men hade två döttrar i ett
utomäktenskapligt förhållande.
Turners
testamente är omtalat med olika aspekter. Han ville att
konsten skulle inbegripa alla människors möjligheter att få
ta del av konsten. Vilket också realiserades. Mängden av
hans främsta verk finns runt om i världens gallerier.
Samtidigt köptes hans konst av magnater, som möjliggjorde
att han kunde skapa en av de största konstsamlingar genom
tiderna.
En
annan aspekt på testamentet gäller den stora samlingen efter
hans död. Det lär ha varit många intressenter som suckade
efter kvarlåtenskapen. Det vi vet är att Turners egna konstsamling till står
del hamnade på de offentliga gallerierna, inte bara i London, utan
runt om i världen.
Det var hans önskan.
Enligt
Turners belackare, hans släktingar, var han ovårdad, obildad
och hade få vänner. De sa i hans ungdom att någon konstnär
skulle han inte bli. Men det blev han i alla fall. Han
specialiserade sig på ljusets föränderlighet. Han
dog 1851 och testamenterade sin förmögenhet till gamla och
fattiga konstnärer. Testamentet hade han dock skrivit
slarvigt så att Williams släktingar, som han hatade, överklagade
och lade ned stor möda för att själva få lite kosing. Hur
det blev med den saken vet i alla fall jag ingenting om. |