Jesus
fördömde Mamon
Apokalypsens
sista välde
”Lycklig
är den som läser och hör denna profetias ord.
Och
som iakttar de ting som är skrivna i den; ty den fastställda tiden
är nära.”
Uppenbarelseboken
1: 3
Paul
Lindberg: | 2008–12–04
| Det angloamerikanska väldet är det sista av världsväldena
som beskrivs i Uppenbarelseboken. Början till slutet för Mamons
kollapsade världsherravälde. Därefter kommer uppgörelsen mot
falsk ”religion”. Men betydelsen av ”falsk religion” har ännu
ingen förklaring, men enligt en hel del forskare är det Mamon som
åsyftas.
Ovanstående
är tolkningar av Gamla testamentets profeter som leder till kodade
förklaringar i Johannes uppenbarelse i Nya testamentet. Denna
bibelsyn, som haft många tolkningar, men som fick en mera
precisering under slutet av 1800-talet av en vetenskaplig exegetik
och hermeneutik.
Charles
Taze Russell (USA, 1852–1916) var grundaren av ett religiöst sällskap
i Pittsburgh, för en fördomsfri och seriös bibelforskning – russellianism.
Efter 1931 förändrades rörelsen och utvecklades till
det som i dag heter Jehovas vittnen.
C
T Russell och hans russellianism var den tidens fria vetenskapliga
forskning med bästa avsikter för en förståelse och för ett
tillgodogörande för att var och en fritt skulle kunna ta ställning
för Gud och mot Mamon. Detta grundades på Jesus ord – men också på
Nya testamentets övriga texter, och på profeternas inspirerade ord.
C
T Russell lade stor vikt på att iaktta tidens politiska skeenden
för att kunna avläsa apokalypsens utveckling. Av detta kom han
fram till att det är just vår tid som ligger närmast det som i
Bibeln benämns ”den fastställda tiden” för apokalypsens tipping
point.
Russellianerna,
kom fram till att Jesus återkommit till Jorden, vilket utgick från
tidigare adventistiska tolkningar, ur bland annat Daniels bok. Jesus
skulle ha återuppstått år 1914. Av detta drog Jehovas
vittnen slutledningar av vad C T Russell hade kommit fram
till.
Att
den historiske Jesus lever bland människorna är i dag en
uppfattning bland flera hundra miljontals kristna människor, och
har sin giltighet hos den andlige Jesus – innehavaren av orden som
stoppades i Jesus mun genom Guds inspirationer.
Enligt
min mening: Jesus kött och blod är levande för alla dem som
lever upp till
minimikraven så som Jesus har
uppställt för människorna. Dessa
krav är följande: "Älska Gud av hela din själ och hela ditt hjärta!"
"Älska din nästa så som dig själv!"
När
du uppriktigt lever upp till dessa ideal så blir du del av Jesus kött
och blod – symboliskt. Du blir som han, och blir Jesus föredömlige
representant inför varandra här på Jorden. Du blir ordets görare, precis så
som Jesus bett oss om. Jesus bad oss att ta efter honom personligen
– att bli broder eller tvilling med honom. Detta är demokrati i Jesus anda. Gör därför
Jesus levande inom dig – i ljuset av ditt inre!
Om
den historiske Jesus är uppstånden i kött och blod i vår tid
är en annan femma, och som vi i så fall kan få klarhet kring
genom de fem evangelierna.
Världsordningens
förändring kan bara ske genom Jesus ord och våra handlingar som leder
till förändringar. Människorna måste gripa in i handlingen. Och
vi kan se många föredömliga människor som gör allt vad de kan i
Jesus anda, för att exempelvis stoppa den globala miljöbomben.
Många
har också kommit till insikt kring Jesus fördömande av Mamon som
en historisk och tidlös realitet, som kan förklaras och begripas även i vårt
moderna tänkande. Mamon är människas makt över människa, till
hennes fördärv.
Mamon
är ansvarslös gentemot människorna och fiende till det goda samhället
och för människornas bästa! Jesus ogiltigförklarade och
fördömde Mamon!
|