|
|
I
vilken utsträckning kommer invandringen att påverka den
judiska minoritetens situation i Europa med redan stora
muslimska och arabiska minoriteter?
|
Foto: RLC
|
JUDISK
KRÖNIKA/DEBATT
Växande
judisk oro
För
muslimsk antisemitism
Migrationen
från Mellanöstern och Nordafrika skapar ängslan bland många av
Europas judar. En ofta inpräntad antisemitisk övertygelse inom
islam hotar den judiska minoriteten, menar Jackie Jakubowski.
Jackie
Jakubowski: |2016-01-22| ”Bör
de europeiska länderna ta in en miljon syriska och muslimska
asylsökande? Bör USA välkomna tiotusentals, kanske
hundratusentals?” Frågan ställs inte oväntat i ledande
amerikansk-judiska tidskrifter som Jewish journal och Commentary
magazine, där viktiga och uppmärksamma debatter kring USA:s
inrikes- och utrikespolitik initieras och sedan ekar i andra
allmänamerikanska medier.
Debatten
om flyktingkatastrofen nådde kulmen i september förra året när
bilden av den treårige kurdiske pojken Alan Kurdi, som dog på
havet mellan Turkiet och Grekland, spreds över världen.
Flyktingkrisen
i Europa har väckt ett särskilt intresse bland amerikanska judar
– även bland judar i andra länder, däribland Sverige. Detta
inte minst på grund av de historiska paralleller som många dragit
mellan å ena sidan flyktingströmmen till Europa, och å den andra
flyktingkatastrofen på 1930-talet när Europas judar flydde undan
nazismen.
I
en kolumn i den brittiska tidningen The Guardian i september förra
året skrev den förre brittiske överrabbinen Jonathan Sacks:
”Ett av de mörkaste ögonblicken i vår judiska historia
inträffade i juli 1938, ett år före utbrottet av andra
världskriget, då representanter från 32 länder samlades i den
franska kurorten Evian för att diskutera den humanitära
flyktingkatastrof som alla visste var på väg i Europa. Judarna var
desperata att lämna sina hemländer och sökte en tillflyktsort,
men upptäckte att land efter land, nation efter nation, stängde
sina dörrar för dem. I själva verket sa alla att Hitler var
judarnas problem och inte de andra nationernas.”
Rubriken
till Jonathan Sacks artikel – ”Du skall älska främlingen, ni
har själva varit invandrare” – är hämtad ur den bibliska
befallningen som är en av judendomens grundpelare (3 Mos 19:34).
Det
är känslomässigt svårt, omöjligt, att avvisa sådana argument
till stöd för asylrätten för flyktingarna. Vem kan vara oberörd
vid åsynen av den livlösa kurdiska pojken på stranden i Turkiet,
eller av yazidiernas desperata flykt undan Islamiska statens
barbari? Det vore omänskligt att inte reagera med medkänsla på
skildringar av dessa lidande människor. För judar, kanske mer än
för några andra, väcker sådana bilder fasansfulla minnen från
vårt eget kollektiva förflutna: flykt, hemlöshet och dödande.
Vem
är jag, som själv kom hit som flykting för 45 år sedan, att
missunna andra drömmen om en bättre framtid i det fredliga
Sverige?
Men
samtidigt uttrycker allt fler judar i dagens Europa en oro för vad
denna migration på sikt kommer att innebära. Hur kommer
invandringen av hundratusentals människor från Mellanöstern och
Nordafrika, men även Afghanistan, att förändra våra länder? I
vilken utsträckning kommer denna invandring att påverka den
judiska minoritetens situation i Europa med redan stora muslimska
och arabiska minoriteter?
Det
är svåra frågeställningar i en tid då syriska flyktingar –
unga män, barnfamiljer och ensamkommande barn – ser flykten till
Europa som sitt enda hopp om att kunna överleva både Assadregimens
och IS terror.
De
flesta europeiska länder står inför redan stora problem att
integrera befintliga minoriteter och invandrargrupper. Integration
innebär, varken mer eller mindre, accepterande av
”västerländska värderingar” i de europeiska asylländerna.
Dessa värderingar definieras i vår lagstiftning av vår samfällda
historiska erfarenhet och vårt gemensamma europeiska kulturarv. Det
kommer att krävas en stor ansträngning av mottagarländerna och av
de asylsökande för att skapa förutsättningar för integrationen
– genom att komma till rätta med kvinnofientliga
föreställningar, antidemokratiska attityder och djupt rotade
antijudiska fördomar med rötter i Mellanöstern.
Många
emigranter från länder som Syrien och Irak har hela sitt liv
närts med antisemitismen och hat mot demokratiska och liberala
värderingar. Redan före den senaste flyktingkatastrofen var
antisemitismen ett konstant tillstånd i Mellanöstern. Där sprids
hatet mot judar i statligt ägda massmedier, skolböcker och
religiösa predikningar. Detta når sedan – och påverkar –
muslimska minoriteter i Europa, inklusive i Sverige, genom Internet,
parabolantenner och våldsamma demonstrationer. Ett exempel: den 7
mars 2009 på Möllevångstorget i Malmö, där folkmassan
skanderade ”Hayber, Hayber ya Yehud!” Denna traditionella
arabiska ramsa syftar på profeten Mohammeds massaker på den
judiska befolkningen i staden Hayber år 629. Vid en annan
demonstration i Oslo samtidigt ropades det ”Itbah el Yahud”, som
rätt och slätt betyder ”Slakta judarna!”
Hittills
de senaste åren har islamistiskt våld och terror dessvärre
accelererat – från Paris och Köpenhamn till Bryssel och Malmö.
Synagogor, skolor och koscher matbutiker har angripits; rabbiner
bespottats och judar med kippa på huvudet misshandlats på öppen
gata. ”Judarna” ses av extrema islamister som ansvariga för
allt som betraktas som ”islams fiender”: modernitet,
sekularisering, kvinnans jämställdhet, religionsfrihet,
homosexualitet och rätten att häda. ”Judarna” anklagas för
att stå bakom de flesta världskonspirationer som förklarar de
olika ländernas politiska, ekonomiska och sociala misslyckanden.
Om
den tilltagande antisemitismen i Malmö har bland annat Nalin Pekgul,
före detta riksdagsledamot (S) med muslimsk, kurdisk bakgrund,
vittnat. Hon ger åtskilliga exempel på hur judehatet sprids av
predikanter som i svenska moskéer hetsar mot judar och homosexuella
(en verksamhet som finansieras med statliga medel).
En
svensk studie från 2005 av Forum för levande historia och
Brottsförebyggande rådet visar att omkring 39 procent av de som i
Sverige betraktar sig som muslimer hyser ”systematisk antisemitisk
inställning” – att jämföra med 5 procent för hela landets
befolkning. Forums undersökning 2010 av svenska gymnasieungdomars
attityder till judar visar att 18 procent hyser antisemitisk
uppfattning, att jämföras med 55 procent bland ungdomar med
muslimsk bakgrund.
Dessa
nedslående siffror bör inte förvåna. Enligt attitydstudien ADL
Global 100 uppvisar upp till 90 procent av befolkningen i länderna
i Mellanöstern antisemitiska uppfattningar (i till exempel Irak 92
procent, Algeriet 87 procent). Det är indoktrineringen i
Mellanöstern som avspeglas i statistiken för antisemitismen i
Malmö.
Jag
är orolig för denna utveckling, även om jag utgår ifrån att
inte alla muslimska migranter och invandrare i Sverige är
antisemiter. Men jag kan inte bortse från att en hög andel av dem,
av allt att döma, är det; tillräckligt många för att hota mig,
mina närmaste, den judiska minoriteten och det öppna,
demokratiska, svenska samhället jag vill leva i.
Jackie
Jakubowski, är svensk författare och journalist. Han kom
till Sverige som flykting undan den antisemitiska kampanjen i
Polen 1970. Han är sedan 1980 chefredaktör för
kulturtidskriften Judisk Krönika.
|