Fördomar
i Svenska kyrkan
Kvinnor
diskrimineras
Ett
sorgligt faktum har uppdagats, som visar att så många som hälften
av de prästvigda kvinnorna har diskriminerats på grund av kön.
Man
kan tycka att kyrkan borde vara den sista platsen i samhället där
sådant kan hända. Istället är det tvärtom!
svenska
kyrkan är säkert inte ensamma om
att detta sker. Men det är mycket värdefullt att det kommer fram i
ljuset. Byken måste tvättas i öppenhet.
Vi
kan alla söka hjälpas åt att förändra dessa missförhållanden,
det ligger i den medmänskliga solidaritetens namn. Vi får aldrig
tolerera intoleransen, eller kärleken till fördomar, det måste
vara alla demokratiska människors självklara ståndpunkt.
Svenska
kyrkan av i dag borde kunna vara den säkraste platsen för
humanitet och kärlek över alla gränser. De som inte klarar ens
detta minimikrav bör själva ta sig ur detta, eller lämna kyrkan.
De
som diskriminerar medmänniskor av vilket slag som helst, och inte
vill ändra sig måste hjälpas bort från kyrkan. Det måste även
gälla politiskt valda i kyrkoråden. Låt den teologiska
ledningen få det avgörande inflytandet över denna tolkningsrätt,
som helt måste utgå från svensk lagstiftning.
Utgångspunkten
bör vara att de med reaktionära föreställningar, och som
osolidariskt inte lever upp till Jesus ord, som en värdemätare och
måttstock, inte kan vara medlemmar i Svenska kyrkan.
Jag
tror att det är fel av kyrkan att till varje pris upprätthålla enighet. Jesus säger
själv att han inte kom till världen för att
ena världen, han kom för att splittra världen. De som förstår
detta, förstår också kyrkans behov av att leva upp till Jesus
inneboende avsikter. Det är först då som kärlek och rättvisa blir det eftersträvansvärda.
svenska kyrkans kvinnor är
ofta med i olika medmänskliga solidaritetsengagemang och
visar på sin föredömlighet, samtidigt som de själva alltså kan få känna hotet
av diskriminering, i sin egen kyrka. Detta får inte längre fortsätta och bör därför
drivas kraftfullt, som en prioriterad och brännhet fråga, för att aldrig mera kunna sopas
under mattan.
Driv denna fråga och sök ta bort det ondsinta!
Jag
vill uppmana alla rättvisetänkande medlemmar att våga låta modet ta plats,
och visa att ni hellre går den väg som Jesus anvisade. Var
därför inte för
lydiga och ställ er inte underdånigt bakom dem som säger att de
som diskriminerar också har rätt med sin åsiktsfrihet i kyrkan. Säg
dem att detta är falsk frihet, att de som diskriminerar inte på
något sätt har någon acceptans i några instanser. Frihet för vissa får aldrig bli
andras ofrihet.
Jag
anar att motsättningar inom denna stora organisation som Svenska
kyrkan utgör, har upphovet ur många olika bottnar.
Den konkreta
diskrimineringen av kvinnor har säkert sin grund i en förstockad
bibelsyn, en kvarleva från en kyrka med gamla patriarkala och
konservativa värderingar. Men också med samhällets allmänna
fördomar i stort, det avspeglas även i kyrkorna. Kyrkan har ju
alltid varit en tummelplats för olika makthavare, med viljan
att göra
kyrkan till sin sak. Så är det!
Politiker
har säkert även gjort bra ifrån sig i frågan kring diskriminering
mot kvinnor, i könsrollstänkandet, och där kyrkans egna traditioner varit det
diskriminerande. Sanningarna kring ovanstående mening är jag osäker på, men
önskar större kunskap kring. Jag tror inte på lugn och frid i
kyrkan grundad på falsk husfrid. I denna fråga fordras en ny
intensiv gnista!
ärkebiskopen
anders wejryd säger i Kyrkans tidning att han ser allvarligt
på situationen. Han säger att en av orsakerna till denna
diskriminering är de många små arbetsgivarna som skapar problem.
Detta
är med stor säkerhet en viktig aspekt, men påståendet kanske är
mycket vidare än så.
Församlingarnas
kyrkoråd har säkert bästa avsikter många gånger, men inte
alltid, faktiskt. Och detta kan bero på att de inte alltid själva är
troende, och inte alls motiverade för kyrkans inneboende
avsikter, och att de därför inte räcker till.
Det kan också vara en frustration för kyrkans teologiska
personal att behöva underställas en politisk ledning, som dessutom
ska vara arbetsgivare, som i ett litet företag. Detta är ju rena
absurditeten, och hur odemokratiskt som helst.
Hela
den teologiska kyrkan måste av nödvändighet ledas av sig själva,
med biskopar och alla hennes aktiva och medbestämmande medlemmar och sympatisörer.
Kyrkan kan omöjligt vara underställd staten, det vill säga
politikermakten. Detta är ett sorgligt arv från den bysantinska
och romerska kejsarmakten.
låt
den uppdagade diskrimineringen bli Jesus höjda svärd till förändring. Utgå från
Jesus ord – först och främst. Politiker måste förstå att de inte
gör rätt mot kyrkan när de sätter sig över den – det är
efterblivet. Och låt istället medlemmarna med Jesus egna ord som måttstock,
välja sina egna föredömliga företrädare, till talesmän och
kyrkoledare, för en bättre, mera tidsenlig och demokratisk kyrka!
Paul Lindberg
Uppdaterad
2008-03-15 |