Israel
och Förintelsen
Antisemitism
per definition
När
jag vill kritisera Israels högerextrema regeringspolitik så
blir det aningen svårt, man får tänka sig för. Det beror på
den infekterade varbölden antisemitism. Jag blir
upprörd när antisemitiska tongångar gör sig hörda, när andra människor,
precis som jag själv, istället vill vara kritiska mot högerregimen i Israel.
Paul
Lindberg: |2009–03–17|
Många tycks vara blinda över det faktum att det i staten Israel finns en mycket
stor minoritet som inte alls stöder den extrema högerpolitiken.
Tvärtom, de
gör allt för att bryta dödläget! Se bara på min idol pianisten
Daniel Barenboim som bygger kulturbroar över till synes hopplösa
motsättningar.
I Israel
verkar organisationer som Fred nu, och flera
andra rörelser. Men även en rad framträdande personer som författare,
forskare, politiker, ja inom alla områden, och som inte vill något
hellre än att skapa fred mellan palestinier och judar. De vill bara
leva sida vid sida och i gemenskap mellan suveräna människor och
stater.
Dessa Israeler har inte fått den
uppbackning från övriga världen som de förtjänar. Fokuseringen har
mest gällt motsättningens extremflyglar, med supporters från andra
länders extremflyglar – både från USA och muslimska nationer, som
eldar på allt vad de kan. Inblandningen i konflikten är
total. Det är ytterligheterna som bestämmer agendan.
Ur
Israel-Palestinakonflikten kan en vattendelare urskiljas i en
fråga som först gällde judarnas och palestiniernas rätt till ett
varsitt hemland. Och frågan övergick till en global polarisering
för den ena eller andra sidan. Nyanserna
bleknade bort.
Frågan i
de extremare fallen har bland annat i omvärlden kommit att gälla en sammanblandning kring
Förintelsen och Israels högerextrema politik. Det ena får sota
för det andra. "Förintelsekapitalet" förlorades,
enligt vissa, på grund av dagens israeliska högerpolitiken. Det
är en grym cynism!
Många gånger
handlar detta om oförmågan och oviljan att urskilja två olika sakfrågor. Och
grunden för detta lades till viss del redan av den judiska fundamentalismens inflytande vid Israels grundande som statsbildning,
i och med ivrandet av en teokratisk nation utvald av Gud.
En sådd som växte till och delvis skördas idag.
Att göra
det svåraste rätt är inte alltid det
lättaste! Utgångspunkten för Israels statbildning tillhörde den
allra svåraste. Historia och religion skulle vara kittet för att
hålla ihop rättfärdigandet. Vid statsbildningen utgjorde
Palestinas befolkning av ungefär lika delar judar och muslimer.
Men
önskan av en utvald Gudsstat delades inte alls av alla judar. Långt
därifrån.
Den sionistiska tanken fick en kraftig motivation i
och med den nazistiska judeutrotningen, och därefter grundandet av
den judiska staten Israel!
Betydande antal judar, religiösa och sekulariserade, är inte speciellt sionistiska.
Däremot
finns det vissa antisionister som alstrar antisemitism, men också sionister
som kallar all antisionism för antisemitism, och så har det
hållit på under hela nittonhundratalet.
Försoningen
lyser i dag med sin frånvaro! Konfrontationens innersta ledstjärna
handlar om en diffus och kommande seger för endera parten. Den drömmen gäller
för båda parternas låsta
ståndpunkter. De skapar sin historia nu, i all sin patriotism och
självsäkerhet, och för sin sak för det enda rätta. De tror sig handla i historiens namn för
framtiden. I realiteten visar människan här sin totala ofullkomlighet.
Och av maktens görare utnyttjas religionen för andra syften
än för kärlek och rättvisa, minst sagt.
Judar
världen över har många gånger gjorts ansvariga för händelserna i
Israel-Palestinakrisen. Men det har faktiskt även muslimer fått göra i
lika hög grad i de bosättningsländer utanför de muslimska
länderna, men som varit lierade med USA. Det blir något av en arvsynd,
för både judar och muslimer och som
bara eldas på. Om dödläget inte bryts så fortsätter det i
all oändlighet.
Ett kraftfullt handlande måste
antagligen ske utifrån, och
inte inifrån konflikthärden. Tanken på en avväpning av
parterna i regionen, en intervenering för att möjliggöra en
pacificering, har närts av många fredsmäklare.
Judar och muslimer, de trätande semitiska tvillingreligionerna, som
båda fortfarande utsätts för diskriminering runt om i världen
skulle istället helst behöva samarbeta – för Guds skull! Båda
religionerna är stora kulturbärare men urusla som teokratier,
precis som kristna teokratier.
Antisemitism
är i grunden den värsta formen av främlingshat och även den mest
seglivade i historien. Fenomenet, vars förklaring tydligtvis inte
helt och fullt kommit till allmänhetens medvetande, måste kunna
förklaras med större beslutsamhet. Och i beslutsamheten bör
även ett mera resolut motstånd mot främlingsfientlighet och toleransen av
totalitära, människofientliga och kränkande organisationer
ingå.
Vi
kan se antisemitism i nya former, överförd i våra europeiska
länder med stora muslimska inslag, med exempelvis oviljan till moskébyggen. Moskébygget vid Medborgarplatsen i
Stockholm motarbetades exempelvis av högerextrema mörkerfolk, men som
avväpnades av kyrkosamfund och en upplyst
allmänhet. Försoningens seger!
Stockholms
moské och synagoga är något vi i dag kan vara mycket stolta över.
Deras församlingsmedlemmar är många gånger både visa och allmänbildade och
som visat den bästa välvilja och tolerans för medmänniskorna.
Jag
är kristen, men tar inte på mig försyndelser kristenheten
gjort på medmänniskor i historien. Däremot är jag medveten om att vi inte
behöver odla ohållbara traditioner, som många gånger är rena
missväxten. Denna ståndpunkt har jag lärt mig ur Jesus
värdelära.
Det finns enligt min mening ingen kollektiv
skuld för någon enskild, under förutsättning att man inte ställer sig bakom
ohållbara ställningstaganden, som exempelvis antisemitism eller främlingshat, då
tar man
på sig en
kollektiv skuld i förening med dem som tänker likadant.
Arv och traditioner har
ofta en stor inverkan på människor – på gott och ont. Fördomsfulla värderingar
kan odlas och blir förstockade traditioner istället för sökandet efter sanningen
kring kärlek och rättvisa. Här menar jag inte liturgier,
vars levande tradition kan ge religionen sammanhållning, visuell dramatik
och ett kulturinnehåll på djupet – i bästa fall.
Enligt Jesus är det försoningen som gäller,
för befrielse från dem som exempelvis odlar nationalism, främlingshat och
andra destruktiva åsikter.
Vi
kan lära en hel del av Jesus, om vi själva vill! Jesus själv har
ju sin koppling i Abrahams alla trillingreligioner som judendom, kristendom och islam
– det är ett ovedersägligt faktum! Och Jesus är dessutom allmängiltig för alla, oavsett religion!
|