Om
moderna äldre människor
Den
andra frihetstiden
Nu
är en ny frihetstid under uppsegling och denna gång är det den
inflytelsrika 40-talistgenerationen som står vid rodret.
I
denna andra frihetstid är det friheten från en passiviserande
pensionärstillvaro som står i fokus. Och det är en grupp som har
de ekonomiska resurserna, vana att organisera sig och med helt nya värderingar
i bagaget som är i färd att lämna arbetsmarknaden. Frågan är
vad dom tänker göra, vilka krav dom kommer att ställa på samhället
och vad dom kommer att efterfråga.
man kanske inte skall säga
att de är på väg att pensionera sig eftersom många stannar kvar
på jobbet fulltid, blir rådgivare till sin gamla arbetsgivare
eller blir deltidskonsulter i egna företag. Faktum är att vi ännu
inte riktigt vet vad som kommer att hända eftersom situationen ännu
är ganska ny.
En
av mina 40-talistkollegor, doktor och matematiker från KTH, har
till exempel börjat som extralärare i matematik på ett gymnasium,
sökt och blivit antagen som modell på en modellagentur samt börjat
intressera sig för ett helt nytt transportsystem. Det är en
frihetstid för nyorientering och nyskapande. Ja, gammalt och nytt
blandas i nya kontexter för en generation som varit vana att forma
eget liv efter eget huvud.
the
postponed generation.
För drygt 20 år sedan läste
jag boken ”The postponed generation – Why america´s grown-up
kids growing up later” och kunde konstatera att mycket av studiens
budskap också gällde mig själv och mina generationskamrater från
50-talet.
Nu
har KK-stiftelsen gett ut boken ”Äldrelivsbranschen – en
framtidsbransch” som pekar på ett nytt fenomen i vårt senmoderna
samhälle som vi tidigare inte upplevt. Nämligen att en stor och
inflytelserik rekordgeneration, 40-talistgenerationen, bryter ny
mark visavi sina föräldrar.
Det
nya är att man inte längre går direkt från ”ansvarsåren”,
som är den term som används om den tid som vi tillbringar i
arbetslivet, till ålderdomen utan att man nu har många nya frihetsår
efter avslutat arbete.
Det
var ju dessutom denna generation som ordnade den första
frihetstiden, det vill säga tiden mellan ungdom och ansvarsår. Ålderdomen
är något som kommer runt 80-årsstrecket eller 90-årsstrecket i
framtiden.
Alltså,
vad gör mänskor som är relativt friska, har gott ställt via god
pension och massa erfarenhet från ett långt arbetsliv och politisk
aktivism?
anarki
– ”ordning utan överhet”
är ett sätt att beskriva vad som är på gång. Det är nämligen
många parter i samhället som börjar göra planer.
HSB
var tidigt ute och erbjöd boende för 55 plussare men även för
korttidsvård på Mallorca för kroniskt sjuka. I Malmö startas ett
lyxboende för äldre människor med gott ställt och smak för det
goda livet. Bankerna lånar ut pengar med säkerhet i villor och
bostadsrätter där meningen inte är att man skall betala tillbaka.
Kort
sagt, vi befinner oss i en tid när marknaden börjat formera sig för
att erbjuda en rekordstor (1,1 miljoner), relativt rik (tjänat mer
än sina föräldrar och mer än sina barn samt har rekordstort
sparande) och förhållandevis frisk åldersgrupp (vi har blivit
friskare och ökat vår medellivslängd).
Dock,
eftersom det är en rebellisk grupp kommer man inte att lämna över
allt till andra eller till marknaden utan, som vanligt, ta saken i
egna händer. Och det med en attityd som skiljer sig från dagens
gamla, som oftast är ganska tacksamma ”till en grupp som förväntar
sig specialbehandling och inspiration.”
håll
i gång
. Ja, många lever som dom
gjort hela tiden. Det vill säga bara för att man passerat 65-årsstrecket
så innebär inte det att man lägger om sina vanor och beteende.
Efter
en tid inträder successivt någon typ av seniorliv parallellt med
vissa inslag av vård- och omsorg. För att beskriva möjliga
framtidsscenarier tar boken från KK-stiftelsen spjärn mot två
dimensioner eller drivkrafter för att beskriva vart vi möjligtvis
är på väg. Allt landar i fyra olika scenarier, alla utmanande och
fullt realistiska.
Utgångspunkten
i första dimensionen är fokus på individ respektive på
kollektiv. De individuella spåren kännetecknas av att de är smala
och specialiserade lösningar på skilda problem medan de kollektiva
tar fasta på de breda lösningarna som omfatta fler.
I
den andra dimensionen sätter man ett holistiskt perspektiv mot ett
vård- och omsorgsinriktat. I det holistiska sätter man hela människans
behov i centrum där omsorg bara är en del vid sidan av personlig
utveckling och upplevelser. I slutändan får vi fyra olika
verkligheter med följande karaktäristika:
Sceanrio
1. Tredje livet – kombination av holistiskt perspektiv och
individfokus.
I detta scenario finns en mångfald
av tjänster som erbjuds seniormedborgare med avancerade krav och förväntningar.
Lösningarna utgår från individuella behov men bland tjänsterna
som erbjuds finns både dyra och lyxiga respektive enkla och
billiga. Äldrelivet blir i detta fall ganska så splittrat med få
gemensamma aktiviteter.
Nyckelord: lust, utveckling,
respekt.
Sceanrio
2. Seniorlivet - kombination av holistiskt perspektiv och
kollektivt fokus.
Här finns mer av
standardiserade koncept som siktar in sig på en bredare publik. Här
erbjuds tjänster och produkter till homogena grupper. Producenterna
har en större marknad och det finns en mer av gemensamma
erfarenheter bland de äldre. Färre speciallösningar i detta
scenario gör att marknaden inte stimuleras att satsa på denna
sektor i samma utsträckning vilket medför en lägre företagaraktivitet.
Nyckelord:
massmarknad, upplevelse, underhållning.
Sceanrio
3. Förebyggande innovationer - kombination av individfokus och
vård- och omsorgsperspektiv.
Framtiden i detta scenario
fokuserar på det friska hos individerna och de förebyggande
delarna av vården och omsorgen lyfts fram. I detta samhälle finner
man träningsföretag som är specialiserade på äldregruppen och
kost som förebyggande terapi är en annan del i utbudet. Risken med
detta scenario är att betalningsstarka har ett övertag och att
fokus på människans fysiska förmågor dominerar.
Nyckelord;
innovation, integration, profylaktik, kund.
Sceanrio
4. Välfärd 2.0 - kombination av kollektivt fokus och vård-
och omsorgsperspektivet.
Detta scenario känns som en förlängning
på dagens välfärdsmodell dock med ökad standard genom den allmänna
tekniska utvecklingen. I denna framskrivning sker ingen större
utveckling av en ”äldrelivsbransch” och få nya kreatörer
kommer att komma i kontakt med den verklighet som äldre lever i.
Segregationen i samhället med uppdelning av generationer och
sociala skikt skulle cementeras än mera när möjligheterna att
bryta dessa är större än någonsin
Nyckelord;
livskvalitet, effektivitet, värdighet.
vem
bö
r läsa denna bok?
Det korta svaret är: Alla! Alla
som blir äldre vilket ju är en förhoppning som vi alla har eller
borde ha. Evig ungdom verkar lite trist och stillastående. Alla som
är intresserade av samhällets utveckling och strävar efter ett
demokratiskt och solidariskt samhälle. Och så vidare.
Jag
tror att många verksamma inom myndigheter, företag, religiösa
samfund med flera skulle få en rad aha-upplevelser av att fundera
kring denna grupp människor som inte tidigare befolkat jorden. Att
det är en resurs snarare än politiskt problem och en stor
kostnadspost framgår med all tydlighet i denna studie.
Visst
finns utmaningar men möjligheterna att använda de resurser som
redan finns inom äldrevården och äldreomsorgen på ett annorlunda
sätt är mycket stora. Dessutom finns inom gruppen både stora
ekonomiska tillgångar och en stor arbetsförmåga eller skapandeförmåga
som samhället borde tillvarata.
man
bör slutligen ha i minnet
det som en grupp forskare inom folkhälsoområdet nyligen
presenterade på DN Debatt (18 oktober). Nämligen, att de nordiska
ländernas välfärdspolitik har positiva hälsoeffekter där
exempelvis högre grundtrygghetspensioner minskar överdödligheten
bland äldre. Men också att det inte bara är sjukvårdens kvalitet
och omfattning som är avgörande för sjukligheten, utan att det är
en ”Välfärd i en vidare mening, är ännu viktigare för att förhindra
insjuknande och för hälsans sociala fördelning.”
Ulf Svensson
Uppdaterad
2007-11-18 |