|
"Liljorna på marken de arbeta icke, ej heller spinna
de." |
Foto:
RLC |
Moral
och samhällsekonomi
Att
sätta ekonomin på plats
Sedan
slutet av 1980-talet har den politiska debatten i Sverige dominerats
av ekonomiska frågor. Sett utifrån ett längre tidsperspektiv ter
sig detta egendomligt. I absoluta termer har vi i Sverige nått en
ekonomisk nivå som vida överträffar de förväntningar som
vanligt folk kunde ha haft i seklets början, eller vid andra
världskrigets slut. Även fördelningen av ekonomiska resurser
mellan människor och regioner, liksom avvägningen mellan materiell
och social konsumtion framstår som relativt rimliga; de har i varje
fall tillvunnit sig erkännande, för att inte säga beundran, från
utländska iakttagare.
Lars Ingelstam: |2011-10-12|
Till ovanstående kan läggas forskningsresultat, som
tämligen entydigt visar att varken lyckan i samhället eller de
livskvaliteter som kan relateras till vad det ekonomiska systemet
levererar påverkas särskilt mycket –varken positivt eller
negativt – av den ekonomiska nivån: det som en smula
schablonmässigt brukar omnämnas som "tillväxt" och
ibland "ökad tillväxt".
Förklaringen
till detta något paradoxala förhållande kan sökas på några
olika håll. En sådan skulle vara av psykologisk karaktär. Om den
materiella nivån stiger så skulle enligt bl a Abraham Maslows
teori om att det finns en trappa av behov med andra värden än de
materiella (överlevnad, värme och skydd osv) tränga fram och
göra sig gällande. Det skulle tala emot den beskrivna
utvecklingen. Men om dessa "högre" behov inte får
utrymme att förverkligas på "icke-materiella" sätt så
kan de i stället ta sig uttryck i ständigt ökade krav på
materiell konsumtion, personlig komfort och höjd ekonomisk nivå.
Man skulle också, i linje med t ex den franske kultursociologen Pierre
Bourdieus tankar, kunna förmoda att den höjda ekonomiska
nivån inte i första hand är till för min egen
tillfredsställelse eller bekvämlighet, utan för att jag skall
kunna skilja ut mig från andra (åstadkomma en distinktion,
Bourdieu 1984). En mer grovhuggen förklaring är fundamental
girighet, och att "aptiten växer medan man äter".
I
ett samhälle som koncentrerar uppmärksamheten på den ekonomiska
nivån och "köpkraften" kommer medlemmarna i detta
samhälle att allt mer utveckla den kombination av egoism och
enögdhet som kallas girighet – och som redan för många hundra
år sedan utnämnts till en av dödssynderna. Paradoxen skulle i så
fall bestå däri att girigheten får mera näring i ett rikare
samhälle än i ett fattigare. Kan det vara så?
EKONOMIN
SOM PROBLEMSKAPARE
Det
finns ännu en typ av förklaring, som med visst fog kan läsas in i
dåvarande statsminister Ingvar Carlssons
regeringsförklaring, 1989: "Med denna regeringsförklaring
fastläggs att uppgiften att föra en ansvarsfull ekonomisk politik
överordnas andra politiska krav."
Det
är tämligen självklart att en väl fungerande ekonomi är en
förutsättning för att de många individuella och lokala
möjligheterna att verkligen skapa lycka skall kunna realiseras. Men
om ekonomin kört fast i budgetunderskott, arbetslöshet eller stora
klyftor mellan medborgarna blir den (oavsett sin absoluta nivå) en
belastning och problemskapare, snarare än en tillgång och öppnare
av möjligheter. Ett ekonomiskt system som styrs av snäva
prioriteringar, missuppfattningar och särintressen kan allvarligt
skada människornas möjligheter att bli lyckliga. Detta är ett
skäl, visserligen negativt och en smula genant för den
statsbärande klassen, för att man åtminstone temporärt skall
ägna ekonomin stort intresse i det offentliga samtalet, forskningen
och politiken. Men att sådana frågor skulle
"överordnas" andra framstår – även under
problematiska perioder – som oklokt och perspektivlöst.
DEN
FÖRAKTLIGA GIRIGHETEN
En
intressant och rimlig hållning till ovanstående frågor uttrycks
av den nationalekonomiska forskningens mest lysande stjärna under
1900-talet, John M Keynes:
"Jag
ser oss inom en inte alltför avlägsen tid redo att återvända
till de religiösa dygdernas sanna och säkra principer: det är
föraktligt att vara girig, brottsligt att begära profit,
klandervärt att åtrå rikedom. Den tid kommer åter då det goda
föredras framför det användbara. Vi kommer att vörda dessa som
lär oss att med dygd och godhet njuta av timmen och dagen; dessa
förtjusande människor som förstår att finna en omedelbar glädje
i tingen: liljorna på marken de arbeta icke, ej heller spinna de.
Men tiden är ännu inte inne, girighet, profit och förtänksamhet
måste vara våra gudar under ytterligare någon tid. (Keynes
1931/72)
Dessa
ord skrevs alltså för mer än 70 år sedan. Vi som sympatiserar
med Keynes' tankegång kan givetvis fråga oss om "tiden är
inne" snart? Många tecken tyder på att den klyfta mellan
allmänkänsliga dygder å ena sidan, det ekonomiska livets
"krav" å den andra, som Keynes beskriver snarast har
djupnat än överbryggats under de 70 år som gått sedan han
formulerade denna vision i en av sina
"övertalningsessäer".
EKONOMIN
MÅSTE UNDERORDNAS ANDRA SAMHÄLLSVÄRDEN
Det
är alltså inte möjligt att lägga "det ekonomiska"
bakom oss. Å andra sidan bör Keynes', Layards, Etizionis (1989)
och många andra moraliskt inspirerade forskares arbeten hjälpa oss
att inse att "ekonomi" på sikt måste underordnas andra
värden i samhället. Att ekonomiska värden och värderingar skulle
upphöjas till mål i sig framstår som både okultiverat och
oförnuftigt. Men just därför utmanar oss den ekonomiska
verksamheten i samhället till goda problemlösningar, skarp
eftertanke, social ingenjörskonst och stimulerande forskning.
Den
rätta platsen för ekonomiska överväganden, ekonomisk politik och
ekonomisk forskning bör på sikt vara i bakgrunden, inte
"överordnad" allt annat. Utmaningen ser ut så att vi
bör eftersträva att det ekonomiska systemet skall fungera så väl
att vi inte ständigt behöver bry oss om det: hög kvalitet och
låg profil förefaller mig vara en god målsättning för ekonomins
plats i samhället.
Lars
Ingelstam, professor emeritus. Utdrag från boken Ekonomi på plats
(Linköpings universitet, Centrum
för
kommunstrategiska studier). Han är verksam i Missionskyrkan.
|