Foto
RLC
Demokratins
hörnpelare
Folkkyrkans
förankring
För
en folkkyrka är det av största vikt att det finns en demokratisk
förankring. Hitintills har det politiska partiväsendet helt
dominerat scenen sedan den stora reformen år 2000, då staten och
Svenska kyrkan gick skilda vägar. Den lokala demokratiska förankringsprocessen,
via etablerandet av olika nomineringsgrupper, har visserligen
startat men har inte på något sätt rubbat styrningen av kyrkan.
Ulf Svensson: |2009–05–04|
Det finns tecken på att de etablerade partierna stärkt greppet
över Svenska kyrkan än mer, och att de inte har några planer på
att släppa makten om kyrkan.
En
titt på Svenska kyrkans hemsida, under rubriken ”Vad är kristen
tro”, framkommer att kärleken både är grunden och målet för
kristen tro. Att Gud är central i den kristna tron är en självklarhet
men frågan är på vilket sätt som detta faktum präglar våra församlingar
och hur dessa styrs.
Vi
har tidigare konstaterat i samband med granskningen av skandalförsamlingen
Hedvig Eleonora att Svenska kyrkan är en arbetsplats med en överrepresentation
av konflikter. Att det är på detta sätt råder inga tvivel om
utan frågan är varför en organisation som har kärleken som grund
och mål totalt misslyckas att verka i en kärleksfull anda.
1.
Vad är demokrati för en kyrka? Utgångspunkten för Svenska
kyrkan är evangelierna. Det vill säga det är Jesus ord och gärningar,
beskrivna via fyra evangelier, som är det centrala styrdokumentet för
verksamheten. I förgrunden står ”berättelserna” om Jesus, som
självfallet tolkas av människorna i den tid vi för tillfället
lever i.
De
program som partier och nomineringsgrupper lägger fram ser väldigt
olika ut men ofta handlar det om programförklaringar som behandlar
allt från hur man vill bedriva konfirmationsundervisning till
musikverksamhet och barn- och ungdomsarbete.
Man
kanske kan formulera det som att evangelierna är rättesnöret och
kärnvärdena samt förklaring till vad Gud vill och vem Gud är. Medan
de politiska programförklaringarna är dokument hur de styrande
vill att verksamheten i en församling ska se ut och vilka mål man
vill verka för.
Man
kan tillägga att evangelierna inte är förhandlingsbara men att
politikens utrymme är omfattande så länge man inte bryter mot de
grundläggande värdena.
2.
Medlemmarnas vilja. Viktiga för en församling är, eller borde
vara, medlemmarna. I en artikel
i DN Debatt, signerad prästen och forskaren Elisabeth Arborelius,
framkommer att förrättningar, det vill säga dop, vigslar och
begravningar, är den främsta anledningen till att människor är
med i en församling och därmed medlemmar i Svenska kyrkan.
När
församlingarna själva fick beskriva vad som man prioriterade
visade det sig att förrättningar först kom på 14:de plats.
Arborelius nämner i sammanhanget också utfrågningen av
biskopskandidaterna till valet av ny biskop i Stockholms stift och
konstaterar att ingen talade sig varm för hög kvalitet på förrättningar.
Man
kan säga att det finns ett glapp mellan vad medlemmarna i Svenska
kyrkan efterfrågar och det utbud som levereras och prioriteras från
våra församlingar. Ett glapp som en väl fungerande demokrati
skulle kunna omsluta om vi haft en folkkyrka värd namnet. Man kan därför
fråga sig vad man prioriterar istället, och bevekelsegrunderna för
dessa prioriteringar som uppenbarligen inte har någon kontakt med
medlemmarna i Svenska kyrkan.
Jag
kan tycka att när jag får ett församlingsblad i min hand så förväntar
jag mig att det är min andliga ledare som framför något budskap.
I min församling, Oscars församling, möts man med texten
”Kyrkorådets ordförande har ordet”. Inget fel på ordföranden
men budskapet är tydligt, det är politikerna som har makten i
kyrkan och påvisar vad som är viktigt och mindre viktigt.
3.
Varför färre medlemmar? När man går igenom kyrkostatistiken
slås man av en rad förändringar, som visserligen går långsamt
men verkar obönhörliga. 1972 fanns det 7,7 miljoner medlemmar i
Svenska kyrkan som motsvarade 95,2 procent av befolkningen. År 2007
var antalet medlemmar cirka 6,8 miljoner och som motsvarade 74,3
procent av befolkningen.
Det
finns flera förklaringar till denna medlemsutveckling. Numera föds
till exempel ingen till medlemskap i Svenska kyrkan utan det är upp
till föräldrarna att fatta detta beslut. Denna nyordning infördes
1996 vilket nu slår igenom i statistiken.
Även
invandringen till Sverige påverkar dessa siffror eftersom många
inte är kristna.
Slutligen
kan vi medborgare som redan är medlemmar välja att utträda ur
kyrkan respektive icke-medlemmar som väljer att gå med.
Totalt
innebär de senaste 37 årens utveckling att cirka en miljon färre
medlemmar mellan åren 1972 till 2006. Är detta ett problem? Kanske
är det ett problem, eller kanske inte. Om anledningen till att
medlemmarna går ur är att församlingarna inte motsvarar förväntningar
då skulle det kunna bli ett problem. Eller att man missköter sina
uppdrag och verksamheten kan ifrågasättas ur ett kristet
perspektiv, som i Hedvig Eleonora församling, då är det fara på
färde.
4.
Vem är egentligen intresserad av kyrkopolitik? Ska man ta sin
utgångspunkt i våra medier så ligger dessa frågor knappast i strålkastarljuset.
Intresset uppstår framförallt när det finns en konflikt i botten
som media visar ett visst intresse.
Att
följa vad en församling gör, kritiskt granska verksamheten,
ekonomin, beslutsfattandet är knappast något som är av publikt
intresse, förutom för några specialtidningar som Dagen, Kyrkans
Tidning och liknande media.
Någon
har formulerat ointresset som
a)
det finns få stridsfrågor,
b)
människor är med i kyrkan av ohejdad vana,
c)
bra att kyrkan finns, men varför rösta eller engagera sig.
Man
kan fråga sig om det är ett problem att Svenska kyrkan har många
medlemmar men få väljare. Hade valdeltagande gällt riksdag,
kommun och landsting hade 10 procents valdeltagande varit en fullständig
katastrof. En demokratisk kollaps som skulle sätta igång
omfattande aktivitet i samhället. Nu är det annorlunda och frågan
är om detta tillstånd är hållbart inför framtiden.
5.
Stift utan spets. Man skulle kunna tänka sig att en
stiftsledning har mandat att lägga sig i och påverka en församling
när man är på väg bort från breda vägen. Men som i fallet
Hedvig Eleonora visat så kan stiftsledningen, med biskopen i
spetsen, inte göra mycket åt sakernas tillstånd när dialogen
upphör.
Att
det sker mindre goda saker i en stor organisation som Svenska kyrkan
är knappast något som förvånar. Vi människor är ofullkomliga
och ibland går det snett även om avsikterna varit goda. Problemen
uppstår när valda politiker, som själva brukar använda begreppet
förtroendevalda, varken har goda avsikter eller kompetens att agera
inom ramarna för den organisation man valts in i.
Att
bara cirka 10 procent av väljarna i kyrkovalet går och röstar är
ett stort problem i sammanhanget. Enligt min uppfattning kan vi
komma i ett läge när alltfler församlingar runt om i landet styrs
av politiker som har svag eller helt saknar förankring i det
kristna budskapet. I de lägena hoppas man att det finns något som
kan göras, men frågan är vad. |