Präster
ska tiga i församlingen
En
kyrkoherdes pris
Vad
är priset för en kyrkoherdeavsättning? I Hedvig Eleonora församling har en kvinnlig kyrkoherde sparkats
under minst sagt märkliga former. Tyvärr är fallet i Hedvig
Eleonora inte unikt utan det finns en lång rad kyrkoherdar inom
Stockholms stift, kvinnliga såväl som manliga, som fått sluta
under besynnerliga omständigheter.
En
sak är säker: kontroverserna kring dessa kyrkoherdeavsättningar
blåser inte över som en del politiker tror. Sparkade kyrkoherdar
kostar nämligen inte bara stora direktsummor för medlemmarna utan
hotar Svenska Kyrkans övriga kapitalbildning. Förtroendekapitalet,
det finansiella kapitalet, medlemskapitalet är bara tre exempel
bland många över vad som står på spel.
1.
Förtroendekapitalet. I och med skilsmässan mellan staten och
kyrkan år 2000 och införandet av den nya kyrkoordningen har
kyrkans ledning och styrning förändrats i grunden. Nu är det
kyrkoråden och dess ordförande som lägger ut kursen för en församling
mot tidigare då även kyrkoherden hade med ett ord i laget. Man
talade tidigare om den ”biskopala ordningen” som just var en
uppdelning av makt och ansvar inom en församling mellan folkvalda
och präster.
Det nya är således att vi fått in en politisk
kultur inom den kyrkliga gemenskapen som följer andra spelregler än
tidigare, då prästerna var anställda av stiften och som förvaltar
den kyrkliga gemenskapen som om det vore vilken typ av kommunal
eller landstingskommunal förvaltning som helst.
I just Hedvig
Eleonora församling är exempelvis ordförande ej troende och tog
uppdraget under förutsättning att inte behöva besöka några
gudstjänster. Den programförklaring som ordförande gjorde var så
anmärkningsvärd att amerikanska Wall Street Journal publicerade följande
kommentar av denna tillsättning:
Annika Sandström, head of its governing board, says she dosent´t belive in God and
took the post ”on the one condition that no one expects me to go
each Sunday”.
I överförd bemärkelse skulle det vara lika
sensationellt som om Stockholms polisstyrelse skulle bjuda in någon
representant från Bandidos eller Hells Angels för att delta i det
brottsbekämpande arbetet.
2.
Det finansiella kapitalet. När en kyrkoherde avsätts sker detta
ofta efter en tids oenighet, bråk och allmän kverulans.
Arbetslaget har tappat styrfarten, kreativiteten och arbetsglädjen
vilket påverkat arbetsresultaten i negativ riktning.
Innan en ny
kyrkoherde kan tillträda tillsätts ofta en tillförordnad
kyrkoherde som hjälpligt uppehåller verksamheten. Parallellt pågår
rekryteringsarbetet som dels kostar mycket pengar, dels tar tid och
kraft från organisationens egentliga arbete.
Den tidigare
kyrkoherden brukar få ett avgångsvederlag i någon form. Förhoppningsvis
tillträder en ny och effektivare chef som ska öka produktiviteten
och få ut mer verksamhet av varje satsad krona respektive bättre
uppfyller de mål som stipulerats i den lokalt beslutade ”församlingsinstruktionen”.
I den bästa av världar hittar man en person som både arbetslaget
och ansvariga politiker finner mest lämplig att leda
organisationen. Om inte detta sker skapas redan från början en möjlig
misstämning som kan slå ut i ökad frånvaro, nyckelpersoner som
slutar eller inte börjar, minskad arbetsglädje och därmed en sämre
verkningsgrad inom organisationen än vad som var fallet utifrån
utgångsläget, till men för församlingsborna.
När beslut tas om
att byta kyrkoherde ska man därför vara noggrann med hur processen
genomförs och där eventuella missförhållanden rätas ut innan
man går till verket.
I fallet Hedvig Eleonora har denna process
varit farsartad. Här har en fyrmannagrupp fört en sluten process
som resulterat i ett internt storbråk som delat politikerna i två
läger och byggt in ett misstroende för ledningen av församlingen
som kommer att ta tid att överbrygga. De enda som slagits för
ordning och reda är Kristdemokraterna som både visat sig vara
kristna och demokratiska.
Även personalens lojaliteter har utsatts
för stora påfrestningar. Vilken effekt petningen av en kyrkoherde
får för en församling kortsiktigt respektive långsiktigt kan
vara svårt att överblicka.
En effekt kan bli att aktiva lekmän
hoppar av och söker sig till någon annan församling eller vänder
kyrkan ryggen.
Andra möjligheter är att de aktiva uppfattar
Svenska Kyrkan som vilken annan organisation som helst i samhället
och söker sig till andra andliga gemenskaper. Och en del kanske tar
detta som förevändning för att lämna Svenska Kyrkan som medlem
eftersom man inte uppfattar att denna står för de värden och värderingar
man själv står för.
3.
Medlemskapitalet. Medlemmar i en församling är alla som betalar
kyrkoskatt eller döps in i gemenskapen.
Till församlingsbor räknas
förutom medlemmar även de som arbetar inom församlingens
geografiska område, tillfälliga besökare av skilda förrättningar
som dop, bröllop och begravningar och de som deltar i övriga församlingsaktiviteter.
Detta innebär att församlingens anställda och de styrande
politikerna måste interagera med det omgivande samhället.
Inom det
engelska språkområdet används två olika begrepp för att
uttrycka effektivitet med lite olika tonvikt; efficiency och
effectiveness.
Vad beträffar det förstnämnda är det viktigt att
de interna styrkorna som personal, politiker, lekmän, syföreningar
och liknande aktör finner en inre harmoni i sitt arbete för att
också kunna verka i den större kontexten.
Den större kontexten
rymmer det omgivande samhället och här möter man olika krav,
behov och önskemål som man måste hantera. Här tror jag att många
politiker missar dynamiken mellan inre och yttre effektivitet och
att stötta sin ledare i detta avgörande arbete för att vidmakthålla
och utveckla församlingen.
Uppfattas församlingens politiker som
oseriösa eller inkompetenta, som till exempel i Hedvig Eleonora församling,
där politikerna har påstått att det var biskopen som föreslog
kyrkoherden att själv säga upp sig, respektive påstod att man inte
kunde tala om anledningen till petningen på grund av ett avtal. Ett
påstående som visade sig vara helt grundlöst, och då har man satt sig i
en svår situation.
I den intervju som biskopen
uttalade i Östermalmsnytt
framkommer klart och tydligt, dels att hon (biskopen) tvärtemot vad politikerna
påstod ville att kyrkoherden skulle fortsätta sitt arbete och att
hon ville diskutera detta med personalen, dels att hon anklagade
politikerna för att vara fega. Ett dylikt förhållande gör ju
inte att det omgivande samhället får ökat förtroende för valda
representanter och några man kan vara stolta över och vilja
samarbeta med.
Genom att agera vårdslöst sätter man med andra ord
medlemmarna i en svår situation där utträde kan bli den
slutgiltiga konsekvensen och därmed hotas befintlig verksamhet i församlingen.
4.
Det framtida kapitalet. I Stockholms stift lägger man stor vikt
vid att nå ungdomar och få dessa att konfirmera sig. Av dem som
konfirmerar sig i Hedvig Eleonora kyrka är alla, nästan utan
undantag, tjejer. Därmed blir kvinnliga förebilder och hur kvinnor
behandlas inom församlingen en fråga av särskild vikt.
Om församlingen
har ett rykte om sig att vara kvinnofientlig, vilket understrukits
av biskopen att detta inte är ett rykte i fallet Hedvig Eleonora
utan en reell verklighet. Hon själv, som präst och biskop var
den första kvinnan som ledde nattvardsgudstjänsten, kan detta
rykte bli förödande.
Man riskerar att tappa intresset från
tjejerna i församlingen vilket vore olyckligt både som fenomen och
symbol inför framtiden.
På sikt måste man förnya sig och utmana
sin församling på ett positivt och intresseväckande sätt. Av
denna anledning kan händelser som en brysk kyrkoherdeavsättning få
effekter både på kort och på lång sikt.
Det är inte bara
framtida församlingsbor som ska attraheras utan även nya
medarbetare och nya samarbetspartners.
Vem vill arbeta i en församling
där ledningen undergräver sin chef, där en anställds tjänst
hotas om man får barn. Eller den anställdes tjänsteutövning
undermineras så fort den anställde får en medicinsk diagnos, och
som inte kan förklara varför man avsatt densamma, och inte heller står
för det man gjort?
5.
Traditionskapitalet. Ordet tradition betyder tradera, överföra. När
man vill ändra och förbättra kan man göra detta på en rad olika
sätt.
Före skilsmässan mellan staten och kyrkan fordrades inför
större förändringarna att ett samförstånd kunde nås även när
man tog kontroversiella beslut. Diskussionen och debatten kunde
stundtals vara hård, och lång, men den skedde inför öppen ridå
så att alla kunde få säga sitt.
I och med att en ny beslutande
kultur, den politiska, implementerats inom Svenska Kyrkan förändras
inte bara arbetssättet utan också språkbruk, hållning och
begrepp. Själv är det första gången jag upplevt i mina kontakter
med Svenska Kyrkan att man använt begreppet ”den kvalificerade
arbetskraften” för att karaktärisera personalen, eller att man säger
att ”denna kyrkoherde har inte det nya kyrkorådet valt” och därmed
underförstått sagt att denna person inte är välkommen eller
passar in i det för närvarande politiska tänkandet.
Enligt min
mening är detta tecken inte bara på en ny kultur inom Svenska
Kyrkan utan också en ny människosyn som är mer brutal och okänslig
och som på sikt kommer att få konsekvenser för församlingslivet.
Detta synsätt bryter dessutom mot allt vad jag läst i bibeln och
inte känns det direkt som Jesus skulle kunna stå för detta.
Det
sagda innebär inte att man inte måste följa med sin tid, ta djärva
grepp och utmana och ibland sparka en kyrkoherde. Men för att ta
steg i denna riktning kan det knappast föregås av handlingar som går
tvärs emot den grundläggande traditionen som i kyrkans fall
handlar om kristen etik och kristna värderingar.
Dock ska här sägas
att också politikerna har gjort bra saker för att bryta
konservativa ståndpunkter som kyrkan har haft.
Det är
också i denna
skärningspunkt, en ny politisk kultur, som jag tror är fröet till
den utveckling som vi sett inom Stockholms stift som resulterat i
att ett otal kvinnliga, men också några manliga kyrkoherdar, fått
lämna sina uppdrag i förtid sedan år 2000.
Det är denna
punkt som måste skärskådas innan nya reformer genomförs inom
denna sektor av samhället, eftersom kristna värderingar varit väsentliga
för hur vårt samhälle kunnat utvecklas i en demokratisk riktning.
Det är också här man kan fundera om det finns någon skillnad
mellan ett politiskt styrt system och ett demokratiskt styrt system.
Det finns ett stort missnöje med partipolitiken som lockar
allt färre partimedlemmar i allmänhet, och få deltagare i kyrkovalet i
synnerhet.
De som är medlemmar i en församling är dessutom inte nödvändigtvis
intresserade av partipolitik.
Det senaste inom svenskt partiväsende
är att man inte längre tror sig få några nya medlemmar, som
antagligen vill vara med och säga sitt, utan söker
”supporters”, som man numera kallar det, som ska vara med och stötta
maktelitens ambitioner med glada tillrop.
6.
Det sociala kapitalet. För att kunna utveckla en församling i en
positiv riktning, som är en relativt komplicerad mänsklig
gemenskap med en rad olika aktörer som vi sett ovan, krävs att
anställd personal är lojala, kompetenta och samspelta. Trots detta
kan det uppstå problem vid arbetets utförande, vid arbetsledning
och i dialogen med beslutsfattarna. Detta är inget konstigt utan en
normal ordning.
Problemet uppkommer däremot om sättet att lösa
dessa förhållanden inte sköts på ett korrekt sätt, som i fallet
i Hedvig Eleonora församling.
Vi vet fortfarande inte varför
kyrkoherden fick sluta, men vi vet att den officiella förklaringen
från församlingens politiker är falsk, efter biskopens uttalanden
i Östermalmsnytt.
Om det dessutom är så att även präster dras
in i den nya, politiserade beslutskulturen för Svenska Kyrkan
centralt och i stiften, respektive för en enskild församling och
blir lierade med en icke religiös maktordning, kommer uttalanden som
”jag är bara en bricka i spelet” att bli allt vanligare.
En präst
kan i dag i princip strunta i vad man säger på stiftet så länge
man inte avviker från prästyrkets vigningslöften. Man talar ju
dessutom om ”den gudomliga ordets tjänare”, i alla fall i högtidstalen.
Att församlingspolitikerna helt kan strunta i vad en biskop säger
har fallet Hedvig Eleonora visat med all nödvändig tydlighet. Frågan
är vilka konsekvenser denna nyordning får för samspelet mellan präster,
mellan präster och politiker och gemenskapen inom ett stift, samt i
slutändan för de som betalar kalaset, det vill säga alla
medlemmar i Svenska Kyrkan och aktiva församlingsbor.
Om alltfler
dras in i ett politiskt spel kring religionsutövningen så kan man
fråga sig vad som blir kvar av det som måste vara kärnan i
verksamheten; en gemenskap där man tillsammans söker Gud. Strider
inom en församling kan därför förstöra kittet människor
emellan och det sociala kapitalet som förräntas i termer som
mognad, glädje och utveckling; gemenskap, förtroende, initiativ och
liknande.
Eftersom anställda också byter positioner kan
uppslitande stridigheter, där bland annat förklaringarna lyser med
sin frånvaro, under lång tid påverka relationerna och försvåra
naturliga samverkansansträngningar.
7.
Det politiska kapitalet. Man kanske får en känsla när man läser
denna artikel att allt som luktar problem i en församling stavas politiker.
Forskaren och journalisten
Maciej Zaremba gav år 2000 ut
boken ”Kyrkan & friheten” där han inledningsvis skrev:
”Den nya Svenska kyrkan blir ett unikt bidrag till
religionshistorien: världens första fria samfund där biskopar
saknar rösträtt i trosfrågor och där kristendomens mening fastställs
av politiska partier. Somliga menar att demokratin därigenom har fått
sitt slutgiltiga genombrott. Andra talar om en religiös
katastrof.”
Som jag kunnat konstatera har den politiska makten
tagit ett strypgrepp på Svenska Kyrkan i allmänhet, och på våra församlingar
i synnerhet.
Frågan är hur medlemmarnas intressen på bästa sätt
ska kanaliseras för att vi ska få en kyrka som verkligen är en
medlemskyrka, demokratiskt styrd men inte berövad sin förmåga att
vara ett salt och ljus i tillvaron.
Zaremba tar också i boken upp
alla de stridigheter som verkar vara en trogen följeslagare i
kyrkliga sammanhang. Han skriver:
”En komminister i södra
Stockholm brister ut i okvädningsord när hennes kyrkoråd kommer på
tal. ”Dessa ... dög inte till riksdagen, de dög inte i kommunen,
men någonstans vill de vara med och bestämma.”
Dessvärre går
hennes utgjutelser att underbygga empiriskt. När Yrkesinspektionen
sökte efter orsaker till att mobbning tycks tre gånger vanligare
inom kyrkan än på andra arbetsplatser var det två dimensioner som
lyftes fram framför alla andra: de förtroendevaldas stora
maktbefogenheter och deras alltför ofta ”obefintliga
kompetens”.
Efter läsning av Maciej Zarembas genomträngande
tankar är frågan om inte det är dags att se över hur den reform
som sjösattes för snart tio år sedan egentligen har slagit ut i
olika avseenden.
Många kyrkopolitiker jag mött är inte av Hedvig
Eleonoras kaliber, med undantag av Kristdemokraterna i just denna församling,
utan vidsynta, kyrkligt kunniga och demokratiskt sinnade. Frågan är
vilka alternativa demokratiska modeller som finns där man inte
binder upp hela styrningsfrågan till vårt alltmer ifrågasatta
partiväsende.
8.
Slutord. Man kan undra om folk i gemen verkligen är så
intresserade av kyrkan. Jo, jag tror att just kyrkobyggnaderna, det
stilla rummet och olika förrättningar har stor betydelse för många
människor i skilda livssituationer. Men även att kyrkan ska stå för
samhällets grundläggande etik och moral där människovärde, ärlighet
och där ord och handling talar samma språk.
Många kan till och
med tänka sig att betala en slant för detta, men frågan är hur länge
till, om man bryter mot dessa grundsatser.
Men, som vi sett ovan, prästerna
ska tiga i församlingen. Det är helt klarlagt att det inte är
experterna på religion, de med praktisk och teoretisk
professionalism som längre har något att säga till om inom
kyrkan, utan att det är politiker valda av cirka 10 procent av
befolkningen som har sista ordet.
I senaste numret av församlingsbladet
från Hedvig Eleonora församling kan man läsa följande inledande
ord från ordförande i kyrkorådet:
”Om Du var allsmäktig för
en dag, vad skulle du då göra?”
Min kommentar är att i dag är
politikerna allsmäktiga alla årets dagar, mot tidigare då Gud hade
denna roll. För problemet är att när inte ens experterna har rösträtt
i trosfrågor sitter väl till och med Jesus lite illa till.
Trots
att vi är ett sekulariserat land är religionen levande bland många
människor.
Frågan är vad uppslitande strider kommer att få för
följder och ha som symbolvärden. Händelserna i Hedvig Eleonora församling
är tyvärr bara ett bisarrt exempel inom Stockholms stift där något
gått snett och blir något ordentligt att bita i för nästa
biskop.
Min egen slutsats är; insolvensen närmar sig med
stormsteg.
Ulf
Svensson
Uppdaterad
2008-08-25 |