Läraren
i vår tid
Noam
Chomsky om makten
Förmåga att i fall efter fall
demaskera de samtida maktinstitutionernas funktion och bedrägerier
har varit Chomskys bidrag till världens folk. Till hans
undervisningsmetod hör att inte använda abstraktioner utan exempel
som ett sätt att hjälpa människor till ett eget kritiskt tänkande.
Noam Chomsky är en trovärdig politisk faktaanalytiker med en
spännvidd över hela samhällets alla ämnen, exempelvis mediernas
maktförhållanden och arbetssätt, utbildningssystemens syften,
miljökrisernas orsaker och det militärindustriella komplexet, och
allt det som får plågade konsekvenser för människorna världen
över.
”Människas
makt över människa leder bara till fördärv”, säger Jesus. Och
det är genom Jesus konstaterande som Chomsky utmärker sig i sin gärning.
Jesus efterföljare kan se annorlundare ut än vad många förväntar
sig.
Den
brittiska tidskriften Prospect genomförde en omröstning 2005
om vem som är världens ledande intellektuella personlighet, vilket
slutade i en jordskredsseger för Noam Chomsky. Ingen i vår tid har
behandlat frågorna om demokrati, makt, medier, förtryck och motstånd
mera vederhäftigt än Chomsky.
Chomsky
gjorde ett genombrott redan 1955, som professor i språkvetenskap
vid Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA. Och med
upphovet till en ny riktning inom lingvistiken, som han kallade den generativa
grammatiken, har denna dominerat den språkteoretiska debatten
sedan 1960-talet.
Hans
transformationsgrammatik grundlade perspektiven av en
helhetssyn på människans språkförmåga, som numera, efter denna
teori, ses som medfödd. Detta var en revolutionerande framgång och
ledde till utvecklingen av dagens teoretiska diskussion inom
psykologi och lingvistik.
Betydelsen
av en medfödd språkförmåga kan också ses i sambandet av en medfödd
andlig själsförmåga, att människan som nyfödd är utan
ondska och fått en gnista för att i livets utveckling kunna avgöra
vad som är rätt eller fel. En gåva enligt många kristna. Det
anses vara en fundamental nödvändighet för
att människan överhuvudtaget ska kunna leva med varandra. Det gör
också människan ansvarig för sina handlingar, och får följder
inför en allmän ansvarsprincip.
Jesus anses
av de två största
världsreligionerna som innehavaren av domsrätten över
mänskligheten – kristendom och islam.
Människan
har en suverän fri vilja, som ofta beskärs, men som hon ska växa
med under det korta livet. ”Bli till medan du passerar”, säger
Jesus i Tomasevangeliet. Denna tillväxt går olika vägar – den
smala eller den breda vägen. Valen av vägar i livet är oberoende
av tro eller icke tro, utan är i grunden allmängiltigt och
kopplat med var och ens förutsättningar.
Chomskys senare arbeten handlar primärt om de principer som kan
utgöra den medfödda ”universella grammatiken” och hur dessa
principer förverkligas i varje enskilt språks grammatik. Här
finns en tydlig koppling med Johannesevangeliet – Ljuset som
utvecklas ur Ordet.
Under
Vietnamkriget på 60- och 70-talen kritiserar Chomsky det
fasansfulla våldet och håller tal vid mastodontmöten, och skriver
böcker i kampen mot krigshetsen. Hans bok ”De intellektuellas
ansvar”, vilka han såg som delansvariga i krigets mördande om de
inte agerade, resulterade till att den amerikanska intelligentian,
främst studenter och högskolelärare och kristna rörelser började röra på sig, och
lyckades medverka till att stoppa kriget.
Att förstå makten, Chomskys senaste bok, har ett
representativt urval av Chomskys seminarieframträdanden och hans
analyser av världspolitiska händelser under tre decennier samlats.
Det är en perfekt introduktion till hans tänkande och hans
analyser av en mängd olika världspolitiska skeenden.
Idag
när USA är världens enda supermakt, med en president som heter
Bush, och den amerikanska medieindustrin sätter ramarna för vilka
nyheter vi får ta del av och hur dessa ska tolkas, så är Chomskys
kritiska roll viktigare än någonsin.
Paul
Lindberg
Att
förstå makten av Noam Chomsky ges ut av förlaget Ordfront
www.ordfront.se
Uppdaterad
2008-08-20
|