Tankar
kring evangelisk förnyelse:
Gud,
Herren och människan
Våra
ord för att hedra är inte längre hållbara. Ett
relevant språkbruk gör Jesus ord trovärdigare i vår
tid. Att Jesus är Frälsaren och centrum för tron på
Evangelium borde ju vara det självklara. Men Herren…
Herren
eller Herre, är tituleringen för att ära Jesus
som Guds son, och hans föredömlighet. Fader, säger
Jesus själv då han ber till sin Gud. Fader, Abba*
eller Adonay*, är Jesus referenspunkt i tidens
Gudsanda – den patriarkaliska andan.
Utgångspunkten för Jesus gällde
det ohållbara med världsordningen: orättvisorna stod
som spön i backen, och orden länkades med tro och fördomar,
och ville inte riktigt släppa greppet, inte ens i vår
tid. Men trots allt, Jesus Evangelium togs till vara av
människorna – inte helt och fullt kanske, men i mångt
och mycket.
Auktoritet,
eller auktoritär, det är frågan. Gud är en
auktoritet, auctorias: ”makt”, ”myndighet”,
”inflytande”, men också punkten för alla i en
”social relation”. Guds inflytande över livets alla
aspekter uppfattas av kristna som legitimt och rättmätigt.
Men denna Gudsrelation har mera med ömsesidighet och
frivillighet att göra, och handlar därför mycket om
demokrati, aldrig om underkastelse. Med den fria viljan
kan människor själva bestämma och ansvara över egna
ställningstaganden, och låta sig inspireras och växa
i relationerna mellan själsfränder och Gud.
Auktoritet
härleds av latinets auctor, som betyder
”upphovsman” eller ”initiativtagare”. Auktoritär,
däremot, har betydelse av exempelvis befallning i
diktatur och hierarkisk ordning.
Det nordeuropeiska
ordet ”Herre” har sin härledning och betydelse i
enbart en auktoritär klassordning; ”Herre” har
ingen egentlig härledning från Adonay; samma sak med
orden Lord, Kyrios eller Dominus (med blandade
betydelser av herre, kejsare och
Gud).
Världsordningen
är många gånger auktoritär,
med hierarkiska inslag av okritisk lydnad underifrån
och upp. Kristenheten har varit auktoritär fram till vår
tid, och alla har tuktats i denna anda, med vissa kvardröjande
och otidsenliga traditioner.
Tradition
grundad på auktoritära värderingar, är ord som inte
kommer från Jesus, och skiljer sig mycket från dagens
medvetna traditioner kring kristen kulturutövning,
liturgi och kristna värdeord; traditioner som i stället
tillhör det levande i Jesu efterlevnad. Traditionerna
är ändå ganska sammanblandade.
”Herren”,
är benämningen inom judendomen och kristendomen på
Gud – inom kristendomen även på Jesus. Titeln blev
behändigt för kejsarmakten och kungar av Guds nåd.
Herren, från hebreiskans Adonay, blev ett substitut för
det allra heligaste, för den mäktigaste krigarguden
YHWH – Jahve. Namnet fick aldrig uttalas på grund av
styrkans och övermaktens överhelighet. Kan jämföras
med att auktoriteten Muhammed inte får porträtteras.
Att Gud symboliserats med auktoritärt pondus är i
linje med tidernas och makthavarnas patriarkaliska anda
– ”infantilism”, genom argument som: min Gud är
mycket mäktigare än din Gud, osv.
Ordens betydelse
handlar om makten över människorna, men i dag med möjligheten
till urskiljning av makt och Makt.
Ord
kan skada och döda; ord kan läka och göra gott; ord
kan göras högtidliga och kärleksfulla, och ord kan
också hörsammas och bilda kunskap. Ordets betydelse är
inte bara lingvistik utan har en avgörande betydelse för
livet i stort. Livets relationer transformeras i ord,
som kodas i matematik och i förlängningen i energierna
– och allt får betydelse i medvetandet.
Jesus
gjorde själv upp med auktoritära
översittarfasoner
och orättvisor, på många sätt och vis. Jesus blev
verkligen ett hot mot maktmänniskorna, men ett löfte för
alla förtryckta. Om detta handlar alla
evangelietexterna. Respekten för Jesus levande ord
kunde bli mera hedrande genom att vi efterlever honom,
istället för att vi underdånigt dyrkar honom som
”Herre”, eller helig relik.
Titeln ”herre”
innehades av furstar och människor av världslig makt
ända in under 1800-talet. Herr och Fru Svensson är
alltså en efterhärmad 1900-talsprodukt.
Det
efterföljansvärda är i stället tvillingskapet med
Jesus, det vill säga att bli till som Guds söner och döttrar,
precis som Guds son – som Jesus! Det eftersträvansvärda
budskapet handlar därför mycket om en föredömlig jämlikhet,
och om människors möjligheter och lika värde.
Mina
egna tankar leder till att orden har en avgörande
betydelse för hur vi tänker och handlar, och därför
borde vi försöka använda oss mera av Jesus egna ord,
i stället för de stora makt- eller överorden, och våga
rensa i ogräset, och ifrågasätta ord som kanske har
ett förlegat och dött innehåll.
Ordförståelse och
tolkning av Jesus "eviga ord", bör inte vara statiskt, utan förändrings-
och utvecklingsbart i tiden, eftersom tiden aldrig står
stilla. All förnyelse är inte av godo, men gammalt bråte
är heller inte så värst livgivande.
Paul
Lindberg
*
Etymologi
Herre,
forntyska (Sachsen), ”förnäm”, ”mäktig”,
under medeltiden titel endast för kungar, prinsar,
adel, präster och dignitärer, aldrig för vanligt
folk. Att Jesus och Gud fick ställa in sig i ledet, och
fick denna titel är ju inte alls svårt att förstå.
Borgerskapet kunde först på 1800-talet tituleras med
Herr. Se även Kyrios, Dominus och Lord, som har samma innebörd.
Jesus
omnämndes redan från början med tre varierande
hederstitlar av sina anhängare, enligt
evangelietexterna:
A)
Messias, den smorde.
B)
Guds son, dvs. med ursprunget i Guds innebörd av
Evangelium: att bli till i anden – Jesus Är i Gud,
och Gud Är i Jesus. Det är detta Jesus försökte få
människorna att förstå: Guds son eller Guds barn, är
det eftersträvansvärda för alla som vill tillhöra
Gud. Tomas blir det levande exemplet och blir
”tvilling” med Jesus – Guds barn i Anden.
C)
Rabbi, dvs. läraren som predikar Guds Evangelium.
Genom
dessa tre titlar har människan kunnat möta Gud, genom
Jesus förkunnelse och genom att människorna efterlever
och försöker bli som Jesus. Och på så sätt har
"Läraren", eller förkunnaren Jesus, blivit så som Gud.
Abba,
arameiska för ”fader”, tilltal till Gud och
profeterna. Ordet användes av Jesus. Det är kärleksfullare
och utan någon auktoritär innebörd. Titeln användes
även på beprövade och trovärdiga andliga ledare. Den
motsvariga, och helt jämbördiga kvinnliga titeln var
”Amma”, som betyder moder. Från Abba härleds
”abbot” och ”abbedissa”.
Adonay,
hebreiska, härleds från ”Adon” som betyder herre.
Adonay betyder egentligen mina herrar (plural). Adonay
blev ersättningsord för "Jahve" – det hebreiska
egennamnet för Gud. Titeln ”Herre” fick Gud att bli
lika auktoritär som vilken kung eller kejsare som helst
– samma titel klistrades på Jesus.
Rabbi,
hebreiska, judisk titel för ”mästare”, ”förkunnare”
eller ”lärare”. Enligt evangelietexterna tituleras
Jesus i första hans som ”Rabbi”.
Rabbin är en
judisk församlingsanställd, ofta ledare för en religiös
skola (yeshiva).
Christos,
Chrestos, grekiska för den smorde, ”chrisma” smörjelse.
Ursprungligen från hebreiskans ”Mashi'ach”, eller
Messias. Mashi'ach var en allmän titel för andliga
ledare – judiska män vigda för Jahve. Titeln kom med
tiden att gälla kröning av judiska kungar. Christos
blev egennamn i Jeshu'a Christos. Jeshu'a, eller Jesus,
betyder Guds räddare.
Senast
uppdaterad 2007-08-27
|